На 4 октомври във Варна е първият от трите концерта на Горан Брегович, част от турнето „The Best of Goran Bregovic“с прословутия „Оркестър за сватби и погребения“. На 5 октомври същото шоу ще гледат във Велико Търново, а заключителният концерт е в София на 6 октомври. Преди да пристигне в България Горан Брегович даде интервю за предаването „Евробокс“. Разговорът ми със световно известният музикант започна с една от последните му съвместни изяви в сингъла „El Futuro Es Nuestro“ на многократно отличавания с наградата „Грами“пуерторикански рапър Residente. Горан Брегович си спомня:„Residente има наистина много интересна концепция. Мога да го сравня с Чехов. Казвам това, защото подобно на Чехов изследва генетичните корени и действително открива прилики дори с балканите. При това много пътува по света и работи с музиканти, които са родени на съответните места. Така стигна и до Балканите и ме попита дали искам да направим нещо заедно. За мен беше истинско удоволствие да работя с човек като него. По- късно се срещнахме на концерт в Бразилия, ако не греша и беше наистина много забавно.“
Започнахте кариерата си като рок звезда в бивша Югославия, но още с издаването на първия албум с групата „Bijelo Dugme” шокирахте музикалната сцена в родината ви с нестандартната комбинация между хард рок, фолк рок, прогресив рок, ню уейв и щипка джипси музика, типична за Балканите. Днес звучността на The Balkan brass music продължава да е съществена част от композициите, с които не спирате да изненадвате света. Но какво мислите за регетон музиката, която превзема все повече територии и дори много често е сравнявана с балканската музика.
„Стилът регетон като ритъм наподобява много бавна румба или звученето типично за Балканите. Общото и при двата стила, е че хората могат да танцуват на тази музика „секси“. Не може да си безразличен и да танцуваш и точно това е нещото, което обединява регетонът и балканската музика, те са „секси“.“
Когато прослушах и представях вашия албум „Three Letters from Sarajevo“ останах силно развълнувана от това, колко детайлно познавате трите общности- християнска, мюсюлманска и еврейска, за да ги опишете толкова пълноценно и въздействащо в този албум. Кое беше водещото чувство и на каква идея беше подчинено създаването на албума „Three Letters from Sarajevo“.
„Три писма от Сараево“ започна като един проект. Бях упълномощен от базиликата „Сан Вени“ в Париж да напиша концерт за цигулка и Националния симфоничен оркестър на Франция. Започнах използвайки две метафори от Сараево, защото знаете, че съм от Сараево и това беше моята първа метафора. Казвам това, защото за мен самия Сараево е метафора на нашето време. Днес можем да сме много добри съседи, а утре да стреляме един срещу друг, просто защото сме различни. Това е характерно за целия свят днес, но ние лично видяхме това за първи път през 1992 година в Сараево. След това се появи друга метафора, която породи музиката към първата метафора. Тя беше изпълнена на цигулка. Това е първият инструмент, на който започнах да свиря. Цигулката изпълнява двете основни насоки- едното е християнското направление, което е свързано с класическата музика. Другото направление е еврейското, което е изразено най- добре от стила „клейзмер“, отново изсвирено на цигулка, но по напълно различен начин. И накрая дойде ориенталската част, която пак е поверена на цигулката, но по начина, по който мюсюлманите свирят своята музика в Ориента. Всъщност това, което направих беше да напиша концерт за трима цигулари, които станаха представители на трите изброени традиции и добавих симфоничен оркестър. Така започна всичко. Впоследствие разбира се написах няколко песни, предназначени за моите любими християнски, еврейски и мюсюлмански изпълнители. На практика албумът представлява проект от две части- първата е с песни и три малки откъса от цигулковата част на концерта. Тази част от проекта беше издадена преди малко повече от една година. Втората част от този проект , която ще съдържа самия цигулков концерт с оркестър ще излезе през пролетта."
Какво ще представите пред българската публика, която ще дойде да ви гледа в три български града- Варна, Велико Търново и София, в началото на октомври. Какво сте заложили в програмата, която озаглавихте „The Best of Goran Bregovic“
"На концертите в тези три града разбира се ще изпълня всичко от новия ми албум „Три писма от Сараево“ и разбира се някои от неща от филмовата ми музика, както и от операта ми „Кармен с щастлив край“, няколко песни от албума „Шампанско за цигани“. Ще е луда вечер, ако не си малко луд, значи не си нормален. Трябва да умееш да продуцираш не само музика, но също и малко лудост, това е нещото, което най- много ми харесва."
Цялото интервю можете да чуете в приложения аудио файл.
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..
Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..
На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...
Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България". На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев. Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..
"В моите спомени те са неразривно обединени . Като изпълнител на безкрайно много съвременни произведения съм щастлива, че можах да живея край тях, да дишам техния въздух, да усещам тяхното отношение към музиката и да взема максимално много от това, което те знаеха и можеха", казва пианистката Стела Димитрова – Майсторова пред БНР. По..
На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..