Министърът на транспорта Росен Желязков постави въпроса за климатичните промени, които би предизвикало връщането на камионите в страната отправна точка на всеки четири седмици, заложено в пакета „Мобилност“. Министър Желязков бе в Брюксел за заседанието на Съвет „Транспорт, телекомуникации и енергетика“.
Министър Желязков се е срещнал с финландското председателство, както и със страните, известни като група на единомислещите - България, Полша, Унгария, Румъния, Литва и Латвия:
„Част от дискусията премина през разбирането за въздействието, което пакет „Мобилност“ ще нанася като щета върху климата, особено в тези непропорционални предложения за връщането на превозните средства по място на установяване на всеки 4 седмици“, каза той.
Според него отпадането на връщането на камиона е една от темите.
„Тя е изключително важна, защото има пряко отношение към политиката за опазване на околната среда и климата, в частност, така и с разбирането, че това е най-несправедливия, непропорционален и дискриминационен елемент в разделянето на страните на централноевропейски и периферни“, добави Росен Желязков.
В тази насока българският министър е получил подкрепа от Ирландия, Португалия и Естония. Той обаче не скри, че ще се наложи България все пак да направи компромиси по пакета, като за целта ще разговаря с представители на транспортния бизнес.
Пред „Хоризонт“ Новаков определи резултата като „със сигурност не положителен и малко разочароващ“, но добави, че българските му колеги се подготвят за следващото заседание. Същевременно Новаков предупреди, че едва ли във вторник може да има по-различен резултат, тъй като мнозинството е категорично против българската позиция.
Ако транспортната комисия даде зелена светлина за преговорите, те трябва да започнат, когато встъпи в длъжност новият еврокомисар по транспорта Рована Плумб. Новата Европейска комисия трябва да поеме функциите си от 1-ви ноември.
Вчерашният вот - предрешен
Този въпрос е силно национален, а не толкова политически и политическата фрагментация на ЕП не оказва влияние върху взетите вчера решения, изказа мнение в предаването „Преди всички“ евродепутатът Петър Витанов.
„С вчерашния вот нещата не са особено обнадеждаващи. Той беше предрешен точно от тези крайни формации, изобилстващи от французи, италианци, германци, включително и британци, които направиха разликата. В големите политически семейства групите бяха разделени. Ако това решение се преповтори следващата седмица, изпраща пакета „Мобилност“ вече на тристранни преговори, междуинституционални с ЕП, Европейския съвет и ЕК, където все пак обаче остава възможност за търсене на много по-компромисни текстове“.
Текстовете на ЕП - най-радикални
Според него текстовете, предложени от ЕП, са най-радикални:
„Те предвиждат мерки, които противоречат на основните принципи на ЕС, на свободното придвижване на стоки, услуги и капитали. Те са протекционистки. Те целят да съхранят бизнеса на германските и френските превозвачи и да нарушат единния транспортен и единния европейски пазар. Те имат пагубен ефект върху климата“.
Ще се опитаме да убедим колегите си, че е необходима оценка на въздействие, която да покаже какви пагубни ефекти тези мерки биха имали върху икономиките и транспортните сектори на редица страни, както и предпоставките за нова социална мигрантска вълна, каза евродепутатът. По думите му това ще доведе и до повишаване на цените на всички стоки.
Надежди за диалог и балансирани решения
Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи също изказа очакване да бъдат чути и техните аргументи.
„Така предложеният мобилен пакет ще има много сериозен негативен ефект не само върху българската икономика, но и върху цялостната европейска икономика и особено по отношение на околната среда. Очаква се вредните емисии само от българските камиони, които ще се прибират, да бъдат около 1% увеличени на база на общия ЕС“.
Арабаджиев се надява на диалог и постигане на балансирани решения. Трябва да има сигурност за транспортния бизнес, но и приложимост на мерките, добави той.
Петър Витанов очаква от превозвачите да поставят рамките, докъдето един компромис би могъл да стигне.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
От "Възраждане" внесоха проект на решение на НС, което да задължи парламентът да покани трима международни експерти да изготвят доклад за позитивите и негативите от влизането на страната в Еврозоната. Докладът ще е пробоно, а поканата е към Стив Ханке, Жак дьо Ларозиер и Джон Грийнууд, които взеха участие в конференцията на „Възраждане“ против..
Парламентът прие декларация за неучастие на български въоръжени сили във военни действия в Украйна, извън съюзните ангажименти на България в НАТО и другите международни ангажименти на страната по линия на ЕС, ООН и ОССЕ. Депутатите приеха и призоваха за постигане на траен, и справедлив мир в Украйна чрез преговорен процес, който да включва..
Педиатрията е най-желаната специалност сред завършващите млади лекари от тазгодишния випуск на Медицинския факултет към Медицинския университет в София. Това показва анкета сред 224 български абсолвенти. Най-слабият интерес се запазва към специализациите по онкология и спешна медицина, а с най-голям отлив на кандидати е специалността..
За първи път през тази година разходите за пенсии се очаква да надхвърлят 11 процента от прогнозния брутен вътрешен продукт. Това става ясно от проектобюджета на Държавното обществено осигуряване, който трябва да бъде обсъден на заседание на Националния съвет за тристранно сътрудничество в понеделник. Средната пенсия през тази година трябва..
ЕС ще засили наблюдението на подводните кабели в териториалните води на съюза. Ще бъдат повишени мерките за сигурност и задълбочени оценките на рисковете, като приоритетно ще бъдат финансирани полагането на нови и интелигентни кабели. Това се съдържа в плана за действие на Комисията и върховния представител на ЕС за външната политика и..
Кирил Петков даде заявка, че ПП искат промяна на правилата за избор на регулатори, а не преговори за кандидати. "Това е нашата борба през цялото време - за честни конкурси, не за задкулисни преговори: "аз ще гласувам за един, пък вие гласувайте за друг", и дайте целият български народ да е рефер кои са най-добрите хора, които трябва да бъдат..
На 21 и 22 февруари 2025 г. в Археокомплекс "Долината на тракийските царе" (гр. Шипка, общ. Казанлък) и онлайн ще се проведе деветото издание на научния семинар "Траки, вино и култура". Събитието се организира във връзка с професионалния празник на българските археолози, Деня на лозарите и винарите (Трифон Зарезан) и успението на Св. Кирил..
Очакваме бойкотът утре отново да бъде подкрепен масово от хората и да не пазаруват от търговските вериги. С този бойкот ще подкрепим кварталните..
Трябва да изпратим контингент от мироопазващи сили в Украйна. Това заяви пред БНР Елена Поптодорова, основател на Атлантическия клуб в България, бивш..
Цените в хипермаркетите могат да се регулират с контрол, първо на действащите регулатори. Истината е, че в тези търговски вериги е удобно да..