Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Трябва ли да бъде регламентирана дейноста на автосервизите

Снимка: БГНЕС

Експерти отдавна твърдят, че има пряка връзка между некачествените ремонти на автомобилите и смъртността и травмите на пътя. По неофициална информация над 50% от автосервизите у нас са в сивия сектор, а близо 80% от автомобилите у нас са над 10-годишни. Предстоят обаче промени в законопроекта за пътните превозни средства, които вече са публикувани за обществено обсъждане.

Според автомобилния състезател и собственик на автосервиз Румен Дунев целта е да бъде изсветлен сивият сектор в бранша:

„Редно е в сектора да има ред. За съжаление в България много хора не искат да има ред, искат да има хаос. В хаоса българинът се оправя най-добре“.

Автомобилите трябва да се ремонтират в автосервизи, защото там работят квалифицирани хора, убеден е Дунев. Той нарече „спекулации“ твърденията, че водачите, които си сменят гума на пътя, са заплашени от глоби:

„Нищо подобно! Всичко, което производителят на автомобила е написал в сервизната книжка, която почти всеки автомобил има в жабката  - да долеете масло, да смените акумулатор, да смените гума на пътя – всички тези неща всеки един водач може да прави спокойно, пред блока, на пътя и където иска“.

Целта на закона не е да затваря малките сервизи, а всички в бранша да работят по едни и същи правила, категоричен е Дунев, който не смята, че услугите в сервизите биха се оскъпили с новия закон:

„Не се изисква специално оборудване, единствено една регистрация, защото към момента, много хора в бранша работят без регистрации, без касови апарати, без каквито и да е правила. Те не плащат осигуровки, а хората не са назначени на работа и т.н…Аз съм привърженик,  който прави грешки, да носи последствията си. Това може да се случи, единствено и само ако всичко е вписано в закон, защото в момента закон за сервизите няма“.

Както съществуват лекарски, така има и автомонтьорски грешки, убеден е Дунев. При настъпване на тежки произшествия трябва да се прави детайлна автотехническа експертиза, смята той.

„Нормално е, когато някой е направил грешки, да носи своята отговорност. Оттам идва един много важен момент, който е залегнал в закона и който вчера дискутирахме - професионалната отговорност. Повечето от лекарските заведения имат т.н. „професионална застраховка“ и тя покрива всички щети. Голяма част от хората в бранша с автосервизите избягват регистрации, избягват касови апарати, избягват много такива неща и, когато стане въпрос за професионална отговорност, над 60% от колегите се дърпат, не искат тя да стане задължителна. Към момента тя е пожелателна! Добрите сервизи и хората, които мислят напред, я сключват. Тя не е милиони и всеки може да си я позволи“.

Председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков обаче е скептичен относно новия закон:

„В момента имаме един силно лобистки проектозакон, който цели единствено да затрудни собствениците и водачите на пътни превозни средства“.

Според Радков новият закон ще завиши разходите за превозните средства, ще са необходими и технически паспорти на хартиен носител:

„Причината, според нас - шофьорите, заради която се връщаме към този технически паспорт на хартия, е, за да може, когато ни спре някой контролен орган и ние случайно не си носим този паспорт, разбира се да последва въпроса: „А какво правиме сега““.

В закона никъде не е записано, че потребителите ще могат да вършат сами дейностите, описани в сервизните книжки на автомобилите, допълни той.

„В закона е записано, че ако извършваме какъвто и да е ремонт по изброените системи, нас ще ни санкционират. Смяната на гумата влиза в това нещо“.

Ако бъдат ограничени всички действия по обслужване на автомобилите само в автосервизите, може да се окаже, че ще трябва да се чака 2-3 седмици за смяна на гуми „защото просто няма кой да го извърши“, предупреди председателят на Българското обединение на шофьорите.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мъж в кома и друг - тежко пострадал след катастрофа край София

Мъж е изпаднал в кома след тежко произшествие край София. Инцидентът е станал на булевард "Европа" при разклона за Банкя. Сигналът е подаден в 22:38 часа в неделя.  Лек автомобил се е ударил в крайпътно дърво. На място са изпратени три линейки, съобщиха за БНР от Центъра за спешна медицинска помощ. Мъжът е с множество наранявания,..

публикувано на 25.11.24 в 14:10
Бойко Ноев

Бойко Ноев: На България са необходими нови политически субекти. Тези са изчерпани

"Дълбоко съм убеден, че  на България са ѝ необходими нови политически субекти . Тези са изчерпани. " Това заяви пред БНР   Бойко Ноев, бивш министър на отбраната и дипломат.   Ще се появят нови лидери , изрази убеденост той. Не е възможно Борисов да бъде министър-председател , смята Ноев.  Според него това е така и заради..

публикувано на 23.11.24 в 14:02

Паул Шмид: Контролът по вътрешните шенгенски граници е паническа и напълно неефективна мярка

Две години Австрия блокира пълното присъединяване на България и Румъния към Шенгенското споразумение. Вчера стана ясно, че Австрия вдига ветото. Неофициално това се знаеше още след парламентарните избори в алпийската република, казва Паул Шмид , директор на Австрийския институт за европейски политики. Паул Шмид: Назрял е политическият момент Виена..

публикувано на 23.11.24 в 11:44

Джон Маннерс-Бел: Налагането на търговски мита не носи полза за никого

Геополитическото противопоставяне ще задушава глобалната икономика в следващите години. Очаква ни вял растеж, фрагментация и най-вероятно търговска война. Това е изводът на повечето наблюдатели на икономическите процеси, пред които стои основният въпрос - какъв ще бъде следващият двигател на растеж? Отговорите са противоположни, но по един от тях като..

публикувано на 23.11.24 в 11:00

Какво произвежда нереформираното образование?

Над 2500 души са подписали петицията за преразглеждане на сегашната система от национални външни оценявания във всичките ѝ етапи. Те са достатъчно, за да потвърдим, че такъв проблем съществува , каза пред БНР Ирина Манушева, инициатор на петицията. Според нея обаче проблемът не се разпознава достатъчно ясно, а той пропива цялата..

публикувано на 22.11.24 в 10:55

"За нашите деца" отново призовава: Тази Коледа чудесата правите Вие

Фондация "За нашите деца" организира за 12-а поредна година коледната благотворителна кампания "Тази Коледа чудесата правите Вие". За 12-и път със събраните средства фондацията ще подкрепи повече от 3000 деца, семейства и специалисти.  От вторник ще бъдем на коледния базар , каза пред БНР Ана-Михаела Търнева, експерт "Развитие на партньорства"..

публикувано на 22.11.24 в 10:49

СЗО: Хората все още не усещат колко е спешна ситуацията с резистентните микроби

Губим способността си да лекуваме дори най-често разпространените инфекции, както и да извършваме животоспасяващи операции вследствие на антимикробната резистентност. Това заяви в интервю за „Хоризонт“ доктор Филип Матю от Световната здравна организация. Раждане, трансплантация на органи и дори вадене на зъб могат да се превърнат в опасни и..

обновено на 21.11.24 в 15:00