Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Агенцията за безопасност на движение по пътищата иска ограничение от 20 км/ч за ел. тротинетките

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Заради липсата в момента на регулация за електрическите тротинетки една от фирмите-вносители на тези превозни средства счита за редно да обяснява на клиентите си да управляват електрическата тротинетка с каска, с ръкавици и светлоотразителни елементи, така че да се видими за шофьорите.

Ивайло Милчев, от компания, която се занимава с продажби на тротинетки обяснява на клиентите да използват маршрути, които към момента се използват от велосипедистите - да се кара по велоалеи или в крайната дясна част на пътното платно.

От Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ предлагат да има и ясни правила за скоростта, с която да се движат електрическите тротинетки. Те предлагат тротинетките под наем в София да се отдават само с регистрация, а търговските фирми, които ги отдават, да трябва да ограничат скоростта. Експерти от Държавна агенция проведоха скоро първата от обявените серия от срещи с местната власт за предстоящите изменения в Закона за движение по пътищата, с които да се регламентира ползването на такъв тип превозни средства

От агенцията смятат, че скоростта на тротинетките не трябва да надхвърля 20 километра в час в градски условия.

Ивайло Милчев смята, че тази скорост е прекалено малка и с това увеличава рисковете. Според него е нормално ограничението да е около 40 км./ч и трябва да се помисли за различни зони, в които скоростта да бъде различна.

Иван Петков - главен експерт в Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ коментира пред БНР:

„При движение на велоалеи, където имаме смесено движение и в непосредствена близост има пешеходци, а може да има малки деца, за нас скорост над 20 км в час считаме, че не е разумно да бъде допусната. В момента, в който вие си закупите това превозно средство, то вече трябва да бъде ограничено. По какъв начин - дали ще от бъде производителя, считайки че го внася в нашата страна, или ще бъде вносителя, това е допълнителен въпрос, който трябва да се прецизира. Не става въпрос ползвателят сам да си ограничава скоростта в движение. И да няма разлика между това дали я наемате или я купувате – дали е лично, или услуга - това трябва да бъде скоростта... При положение, че всяка година загиват толкова много хора, че говорим за най-чувствителния - уязвимите участници в движението, не трябва с лека ръка да търсим по-бърз начин за придвижване и по-висока скорост. На електрическите тротинетки целта им е с минимални средства, екологично съобразно, изключително компактно да се придвижваме в градска среда“.

В някои европейски страни ограничението е до 20 км/ч, а в други - дори още по-ниски. В трети страни изобщо е забранено тротинетките да се движат тротоари и по пътното за движение, допълни Петков в предаването „Преди всички“ на програма „Хоризонт“. Според него трябва да има и възрастово ограничение, защото правоспособните водачи имат по-добри умения от децата:

„Допълнително ще се намали скоростта за ползватели, които са от 14 до 18 годишни - до 12 километра в час“.

От Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ смятат, че тротинетките трябва да се движат по велоалеите, а когато няма такива - в крайнодясна лента. 

„По тротоара  няма как да допуснем този вид превозно средство да се движи заедно с пешеходци“.

В бъдеще, за да бъде допуснат до продажба този вид средство, търговецът ще трябва да докаже пред институциите, че са въведени реални ограничения, предвиждат от държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“:

„Трябва да бъде ясно, че всеки един ползвател, който наруши съответните правила, следва да понесе своите последствия. Няма как да се допусне, че след всичките усилия на държавата някой просто ще отиде, ще преправи своето превозно средство, ще се движи с по-висока скорост и няма да бъде санкциониран. Най-малкото това е опасно за него, за околните и не трябва да бъде допускано. Важно е да не допускаме опасност за ползвателите.

Предстоят още обществени обсъждания преди да бъдат предложени промени в Закона за пътищата.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Повече места за паркиране в синята зона във Велико Търново, но с такса вече и в събота

Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в съботните дни . Местата за платено паркиране се управляват от общинското търговско дружество "Паркинги и гаражи".  Промяната среща недоволството на хората, защото няма алтернатива за паркиране ...

публикувано на 24.11.24 в 19:00

Лъчезар Вълев: Румъния винаги е гледала на запад

В Румъния предстои триседмичен изборен маратон – президентски и парламентарни избори. Новината за пълноправното членство на Румъния в Шенген е чудесен предизборен кампаниен подарък за румънския премиер Марчел Чолаку - главно действащо лице в преговорите и с австрийците, и с унгарците, които са начело на европредседателството. Това каза..

публикувано на 23.11.24 в 12:13
Радостин Върбанов

Кои са "вратичките" в Закона за движение по пътищата?

На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия..

публикувано на 22.11.24 в 18:30

Технологиите като "глас" на невербалните хора

Над 100 000 деца и възрастни у нас имат затруднения в говора и комуникацията . Това са хора с ДЦП, аутизъм, афазии, деменция, интелектуални затруднения и други състояния. Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) помага на хиляди невербални хора по света да общуват и да се развиват. "Темата е много важна. Тя касае много хора, които..

публикувано на 22.11.24 в 12:23

Епохата на Водолея - ера на приятелство и разбирателство, на бум от нови открития

Семейство Галина Герасимова и Андрей Грива разказват за ерата на Водолея - за човека между технологичния напредък и непреходните човешки ценности . Тя е историк, богослов, режисьор и издател, а той е музикант и лектор по теми за живота и словото на Учителя Петър Дънов. И двамата са изкушени от астрологията и имат много познания в..

публикувано на 22.11.24 в 09:01

Проф. Николай Габровски: Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве

Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве. Това каза проф. Николай Габровски, председател на фондация „Съвет за мозъчно здраве“, организатор на кръгла маса „Мозъчните заболявания – предизвикателства и решения“. По думите на проф. Габровски 180 милиона души в Европа живеят с мозъчни заболявания, но вероятно са повече, тъй..

публикувано на 17.11.24 в 07:01

Кончетата и децата със специални потребности: Среща между приятели

От няколко месеца конната база "Ахил", в която се провеждат терапевтични занимания за деца със специални потребности, е в новия си дом – терен в близост до софийското село Бистрица , закупен благодарение на дарителска кампания за спасяването на базата. Към момента е изградено място за настаняване на шестте коня, които работят с децата. Предстоят още..

публикувано на 15.11.24 в 15:09