В първия ден, 27 юни, на фокус беше бароковата епоха, а проф. Райнер Бишоф и проф. Хартмут Кронес - гости от Виена, говориха в докладите си най-вече за водещата фигура на Йохан Себастиан Бах и неговото влияние върху музиката от следващите епохи, включително за Бах като виртуоз на органа и съвършен интерпретатор, описан в исторически справки и писма на негови съвременници. В по-научен тон беше презентацията на Иван Янакиев от БАН - неговият доклад беше посветен на теорията на афектите (като диригент той създаде камерния оркестър "432" именно за да представят пиеси в специфичния бароков строй на инструментите - 432 херца). А съвсем различен цвят в първата дискусия внесе присъствието на Саймън Мънди - шотландски журналист, поет и писател, представител на Европейската асоциация на фестивалите, която посочи наскоро фестивала "Варненско лято" като един от 24-те лауреати измежду 715 фестивали в Европа за 2019/2020. Той беше впечатлен от уникалната комбинация от море, планина в близост и древна история. И тази огромна фестивална традиция, която изпреварва повечето фестивали в Европа.
Нетрадиционен подход беше съчетаването на научните доклади и дискусии с музикални изпълнения. В първия ден прозвучаха произведения от Бах, но и творба на Райнер Бишоф, който освен изследовател, енциклопедист и философ, е и композитор - италианката Луиза Село изпълни негова пиеса за соло флейта, в която арията „Erbarme dich, mein Gott“ от Матеус пасион на Бах е разработена с додекафонични техники.
Същата вечер, отново в контекста на симпозиума, гост на Варненско лято беше руманският цигулар Александру Томеску, който беше избрал да изпълни в една вечер трите солови партити на Йохан Себастиан Бах. "Бах е като Библията за цигуларите", цитира думите на композитора Джордже Енеску пред микрофона на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" именитият изпълнител.
Вторият ден от международния симпозиум, посветен на виртуозността, съвсем логично беше посветен на Николо Паганини. Гостите от Италия Данило Префумо и Мариатереза Делабора говориха увлекателно за своята изследователска дейност в посока на „изчистване на имиджа“, така да се каже, на Паганини, възприеман от повечето хора като един шоумен без дълбочина, търсещ виртуозността на всяка цена. В дискусията се включи и Марио Хосен - артистичният директор на "Варненско лято" от това издание, който работи по редактиране на нови издания на творбите за цигулка на Паганини, за да бъде изчистена максимално чуждата намеса, която невинаги е в полза на творбите му. Изследователите смятат, че логиката на „дяволския цигулар“ като композитор отдавна е била загърбена и в повечето ноти, от които се свири, има куп грешки, които преиначават оригинала. И във втория ден на симпозиума, освен разговори по темите, имаше музикални изпълнения - достойно представен беше класът по цигулка на Марио Хосен в НБУ, а цигулари на различни възрасти изпълниха 12 от 24-те каприза на Паганини.
Същата вечер фестивалът предложи на варненската публика вдъхновяваща "Гала на виртуозите" и аплаузите бяха нестихващи - Художествената галерия беше изпълнена до крайност с хора, щастливи да видят и чуят новото поколение български таланти. Един от тях беше Кай Орлинов - все по-често попадащ в нашето полезрение като носител на много награди от конкурси и с важни фестивални и концертни участия. Той изпълни Брилятна полонеза от Виенявски в акомпанимент на Нона Кринчева - запис можете да чуете в един от звуковите файлове.
Третият ден на международния симпозиум, посветен на виртуозността от барока до наши дни, достигна за финал и до съвремието. Гости бяха двама испански изследователи и философи: Лусиано Гонзалес Сармиенто, който говори за емоцията в съвременната музика, и д-р Томас Марко - уважаван испански композитор, който добави нова посока - за композирането като сътворяване и предаване. В третия ден на форума се включиха отново и български учени - проф. Кристина Япова по темата за бароковия музикален афект и неговите исторически трансформации, и проф. Ангелина Петрова с нейните изследвания на тема "Виртуозното пиано при Булез, Щокхаузен и Лазар Николов". Музикалната програма тук беше особено интересна, защото предложи световни премиери - три пиеси от испански композитори изпълни младият пианист Луис Гонзалес Лядо, а Анжела Тодорова изсвири нова творба от Георги Арнаудов.
Проф. Кристина Япова сподели след края на симпозиума във Варна:
"Аз лично съм много приятно изненадана от това, че този симпозиум успя да съчетие високото си научно равнище с разчупената, артистична художествена програма. И изобщо през цялото време имаше един артистичен дух, който беше интересен не само за участниците, но и за всички присъстващи".
Проф. Ангелина Петрова добави:
"Действително, артистичната форма е много хубава и живото присъствие дава съвсем друг тонус на самата дискусия. Смятам, че е много успешно наистина."
Вечерта на 29 юни беше посветена отново до голяма степен на премиерите - световни и български. На фестивала "Варненско лято" бяха поканени изпълнители, станали вдъхновение за създаването на музика - сред тях: Луиза Село - флейта, Татяна Колева - маримба, пианистите от Франция Мишел и Никола Бурдонкъл, проф. Милена Моллова и нейната дъщеря Милена Радинска. Дуото Лиляна Кехайова и Кристина Милер, заедно с цигуларката Зорница Иларионова и Татяна Колева представиха премиерно за финал творба на госта от Испания Томас Марко. Фрагмент можете да чуете в звуковия файл.
Стотици деца и възрастни в неравностойно положение от Велико Търново изработиха мартеници, които се продават благотворително в инициативата "Баба Марта бързала, мартенички вързала". Повече от 35 социални институции, клубовете на пенсионера и инвалида и неправителствени организации предлагат своите мартенички с кауза . Първи своите..
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на планините, ритъма на земята ни и емоцията на хората, които ги пеят и предават през вековете. В днешния динамичен свят, когато културите се смесват, а музикалните стилове се развиват, фолклорът остава..
"Фалстаф" от Джузепе Верди с диригент Григор Паликаров ще има премиера в Софийската опера на 27-и и 28-и февруари . В афиша на спектакъла има богато италианско присъствие, но не само като изпълнители - италианци са режисьорът, сценографът и авторът на костюмите. "Фалстаф" е последната творба на Верди. Познавачите на творчеството му..
Творение - за тази форма на литературното изкуство говорим, за нейните естетически и емоционално стимулиращи качества . Влизаме в света на метафорите, римата и ритъма , където словото превръща усещанията в изкуство. Разказваме за лицата и проявленията в живота на божествената и човешката любов . В месеца на любовта ви каним на среща с..
"Със сигурност джазът е начин на живот, начин на мислене. Джазът е необятна вселена ." Това каза в предаването "Преди всички" Иван Нотев, музикален редактор, автор и създател на новото предаване, което тръгва по програма "Хоризонт" тази вечер - "Джазавю". "Джазавю" с Иван Нотев стартира на 18 февруари по "Хоризонт" Интересът на..
19-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“ e посветено на празника на любовта и виното 14-и февруари. В първия му час в букети от оперни наздравици са вплетени музикални новини и репортажи. Вторият час е посветен на любовта, но не на романтичната, а на добротворческата...
Музейната експозиция "Изповедта на Апостола", разположена в Квадрат 500 на Националната галерия, предстои да бъде премахната, предупреди Васил Василев - председател на Управителния съвет на Общобългарския комитет "Васил Левски". Двугодишният договор изтича на 19 февруари и няма да бъда продължен, каза Василев: "Това е подигравка с..
Политиците никъде, никога не работят за хората, те работят за себе си. Навсякъде е било така и така ще бъде. И за се чудя защо гласуваме за тях...
Фолклорът е не просто музика - той е памет, корени и душа. Българските народни песни носят в себе си историята на поколения, звука на..
През 1929 година Дунав при Силистра е бил "ледена пързалка" . По него са минавали с шейни до отсрещния бряг. Рекордът обаче е от 1954 година, когато..