В първия ден, 27 юни, на фокус беше бароковата епоха, а проф. Райнер Бишоф и проф. Хартмут Кронес - гости от Виена, говориха в докладите си най-вече за водещата фигура на Йохан Себастиан Бах и неговото влияние върху музиката от следващите епохи, включително за Бах като виртуоз на органа и съвършен интерпретатор, описан в исторически справки и писма на негови съвременници. В по-научен тон беше презентацията на Иван Янакиев от БАН - неговият доклад беше посветен на теорията на афектите (като диригент той създаде камерния оркестър "432" именно за да представят пиеси в специфичния бароков строй на инструментите - 432 херца). А съвсем различен цвят в първата дискусия внесе присъствието на Саймън Мънди - шотландски журналист, поет и писател, представител на Европейската асоциация на фестивалите, която посочи наскоро фестивала "Варненско лято" като един от 24-те лауреати измежду 715 фестивали в Европа за 2019/2020. Той беше впечатлен от уникалната комбинация от море, планина в близост и древна история. И тази огромна фестивална традиция, която изпреварва повечето фестивали в Европа.
Нетрадиционен подход беше съчетаването на научните доклади и дискусии с музикални изпълнения. В първия ден прозвучаха произведения от Бах, но и творба на Райнер Бишоф, който освен изследовател, енциклопедист и философ, е и композитор - италианката Луиза Село изпълни негова пиеса за соло флейта, в която арията „Erbarme dich, mein Gott“ от Матеус пасион на Бах е разработена с додекафонични техники.
Същата вечер, отново в контекста на симпозиума, гост на Варненско лято беше руманският цигулар Александру Томеску, който беше избрал да изпълни в една вечер трите солови партити на Йохан Себастиан Бах. "Бах е като Библията за цигуларите", цитира думите на композитора Джордже Енеску пред микрофона на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" именитият изпълнител.
Вторият ден от международния симпозиум, посветен на виртуозността, съвсем логично беше посветен на Николо Паганини. Гостите от Италия Данило Префумо и Мариатереза Делабора говориха увлекателно за своята изследователска дейност в посока на „изчистване на имиджа“, така да се каже, на Паганини, възприеман от повечето хора като един шоумен без дълбочина, търсещ виртуозността на всяка цена. В дискусията се включи и Марио Хосен - артистичният директор на "Варненско лято" от това издание, който работи по редактиране на нови издания на творбите за цигулка на Паганини, за да бъде изчистена максимално чуждата намеса, която невинаги е в полза на творбите му. Изследователите смятат, че логиката на „дяволския цигулар“ като композитор отдавна е била загърбена и в повечето ноти, от които се свири, има куп грешки, които преиначават оригинала. И във втория ден на симпозиума, освен разговори по темите, имаше музикални изпълнения - достойно представен беше класът по цигулка на Марио Хосен в НБУ, а цигулари на различни възрасти изпълниха 12 от 24-те каприза на Паганини.
Същата вечер фестивалът предложи на варненската публика вдъхновяваща "Гала на виртуозите" и аплаузите бяха нестихващи - Художествената галерия беше изпълнена до крайност с хора, щастливи да видят и чуят новото поколение български таланти. Един от тях беше Кай Орлинов - все по-често попадащ в нашето полезрение като носител на много награди от конкурси и с важни фестивални и концертни участия. Той изпълни Брилятна полонеза от Виенявски в акомпанимент на Нона Кринчева - запис можете да чуете в един от звуковите файлове.
Третият ден на международния симпозиум, посветен на виртуозността от барока до наши дни, достигна за финал и до съвремието. Гости бяха двама испански изследователи и философи: Лусиано Гонзалес Сармиенто, който говори за емоцията в съвременната музика, и д-р Томас Марко - уважаван испански композитор, който добави нова посока - за композирането като сътворяване и предаване. В третия ден на форума се включиха отново и български учени - проф. Кристина Япова по темата за бароковия музикален афект и неговите исторически трансформации, и проф. Ангелина Петрова с нейните изследвания на тема "Виртуозното пиано при Булез, Щокхаузен и Лазар Николов". Музикалната програма тук беше особено интересна, защото предложи световни премиери - три пиеси от испански композитори изпълни младият пианист Луис Гонзалес Лядо, а Анжела Тодорова изсвири нова творба от Георги Арнаудов.
Проф. Кристина Япова сподели след края на симпозиума във Варна:
"Аз лично съм много приятно изненадана от това, че този симпозиум успя да съчетие високото си научно равнище с разчупената, артистична художествена програма. И изобщо през цялото време имаше един артистичен дух, който беше интересен не само за участниците, но и за всички присъстващи".
Проф. Ангелина Петрова добави:
"Действително, артистичната форма е много хубава и живото присъствие дава съвсем друг тонус на самата дискусия. Смятам, че е много успешно наистина."
Вечерта на 29 юни беше посветена отново до голяма степен на премиерите - световни и български. На фестивала "Варненско лято" бяха поканени изпълнители, станали вдъхновение за създаването на музика - сред тях: Луиза Село - флейта, Татяна Колева - маримба, пианистите от Франция Мишел и Никола Бурдонкъл, проф. Милена Моллова и нейната дъщеря Милена Радинска. Дуото Лиляна Кехайова и Кристина Милер, заедно с цигуларката Зорница Иларионова и Татяна Колева представиха премиерно за финал творба на госта от Испания Томас Марко. Фрагмент можете да чуете в звуковия файл.
В днешно време имаме нужда от будители повече от всякога. Това заяви пред БНР издателят Соня Хачикян. Издателят Соня Хачикян за „Мадмоазел Айфел и кулата на любовта“ Благодарение на издателя Соня Хачикян българските читатели могат да прочетат книгите на Сара Нович "Добре познати са личностите от нашето минало, които сме нарекли народни..
153 години назад, в далечната 1871-ва в Букурещ, Румъния, излиза от печат сатиричната пиеса на Добри Войников "Криворазбраната цивилизация". В нея авторът е уловил онези черти от народопсихологията, които приемат безкритично чуждите модни образци и умело осмива стремежът на възрожденския българин да се идентифицира с тях...
Тази вечер - 30.10, от 21 часа БНТ ще излъчи филма "Полетът на Щуреца". Той е дело на режисьора Николай Василев. Лентата разказва за рок легендата Кирил Маричков, който днес трябваше да стане на 80 години. Василев се среща с Маричков по повод друг филм. "Тогава си помечтах да направим нещо повече за него. Минаха няколко месеца и му..
Маестро Антони Вит, който репетира със Софийската филхармония за концерта в четвъртък от 19 часа в зала "България", е смятан за д оайен в диригентското изкуство. И не само в родната си Полша – той работи с различни европейски оркестри в Европа, особено често в Испания, където си сътрудничи със Симфоничния оркестър на Навара и ансамбъл "Памплона"...
Росен Идеалов - един от най-уважаваните български кларинетисти и педагози - ще отпразнува 45 години на сцената на 30 октомври 2024 г. Концертът ще бъде в столичната зала "БИАД" на улица "Георги С. Раковски" №108 от 19:00 ч. Ще му партнира пианистката Надежда Цанова, с която са творчески тандем от няколко години. Росен Идеалов ще съчетае в тази..
"Природата, отношението към заобикалящата ни среда винаги ме е вълнувало под различни форми, не само като живопис, но и по-мащабните проекти. Това са моите посоки, които следвам. Природата винаги ще остане като най-искреното , което ни заобикаля." Това отбеляза в интервю за БНР художникът Симеон Стоилов, който открива своя изложба в..
С аромат на печени чушки – новата книга на Ийва, която ще докосне сърцето ви и ще ви накара да се замислите за силата на корените и важността на семейството. "С аромат на печени чушки" не е просто роман, а пътуване през детството , семейните връзки и намирането на себе си. Новата книга "С аромат на печени чушки" ни връща към детството..
Искат да се прегърнат с Борисов и Пеевски. Това заяви Корнелия Нинова, бивш лидер на БСП, за настоящето ръководство на Столетницата. ГЕРБ засега..
Ще гледаме представлението "Бойко Борисов и примадоните" , заяви пред БНР математикът проф. Николай Витанов. "Сега на сцената ще излезе една голяма..
Никой няма да се осмели да иска касиране на изборите. И не защото няма основание, никой няма да прояви смелост. " Кутията на Пандора" може да се..