Пианист в различни формации и композитор на театрална и на филмова музика. Между тези две паралелни вселени върви ежедневието на Христо Намлиев, гост в „Нощен Хоризонт“.
„Много често тези два свята не се засичат, но на мен ми е много забавно да прескачам от единия в другия“, признава той.
Христо Намлиев е автор на музиката към редица игрални и документални филми и към много куклени и драматични спектакли. През 90-те години е пианист и композитор в рок групата „Херманс Улф Бенд“, с която имат издадени шест албума. Като композитор, аранжор и студиен музикант Христо е свързан със създаването на над 150 продукции в различни музикални жанрове. Носител е на театралните награди „Икар“ и „Аскеер“. И тази година има номинация за „войника“ на Театъра на Българската армия - за музиката към „Луда трева“ на Театър „Сфумато“, за „Нос“ на Театър „199“ и за „Телефонът на мъртвеца“ – Театрално-музикален продуцентски център – Варна. Наградите ще бъдат връчени на 24-ти май. В Деня на детето 1-ви юни по БНТ 1 ще бъде премиерата на сериала „Островът на сините птици“, където той е автор на музиката.
„Просто така се случи“
„Когато „Херманс Улф Бенд“ приключи съществуването си, полека-лека тръгнах към киното и към театъра. Интензивното започна преди 10 години - да се занимавам сериозно с тази работа - като една топка, която става по-голяма и все по-голяма. Винаги съм се занимавал с музика. Свиря на пиано от 5-годишен“, връща лентата назад Христо Намлиев:
„Като по-малък исках да стана рок звезда, след това си пишех разни неща, почнах да свиря в групи, срещнахме се с Димитър Филипов – Духи и започнахме с „Херманс Улф Бенд“. Да се занимавам с музика не е някакво осмислено желание, а е нещо, което си дойде само“.
Първите композиции за киното Христо пише през 2004 година за филма на Георги Дюлгеров „Хубава си, мила моя“, а за кукления театър за първи път „перката се завърта“ през същата година с „Карлсон, който живее на покрива“ на Веселка Кунчева, с която работи и до днес. Равносметката от тогава – близо 40 филма – игрални и документални, и над 100 театрални пиеси.
„Просто така се случи“, отговаря Христо Намлиев на въпроса – как започна работата в киното и в театъра.
И всеки път е различно, защото работата с всеки режисьор е различна – някои го оставят сам да решава изцяло каква ще бъде звуковата картина; други го насочват към концепцията, а трети искат от него конкретни неща:
„Режисьорите дават рамки, в които трябва да се събера, което е интересно, докато при групата е доста различно. Ограниченията са креативни – трябва да се побереш в рамки, дори да ти се иска да се разлееш. Лесно правя мелодии. В киното и театъра мястото, където можеш да се „разлееш“, е на финалните надписи и по време на аплодисментите, когато обаче никой не слуша. Не е желателно да илюстрираш действието, макар че зависи от жанра. Илюстрира се, например, когато е комедия“.
Христо Намлиев е писал музика и за румънски филм. В северната ни съседка дори има номинации за награди. Скоро по родните екрани излиза и една от тези ленти „Историята на един летен любовник“ на режисьора Пол Негоеску.
Впечатление + вълнение + въображение
„Най-важното е да имаш свобода на съзнанието. Не просто да не мислиш за битовизми, а мисълта да не се спъва във всякакви злободневни теми. Когато се прави изкуство, е важно то да бъде отвъд, да не се блъска насам-натам в дребни проблемчета. Когато правя някаква музика, съм напълно извън и това ми доставя голямо удоволствие“.
Христо Намлиев признава, че през годините отношението му към музиката не се е променило:
„Винаги съм усещал музиката по един и същи начин, въпреки че никога не съм формулирал ясна философия и концепция. Нещата, които са ми харесвали на 10-годишна възраст, продължават да ми харесват и днес“.
Музиката в световен мащаб е „прекалено загладена“
Бунтарството, това е, което липсва на Христо в съвременната музика:
„Това, което чувам от световната сцена, ми звучи прекалено загладено. Последното избухване на ирационалния бунт беше през 90-те години с грънджа. После нещата станаха по причинно-следствени. Може би на мен така ми се струва... Не знам дали това се дължи на този водопад от музика, който е на един клик разстояние – буквално всичко, което си помислиш, или на това, че този бизнес олекна заради интернет“.
Христо Намлиев се опитва да е в час със световните тенденции, прослушвайки композиции на свои колеги, без това да му влияе по някакъв начин, защото:
„Когато правя музика, никога не се съобразявам с някакъв модел“.
Затова той не се предпазва и от идеята един ден да работи по мюзикъл.
В плановете му е и създаването на сайт на „Херманс Улф Бенд“, на който да бъде качена музика на групата. Признава, че с момчетата от бандата често си говорят да направят концерт, въпреки че „нищо не е същото без Духи“ (фронтменът Димитър Филипов – Духи почина през 2002 година – бел. ред.).
„Ако в момента се включим и засвирим, няма да направим нито една грешка“.
Интервюто с Христо Намлиев можете да чуете в звуковия файл.
За 18-и път в София ще се проведе Международния фестивал "Изкуството на барока", фокусиран към исторически информираните изпълнения и творчеството на старите майстори. Началото на 30 септември от 19:30 ч. в концертната зала на Централния военен клуб ще поставят интерпретатори на музиката на Йохан Себастиан Бах, някои от които с нетрадиционни за..
На 30 септември в камерната зала "България" с концерт ще бъде отбелязана 90-годишнината от рождението на акад. Васил Казанджиев. В програмата ще прозвучат произведения на композитора в изпълнения на квартет "Фрош", пианистите Гергана Несторова, Надежда Цанова и Стефан Врачев, Анжела Маджарова - арфа и Виктор Теодосиев - валдхорна. Струнният квартет..
На 29 септември 2024 г. след дълго боледуване в Мадрид почина българската цигуларка с международна кариера Стойка Миланова. Това съобщиха от семейството й в нейния фейсбук профил. Стойка Миланова е родена на 5 август 1945 г. Започва да свири на цигулка на 4-годишна възраст. Неин преподавател е баща й - прочутият цигулков педагог проф. Трендафил Миланов...
В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия". То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..
"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..
Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев. "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..
София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..
Днес е крайна дата, на която всички земеделци очакват да получат т.нар. украинска помощ . Според съпредседателя на Националната овцевъдна и козевъдна..
Новите технологии да се вкарват разумно, а не на основата на идеология. За това призова в ефира на БНР Кузман Илиев, икономически експерт и..
Затварянето на въглищните централи не е административно, а е пазарно, те не могат да издържат на пазара, не са конкурентоспособни . Това каза..