Все по-често празничните дни се използват за пътуване в чужбина. Нискотарифните авиокомпании правят пътуването по въздух достъпно за все повече хора, а резервациите често правим сами по интернет. Данните на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" показват, че няма завишение на жалбите от пътници в последните години. През 2017-та година е имало увеличение на жалбите заради проблеми с 2 авиокомпании. Ведомството съдейства на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или при голямо закъснение на полети.
При над 12 милиона пътници превозени до летища в България подадените за 2018 година жалби са 1193. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" разглежда жалби на пътници по казуси, възникнали на наша територия. При резервация да се чете внимателно попълваната форма, да се прегледа отново за грешки, за да няма проблем при издаването на бордната карта, съветва Елисавета Димитрова от дирекцията.
"Което води пък съответно до плащане на такси за промяна на име или невъзможност за пътуване, т.е. да не бърза, когато прави резервацията. Внимателно да оглежда всеки един детайл от своята резервация. Да проверява съответно датите на полетите, правилно ли са попълнени, защото имахме такива случаи, в които примерно пътник е подал за една и съща дестинация, т. е. два пъти заминава, съответно губи след това своята резервация и проблеми с авиокомпанията възникват по отношение на коректността на подадените данни от него."
Необходимо е да се предвиди повече време между полетите при пътуване с прекачване, посочи още Димитрова.
"Когато избираме свързани полети, да не се избира вариантът най-краткото време между двата полета, а да се предвиди достатъчно време, което да позволи да се осъществи трансферът без проблем, дори и да закъснее минимално примерно първия полет. Да има достатъчно време - наш съвет е поне час и половина да им минимално трансферно време между полетите, а не да се избира най-краткото време за това."
Ако при изготвянето на резервацията се появи проблем, трябва възможно най-бързо да се обърнем към съответната авиокомпания.
"Възможно най-бързо да се свърже със съответния туроператор или въздушния превозвач, към който е направена резервацията, за да може това да се отстрани, тъй като повечето авиокомпании и туроператори в рамките на 24 часа до 48 - това нещо става безплатно за потребителя, без проблеми."
Информираността е на първо място. Изключително важно е да се четат общите условия на авиокомпаниите. Друг важен момент е свързан с документите за пътуване или с изискванията на страната, до която се пътува, подчерта още Елисавета Димитрова.
"Много често пътниците изпадат в проблем на самото летище - "не ме допуснаха до борда, тъй като нямам виза, нямам документ примерно за извършена медицинска ваксина" или което се изисква от държавата, до която се пътува. Откъде може да се запознае с необходимата информация при пътуване в тази страна? На сайта на Министерство на външните работи има отделна секция, в която са изброени всички тези неща, т.е какво е необходимо за нашето пътуване и,съответно, това е отговорността на пътника. Той трябва да е наясно с превозните документи, пътните документи, които трябва да има при явяване за полет."
Добре е да сме се запознали предварително с правата си като пътници, за да можем да се възползваме от тях. Вече има достъпни приложения за правата на пътниците, допълни Димитрова и добави, че може да се използва сайтът на Европейския потребителски център.
"Също така съветваме при започване на пътуване, когато има извънредни обстоятелства, да обръщаме внимание, да се информираме, ако авиокомпанията съответно не се е свързала с нас да ни информира, че има неблагоприятни условия, че полетът ще бъде отложен или ще бъде забавен. Все пак и ние да сме наясно с тези неща и да търсим информация от съответната авиокомпания какво ще се случи с нашия полет по-нататък."
Когато възникне проблем, съгласно процедурата за подаване на жалби по Регламент 261 пътникът на първо място трябва да се обърне към въздушния превозвач и то в кратки срокове, обобщи Елисавета Димитрова.
"Тъй като сроковете за подаване на жалби в различните държави са различни, съответно е хубаво в кратко време да се обърнем към въздушния превозвач. Препоръчителните срокове за отговор по жалбите са до два месеца. Вариант постигане на договореност между пътника и превозвача - това е най-лекият вариант за разрешаване на случая, изплаща се съответното обезщетение. Но когато нямаме отговор или примерно пътникът не е удовлетворен от отговора на превозвача, пътникът има право да се обърне напълно безплатно към нас като орган по регламент 261, както и към всеки един такъв орган в държавите членки, в зависимост от това къде е възникнало събитието, на чия територия, на чие летище е възникнало събитието, и вече към съответния орган да подаде жалба."
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Никога не е хубаво да се прави закон за един човек. Но проблемът е, че имаме избор, който предстои. И кандидатът, които вероятно ще бъде избран от ВСС, страда от известни дефекти. Появи се информация в публичното пространство, на която ВСС не даде ясен отговор за данни и обстоятелства в не добра светлина за кандидата за главен прокурор...
Постъпилите сигнали за незаконна сеч, регистрирани на платформата "Защити гората", които се изпращат към Изпълнителната агенция по горите през 2024 г. са над 1200. При близо ¾ от случаите сечта в действителност е била незаконна. На редакционната поща на програма "Хоризонт" пристигна сигнал с твърдение за незаконна сеч в района на село..
" Наблюдава се активност. Има адекватно отношение към пътниците, които желаят да ползват Зелен билет. На този етап можем да бъдем доволни , но конкретни данни ще има в края на деня". Това каза пред БНР Владимир Лазаров – ръководител на сектор "Маркетинг" в Центъра за градска мобилност. Той увери, че ЦГМ има готовност да посреща такива..
Повече от 100 000 са били българите с деменция преди 10 години, откогато е последната статистика. Този брой непрекъснато расте, лавинообразно . Застаряването на населението е проблем не само в европейски, а и в световен мащаб, коментира пред БНР Зорница Карагьозова от Сдружение "Алцхаймер". Няма политика в България, която да се..
Интересно музикално попадение. Така можем да определим канадските джаз веселяци Shuffle Demons . Бандата от Торонто се отличава с оригинални лирики и запомнящи се изпълнения на живо, придружени с цветна и понякога шокираща хореография. След яркото им изпълнение на джаз феста в Боровец , момчетата дадоха специално интервю за "Изотопия"...
За десети път Международната младежка камара започва да търси 10-те най-изявени млади личности на България. Отваря се специална форма за номиниране, която ще е достъпна до полунощ на 28 февруари. Инициативата насърчава и признава постиженията на млади българи на възраст между 18 и 40 години в ключови области на обществения живот. " През тази..
Вейповете са изключително опасни , предупреди пред БНР Росица Станулова, психолог в Превантивно-информационния център по проблемите на наркоманиите в София. Тя отбеляза случая в Плевен, където след употреба на вейп с наркотично вещество 14-годишно момче падна от седмия етаж и загина. В нашата практика обаче има и други такива случаи, които..
Ако Борисов направи това правителство, ще му се получи хитро. Това каза в интервю за БНР Първан Симеонов, социолог и политолог, основател на..
Само въображението може да бъде ограничение - твърди Станислав Тунов, ръководител на фолклорен танцов състав "Шевица", който обединява интереса към..
ЕС се е превърнал в един отвратителен и уродлив аналог на бившия Съветски съюз. Това заяви пред БНР Виктор Папазов, депутат от "Възраждане". Искра..