Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

При онлайн резервации на полети трябва да се проверява всеки детайл

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Все по-често празничните дни се използват за пътуване в чужбина. Нискотарифните авиокомпании правят пътуването по въздух достъпно за все повече хора, а резервациите често правим сами по интернет. Данните на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" показват, че няма завишение на жалбите от пътници в последните години. През 2017-та година е имало увеличение на жалбите заради проблеми с 2 авиокомпании. Ведомството съдейства на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или при голямо закъснение на полети.

При над 12 милиона пътници превозени до летища в България подадените за 2018 година жалби са 1193. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" разглежда жалби на пътници по казуси, възникнали на наша територия. При резервация да се чете внимателно попълваната форма, да се прегледа отново за грешки, за да няма проблем при издаването на бордната карта, съветва Елисавета Димитрова от дирекцията.

"Което води пък съответно до плащане на такси за промяна на име или невъзможност за пътуване, т.е. да не бърза, когато прави резервацията. Внимателно да оглежда всеки един детайл от своята резервация. Да проверява съответно датите на полетите, правилно ли са попълнени, защото имахме такива случаи, в които примерно пътник е подал за една и съща дестинация, т. е. два пъти заминава, съответно губи след това своята резервация и проблеми с авиокомпанията възникват по отношение на коректността на подадените данни от него."

Необходимо е да се предвиди повече време между полетите при пътуване с прекачване, посочи още Димитрова.

"Когато избираме свързани полети, да не се избира вариантът най-краткото време между двата полета, а да се предвиди достатъчно време, което да позволи да се осъществи трансферът без проблем, дори и да закъснее минимално примерно първия полет. Да има достатъчно време - наш съвет е поне час и половина да им минимално трансферно време между полетите, а не да се избира най-краткото време за това."

Ако при изготвянето на резервацията се появи проблем, трябва възможно най-бързо да се обърнем към съответната авиокомпания.

"Възможно най-бързо да се свърже със съответния туроператор или въздушния превозвач, към който е направена резервацията, за да може това да се отстрани, тъй като повечето авиокомпании и туроператори в рамките на 24 часа до 48 - това нещо става безплатно за потребителя, без проблеми."

Информираността е на първо място. Изключително важно е да се четат общите условия на авиокомпаниите. Друг важен момент е свързан с документите за пътуване или с изискванията на страната, до която се пътува, подчерта още Елисавета Димитрова.

"Много често пътниците изпадат в проблем на самото летище - "не ме допуснаха до борда, тъй като нямам виза, нямам документ примерно за извършена медицинска ваксина" или което се изисква от държавата, до която се пътува. Откъде може да се запознае с необходимата информация при пътуване в тази страна? На сайта на Министерство на външните работи има отделна секция, в която са изброени всички тези неща, т.е какво е необходимо за нашето пътуване и,съответно, това е отговорността на пътника. Той трябва да е наясно с превозните документи, пътните документи, които трябва да има при явяване за полет."

Добре е да сме се запознали предварително с правата си като пътници, за да можем да се възползваме от тях. Вече има достъпни приложения за правата на пътниците, допълни Димитрова и добави, че може да се използва сайтът на Европейския потребителски център. 

"Също така съветваме при започване на пътуване, когато има извънредни обстоятелства, да обръщаме внимание, да се информираме, ако авиокомпанията съответно не се е свързала с нас да ни информира, че има неблагоприятни условия, че полетът ще бъде отложен или ще бъде забавен. Все пак и ние да сме наясно с тези неща и да търсим информация от съответната авиокомпания какво ще се случи с нашия полет по-нататък."

Когато възникне проблем, съгласно процедурата за подаване на жалби по Регламент 261 пътникът на първо място трябва да се обърне към въздушния превозвач и то в кратки срокове, обобщи Елисавета Димитрова.

"Тъй като сроковете за подаване на жалби в различните държави са различни, съответно е хубаво в кратко време да се обърнем към въздушния превозвач. Препоръчителните срокове за отговор по жалбите са до два месеца. Вариант постигане на договореност между пътника и превозвача - това е най-лекият вариант за разрешаване на случая, изплаща се съответното обезщетение. Но когато нямаме отговор или примерно пътникът не е удовлетворен от отговора на превозвача, пътникът има право да се обърне напълно безплатно към нас като орган по регламент 261, както и към всеки един такъв орган в държавите членки, в зависимост от това къде е възникнало събитието, на чия територия, на чие летище е възникнало събитието, и вече към съответния орган да подаде жалба."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Къцарков

Димитър Къцарков: Атаката показа, че "Хизбула" е уязвима и Израел е готов за пълномащабна война с нея

Тези удари показаха две неща - "Хизбула" е уязвима и Израел е готов за пълномащабна война с нея . С тази констатация започна коментара си пред БНР Димитър Къцарков, специалист по Близкия изток, като уточни: " Израел демонстрира, че вече не е способна да толерира този тлеещ и постоянен конфликт, който е на северната ѝ граница , който принуди над 60..

публикувано на 19.09.24 в 17:55

Николета Атанасова: Украинците смятат за техен дълг да са там

Украинците смятат, че техен дълг е да са там . Това каза журналистката от програма "Христо Ботев" на БНР Николета Атанасова, водеща на предаването "Мрежата" , като подчерта, че в страната се завръщат много от напусналите я след началото на руската агресия на 24-ти февруари 2022 г.   В предаването "Нещо повече" тя разказа за срещите си в Украйна,..

публикувано на 18.09.24 в 17:36
Константин Илиевски

Светлин Русев и Константин Илиевски: Има много с какво да се гордеем!

Маестро Константин Илиевски и цигуларят Светлин Русев застават за първи път заедно пред Радиооркестъра тази вечер . За тях това е голямо призвание.  Светлин Русев ще е солист в празничния концерт на Симфоничния оркестър на БНР, посветен на Деня на независимостта на България . Събитието започва в 19 часа в Голямата зала на Софийската опера и..

публикувано на 18.09.24 в 12:08

Предизвикателство: Здравословно хранене в училище

Българската агенция по безопасност на храните започна проверки в училищните столове и бюфети във връзка с началото на учебната година. Инспекторите проверяват всички столове, бюфети, обекти по Закона за храните на територията на училищата, както и кетъринг фирми, доставящи храна на учебните заведения в цялата страна. "Надявам се усилията, които..

публикувано на 18.09.24 в 11:17

Ще спечели ли Павликени битката срещу завода за боклук?

До месец и половина Върховния административния съд ще се произнесе по казуса с инвестиционното намерение за изграждане на цех за производство на каменна вата и енергоизточник за нуждите на производство в землището на село Върбовка, община Павликени. Как се стигна дотук? През 2021 г. в РИОСВ – Велико Търново постъпва Уведомление за..

публикувано на 18.09.24 в 07:00

Безплатните карти за градски транспорт ще зарадват децата с нова геймърска визия

Безплатните карти за градски транспорт ще зарадват деца и ученици с нова визия , съобщи пред БНР Галина Боева - ръководител сектор "Връзки с клиенти" в Центъра за градска мобилност.  След допитване до децата се спряхме на геймърски дизайн , посочи тя и обясни:  "Решихме, че това, с което можем да привлечем вниманието на децата, е нещо..

публикувано на 17.09.24 в 11:50

БЧК: Обучението по първа долекарска помощ може да започне още в детската градина

Животът може да се преобърне само за миг. Как да бъдем максимално полезни на изпаднал в критична ситуация човек може да се учи още от детска възраст. Обучението може да започне още в детската градина под формата на игра , смятат от Българския червен кръст. При инцидент с изгубено дишане и съзнание първите 3 до 5 минути са особено важни –..

публикувано на 17.09.24 в 10:33