Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Стефан Манов: България проспа момента, в който можеше да повлияе върху пакета „Мобилност“

Стефан Манов
Снимка: Ани Петрова, БНР

Приемането на пакета „Мобилност“ не беше първа новина в новинарските емисии във Франция. Това далеч не е първа новина в дневния ред на френското общество. Това каза пред БНР Стефан Манов, който следи обществения живот във Франция. Той е категоричен, че названието на пакета „Макрон“ е некоректно, тъй като директиви за пръв път са вкарани в процедура едва две седмици след избирането на френския парламент.

„Когато говорим за този пакет „Мобилност“ трябва да сме наясно, че България проспа момента, в който можеше да повлияе върху тези процеси – 2015-2017 година“.

Некоректни са и внушенията за разделяне на Европа на център и на периферия заради пакета, коментира той в предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“:

„Основен докладчик на единия от трите проекта за директива е финландски депутат, а по-периферна от Финландия едва ли има. Във вота вчера, ако погледнем гласуванията по групи, също нямаме такова разделение – периферия - център, каквото се опитват някои наши политици да представят. Депутати от френската десница подкрепиха отхвърлянето на пакетите, тоест гласуваха „против“. Нека гледаме малко по-реалистично. Трябва да знаем, че последните предложения за изменения на българските депутати към тези пакети дойдоха на 22-ри март - преди две седмици. Нали разбирате, че не се работи така в институции, които имат дълъг ход. Това не е българското Народно събрание, когато в 12.00 през нощта може да промените коренно преференциите и избирателната система в страната, ако направим намигване към господин Кирилов“.

„ЕС е доброволен съюз на държави, които са се събрали, с цел засилване на икономическото, социалното и териториалното сближаване“, припомни той.

„Когато по-бедна страна стане член на ЕС, по-богатите изливат в тези държави помощи като кохезионни фондове и фондове за укрепване на конкуренцията, защото целта на ЕС е хората живеят по-добре“, каза Манов и даде за пример Португалия, Испания и Гърция. 

Според Манов в транспортния сектор е имало „шмекерувания, тарикатлъци и откровени измами“ и с битките срещу пакета се защитават правата на работодателите, а не на работниците:

„Много е просто да разберем, че когато една фирма има да пренесе стока от Франкфурт до Барселона, примерно, и при нея се явят двама превозвачи - единият немски, а другият източноевропейски, и двамата карат един и същи тип камиони, наливат един и същи дизел на една и съща цена, разликата е работната заплата и времето за работа. Разликата в себестойността не идват тук оттук. Достатъчно е да видите в сайт какви са офертите за международни превозвачи - шофьори 3000 до 5000 лева или около 2600 евро. Средната заплата във Франция е 1700 евро. 2600 евро е началната заплата на инженер в „Еърбъс“ или крайната заплата на учител в средното образование след години трудов стаж. Значи не е проблемът в заплатата! Къде е проблемът? Ами, че тези 5000 лева заплата, която ще получи този шофьори, не са заплата. Това са командировъчни, върху които работодателят не отделя социални начисления в България. Ощетените са тези, които очакват здравеопазване, пенсии детски надбавки, безработица. Проблемът е, че тези работници се осигуряват за смешно ниски заплати – 800-1000 лева. Това е социалният дъмпинг. Той не е спрямо френските транспортни фирми, а спрямо българските пенсионери, безработни и здравеопазването. В една солидарна система, каквато е българската, е важно колко се внасят в НОИ. Това е ощетяването“.

Много македонски и албански фирми са регистрирани в България от хора, получили българско гражданство от ДАБЧ и оперират само на европейския пазар:

„Заобикалят се смисъла и духа на европейските правила чрез такива фирми. Това не го казвам аз, а депутат от ВМРО в стенограма на Комисията по политики за българите в чужбина в НС“.

Манов изтъкна, че е имало българско предложение за промени в пакета - когато камионът се движи с под 25 км в час, това да не се брои за работно време:

„Разбирате ли за какво става дума! И това е депозирано от български евродепутати преди две седмици. Значи човек, когато е в задръстване в някой център на голям европейски град или виси на границата, това да не му се начислява за трудово време. Очевидно е, че е тук елементарните права на хората зад волана не са изобщо в обекта на битките в момента в ЕП“.

Манов не очаква да пакетът „Мобилност“ да бъде гласуван в ЕП на второ четене преди края на мандата му.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Таксите за автомагистралите в Сърбия се повишават от 10 юли

Таксите за автомагистралите в Сърбия се повишават от 10 юли, съобщава БТА.  Правителство даде зелена светлина на новия ценоразпис на държавната компания "Путеви Сърбие".  Цената за ползване на магистралата от Белград до Цариброд вече ще бъде 1670 динара или около 14 евро, а за магистралата Белград - Ниш - близо 10 евро. В Сърбия днес беше дадено..

публикувано на 06.07.24 в 20:47

Интензивен трафик на част от граничните пунктове

Интензивен е трафикът на част от граничните пунктове на границите ни с Гърция, Турция, Румъния и Сърбия, съобщават от "Гранична полиция".  На "Кулата" трафикът е интензивен в посока България. През пунктовете "Маказа", "Златоград" и "Ивайловград" могат да преминават само леки коли и микробуси.  Интензивен трафик на леки автомобили в посока България има..

публикувано на 06.07.24 в 20:40

Национален протест на мигранти - работници в италианския град Латина

В италианския град Латина се проведе национален протест на мигрантите – работници, в голямата си част работещи на черно. Той бе организиран от най-големия синдикат "Италианска генерална конфедерация на труда" ( CGIL). Присъстваха и представители на опозицията. Демонстрацията се проведе под лозунга "Спиране на система за правене на бизнес,..

публикувано на 06.07.24 в 20:36

13 загинали при израелски удар срещу училище в Газа

Най-малко 13 души са загинали при израелски удар срещу училище в Газа, в което са приютени разселени палестинци в Ал Нусейрат в централната част на Газа, съобщава Ройтерс, позовавайки се на официална местна информационна агенция. Израелските военни съобщиха, че проверяват информацията. Атаката идва, след като по-рано палестинското ислямистко движение..

публикувано на 06.07.24 в 20:22

Домашен арест за жена от Монтана, издирвана за предполагаемо съучастие в трафик на хора

Окръжен съд-Монтана постанови "домашен арест" на жена от Монтана, издирвана от гръцките власти за предполагаемо съучастие в трафик на хора. Окръжен съд-Монтана отказа искането на Окръжна прокуратура за вземане на най-тежката мярка за неотклонение "задържане под стража" на В. Й. А. от Монтана, като взе по-лека - "домашен арест"...

публикувано на 06.07.24 в 20:16

4 хиляди участници в международния фолклорен конкурс "Пауталия-2024" в Кюстендил

Около 4 хидяли индивидуални изпълнитеил и групи участват в международния фолклорен хестивал "Пауталия-2024",чието 18-о издание ще продължи и утре на две сцени - на сцена "Олга Борисова" до площад "Велбъжд" и в читалище "Пробуда-1961" в Кюстендил.  За пръв път участва и група от Швейцария, която представя обработен български фолклор...

публикувано на 06.07.24 в 20:05

Гръцките власти търсят причината за увеличените нещастни случаи в морските спортове

Гръцките власти търсят причината за увеличените нещастни случаи при туристи, упражняващи различни морски спортове. Променят условията за наемане на морски съдове. "Морето не е опасно, опасно е поведението на хората, когато влизат в него", това е любимият израз на гръцките моряци. Тази година от началото на сезона зачестиха тежките случаи на..

публикувано на 06.07.24 в 19:58