С промени в Закона за железопътния транспорт се въвежда европейското законодателство за жп транспорта в националните закони. България либерализира железопътния пазар и още от юни тази година жп превозвачите от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната ни инфраструктура, както и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Железопътни превозвачи от страните членки на ЕС ще могат да кандидатстват и за този вид услуги у нас, след като договорът на БДЖ за предоставяне на обществени превози изтече през 2024-та година.
В момента БДЖ "Пътнически превози" не е конкурентоспособен да се състезава с външен частен железопътен пътнически оператор, смята Любомир Иванов - председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" той отбеляза, че ръководството на компанията има пет години, за да съживи дружеството и посочи пътническите линии, за които може да се очаква интерес от нови превозвачи в железопътния транспорт.
"Апетитни линии: това са София - Варна през Горна Оряховица, София – Пловдив - Бургас, след като бъде модернизирана. Пловдив - Свиленград в посока Истанбул. И другите са в рамките на 50-80 километра около София. Това са от Драгоман, от София, от Копривщица, от Своге, от Елин Пелин. Ще се обхване частта на ежедневните пътнически превози, които са работнически."
Основните промени, породени от въвеждането на европейските директиви, премахват административните пречки пред бизнеса и създават възможността за обслужване на едно гише при издаването на единен сертификат за безопасност, обясни Веселин Василев, който оглавява Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“:
"По старата директива се издаваше сертификат от две части - част А, която важи за целия Европейски съюз и част Б, която издава всяка държава, в зависимост от това дали този превозвач отговаря на изискванията за безопасност в дадената държава. Сега тези два сертификата се обединяват в един и се нарича "единен сертификат за безопасност".
Този сертификат ще се издава, ако е за повече от една държава от Европейската железопътна агенция. Ако е с валидност само за една държава, може да се издава от националния орган за безопасност, уточни Василев.
С промените в закона България отваря пазара си за ЖП превози и така дава достъп на всички превозвачи до цялата жп инфраструктура на Европейския съюз. Как България е защитила националния си интерес според Веселин Василев:
"Всеки, който е лицензиран по европейско законодателство и има сертификат за безопасност по европейското законодателство, може да извършва превози във всичките държави членки. Тук е вторият аспект, който трябва да се има предвид - във всяка държава железопътния транспорт изпълнява социална функция. Тази функция държавата я възлага на даден превозвач, който получава дотации, субсидии за тая дейност, тъй като неговата дейност трябва да бъде компенсирана с различни намаления, безплатни пътувания, а и самия превоз – стойността, също трябва да се дотира, тъй като държавата го задължава да вози по точно определени маршрути във връзка с това, че хората трябва да стигнат от точка А до точка Б, на работа, до дома."
Там, където – във всички държави, има договор за обществени услуги, той неминуемо ще влезе в конфликт или ще се повлияе от отварянето на пазара, поясни още Веселин Василев. Затова новата директива и регламентът дават възможност на всяка държава членка, която има подобен договор за обществена услуга, да наложи определени ограничения за навлизане на пазара, ако се наруши икономическото равновесие.
„Ситуацията, която е в България – договорът за обществени услуги е върху цялата инфраструктура, така че който пожелае да дойде да вози, той неминуемо влиза в хипотезата, че може да наруши икономическото равновесие“, коментира Василев.
Достъпът в подобен случай се ограничава от регулаторен орган след икономически анализ.
Темата може да проследите в звуковите файлове.
" Картината не се подобрява. Докладът е дори по-песимистичен от този преди 2 години. Ситуацията със сладководните обитатели и екосистеми е още по-зле. Водещи в негативен смисъл са сладководните видове с 85% намаление на популациите в световен мащаб, което е изключително тревожно и алармиращо ". Това заяви пред БНР ръководителят на програма..
"Гунди – легенда за любовта" е пълнометражен игрален филм, посветен на великия и обичан футболист от миналото Георги Аспарухов – Гунди. Лентата проследява живота на големия спортист – от срещата му с Величка Маркова – Лита, до трагичния 30 юни 1971 година, когато загива в автомобилна катастрофа. В основата на сценария са неразказани досега истории..
Около 500 животни годишно ще бъдат спасени, защото няма да бъдат използвани за опити от студентите по ветеринарна медицина в Лесотехническия университет в София. Вместо това те ще се обучават с кучето-робот Джери, както и с модерна компютърна техника и софтуер. Положителното развитие е резултат от преговори и подписан договор между учебното..
Много е трудно да говорим само за "Хамас" или само за "Хизбула, без да посочим и техния общ знаменател - Иран , който също понесе редица щети. Коментара направи пред БНР международният анализатор Мартин Табаков, доктор по политически науки, преподавател в НБУ. Нови атаки в Близкия изток в деня на годишнината от нападенията на "Хамас" срещу..
Жените от 25 до 40-годишна възраст трябва да правят ехография на млечните жлези веднъж годишно. Това е достатъчно, ако няма нещо друго за проследяване. След 40-годишна възраст са необходими и мамографски снимки веднъж на 2 години. Това обясни в интервю за БНР д-р Гергана Георгиева, специалист по образна диагностика и мамолог в "Аджибадем Сити..
На 3-ти октомври Германия отбеляза 34 години от обединението, което се случи след падането на Берлинската стена на 9-ти ноември 1989 г. Повече от три десетилетия са минали от тази историческа нощ. Еуфорията и радостта са притъпени. В обединена Германия разделителните линии са все още ясно изразени. Всеки втори източногерманец смята, че в нова Германия..
Без миграцията нямаше да има крайна десница - това важи не само за Австрия, а изобщо за европейските десни популисти, които без съмнение са във възход. През цялата седмица след парламентарните избори в Австрия, спечелени от крайнодясната "Партия на свободата", обществената дискусия се върти около това как да бъде изолирана една демократично..
Интернет комуникацията създава една измамна и невярна представа, че имаме много приятели. Това обясни пред БНР д-р Цветеслава Гълъбова, директор на..
Седмите избори ще са съвсем друг вид, 6-те дотук много си приличаха . Това каза пред БНР социологът Андрей Райчев в коментар за предстоящите на 27-и..
Ваучерите за храна могат да дебалансират пазара на дребно, защото разходите за тях - вместо да намалеят, се увеличават . За това..