Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С отварянето на пазара някои от жп линиите могат да бъдат поети от европейски превозвачи

Като апетитни линии се очертават тези от София до морето, Пловдив - Свиленград към Истанбул и близки отсечки около столицата

Снимка: БГНЕС

С промени в Закона за железопътния транспорт се въвежда европейското законодателство за жп транспорта в националните закони. България либерализира железопътния пазар и още от юни тази година жп превозвачите от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната ни инфраструктура, както и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Железопътни превозвачи от страните членки на ЕС ще могат да кандидатстват и за този вид услуги у нас, след като договорът на БДЖ за предоставяне на обществени превози изтече през 2024-та година.

В момента БДЖ "Пътнически превози" не е конкурентоспособен да се състезава с външен частен железопътен пътнически оператор, смята Любомир Иванов - председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" той отбеляза, че ръководството на компанията има пет години, за да съживи дружеството и посочи пътническите линии, за които може да се очаква интерес от нови превозвачи в железопътния транспорт.

"Апетитни линии: това са София - Варна през Горна Оряховица, София – Пловдив - Бургас, след като бъде модернизирана. Пловдив - Свиленград в посока Истанбул. И другите са в рамките на 50-80 километра около София. Това са от Драгоман, от София, от Копривщица, от Своге, от Елин Пелин. Ще се обхване частта на ежедневните пътнически превози, които са работнически." 

Основните промени, породени от въвеждането на европейските директиви, премахват административните пречки пред бизнеса и създават възможността за обслужване на едно гише при издаването на единен сертификат за безопасност, обясни Веселин Василев, който оглавява Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“:

"По старата директива се издаваше сертификат от две части - част А, която важи за целия Европейски съюз и част Б,  която издава всяка държава, в зависимост от това дали този превозвач отговаря на изискванията за безопасност в дадената държава. Сега тези два сертификата се обединяват в един и се нарича "единен сертификат за безопасност".

Този сертификат ще се издава, ако е за повече от една държава от Европейската железопътна агенция. Ако е с валидност само за една държава, може да се издава от националния орган за безопасност, уточни Василев.

С промените в закона България отваря пазара си за ЖП превози и така дава достъп на всички превозвачи до цялата жп инфраструктура на Европейския съюз. Как България е защитила националния си интерес според Веселин Василев:

"Всеки, който е лицензиран по европейско законодателство и има сертификат за безопасност по европейското законодателство, може да извършва превози във всичките държави членки. Тук е вторият аспект, който трябва да се има предвид - във всяка държава железопътния транспорт изпълнява социална функция. Тази функция държавата я възлага на даден превозвач, който получава дотации, субсидии за тая дейност, тъй като неговата дейност трябва да бъде компенсирана с различни намаления, безплатни пътувания, а и самия превоз – стойността, също трябва да се дотира, тъй като държавата го задължава да вози по точно определени маршрути във връзка с това, че хората трябва да стигнат от точка А до точка Б, на работа, до дома."

Там, където – във всички държави, има договор за обществени услуги, той неминуемо ще влезе в конфликт или ще се повлияе от отварянето на пазара, поясни още Веселин Василев. Затова новата директива и регламентът дават възможност на всяка държава членка, която има подобен договор за обществена услуга, да наложи определени ограничения за навлизане на пазара, ако се наруши икономическото равновесие.

„Ситуацията, която е в България – договорът за обществени услуги е върху цялата инфраструктура, така че който пожелае да дойде да вози, той неминуемо влиза в хипотезата, че може да наруши икономическото равновесие“, коментира Василев.

Достъпът в подобен случай се ограничава от регулаторен орган след икономически анализ.  

Темата може да проследите в звуковите файлове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Доклад на WWF: Загубили сме 73% от популациите на гръбначните животни в дивата природа

" Картината не се подобрява. Докладът е дори по-песимистичен от този преди 2 години. Ситуацията със сладководните обитатели и екосистеми е още по-зле. Водещи в негативен смисъл са сладководните видове с 85% намаление на популациите в световен мащаб, което е изключително тревожно и алармиращо ". Това заяви пред БНР ръководителят на програма..

публикувано на 10.10.24 в 09:09

Андрей Арнаудов: Филмът за Гунди докосва!

"Гунди – легенда за любовта" е пълнометражен игрален филм, посветен на великия и обичан футболист от миналото Георги Аспарухов – Гунди. Лентата проследява живота на големия спортист – от срещата му с Величка Маркова – Лита, до трагичния 30 юни 1971 година, когато загива в автомобилна катастрофа. В основата на сценария са неразказани досега истории..

публикувано на 09.10.24 в 10:43

КАЖИ: Около 500 опитни животни годишно вече няма да се използват за обучението в ЛТУ

Около 500 животни годишно ще бъдат спасени, защото няма да бъдат използвани за опити от студентите по ветеринарна медицина в Лесотехническия университет в София. Вместо това те ще се обучават с кучето-робот Джери, както и с модерна компютърна техника и софтуер. Положителното развитие е резултат от преговори и подписан договор между учебното..

публикувано на 07.10.24 в 21:50

Мартин Табаков: Трудно е да говорим за "Хамас" или "Хизбула, без да посочим общия им знаменател - Иран

Много е трудно да говорим само за "Хамас" или само за "Хизбула, без да посочим и техния общ знаменател - Иран , който също понесе редица щети. Коментара направи пред БНР международният анализатор Мартин Табаков, доктор по политически науки, преподавател в НБУ. Нови атаки в Близкия изток в деня на годишнината от нападенията на "Хамас" срещу..

публикувано на 07.10.24 в 17:38
д-р Гергана Георгиева

Мамолог: Всяка осма българка е застрашена от рак на гърдата

Жените от 25 до 40-годишна възраст трябва да правят ехография на млечните жлези веднъж годишно. Това е достатъчно, ако няма нещо друго за проследяване. След 40-годишна възраст са необходими и мамографски снимки веднъж на 2 години. Това обясни в интервю за БНР д-р Гергана Георгиева, специалист по образна диагностика и мамолог в "Аджибадем Сити..

публикувано на 07.10.24 в 10:56

Посланик Ирене Планк: Източните и западните германци сме едно цяло. Никой не иска ново разделение!

На 3-ти октомври Германия отбеляза 34 години от обединението, което се случи след падането на Берлинската стена на 9-ти ноември 1989 г. Повече от три десетилетия са минали от тази историческа нощ. Еуфорията и радостта са притъпени. В обединена Германия разделителните линии са все още ясно изразени. Всеки втори източногерманец смята, че в нова Германия..

публикувано на 05.10.24 в 11:55
Херберт Кикл, лидер на спечелилата парламентарните избори в Австрия Партия на свободата

Паул Шмид: Щом националисти популисти печелят изборите, значи в обществото са настъпили промени

Без миграцията нямаше да има крайна десница - това важи не само за Австрия, а изобщо за европейските десни популисти, които без съмнение са във възход. През цялата седмица след парламентарните избори в Австрия, спечелени от крайнодясната "Партия на свободата", обществената дискусия се върти около това как да бъде изолирана една демократично..

публикувано на 05.10.24 в 11:45