Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Определят се изпълнителите на жп проекти за над 1,2 млрд. лева

Снимка: Севдалин Палаузов

Национална компания „Железопътна инфраструктура“ определи Консорциум „Комса - Тракция“ за изпълнител по обществена поръчка за развитие на жп възел София в участъка София-Волуяк. Консорциумът се състои от регистрираната в Испания „Комса“ и полската „Тракция“.

Предложената цена за изпълнение е близо 190 млн. лева без ДДС. На второ място е класирана гръцката „Терна“. По проекта предстои изграждане на нов трети коловоз между жп гара Волуяк и централна жп гара София, както и модернизация на съществуващото коловозно развитие на двете гари. Предстои още изграждане на нова жп гара Обеля, която ще осъществява още една интермодална връзка със софийското метро. Проектът се финансира по Механизмът за свързана Европа.

През следващата седмица предстои да бъдат обявени изпълнителите по най-голямата инфраструктурна поръчка на стойност 1,2 милиарда лева за модернизацията на жп линията Елин Пелин - Костенец, който се финансира по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ (ОПТТИ)2014 - 2020.

Допуснатите от комисията до отваряне на ценовите оферти са девет кандидат-изпълнители от общо 19. Участъкът е с обща дължина 51 км, разделен на 3 обособени позиции, като за най-сложната и най-скъпата отсечка инвеститорският интерес е най голям.

За реконструирането на участъка от Елин Пелин - междугарие след гара Вакарел допуснатите кандидати са четири. Това са: турски консорциум, в който участват фирмите "Дженгиз" и "Дуйгу". Участва българското подразделение на гръцкото акционерно дружество „ТЕРНА“, участва и консорциум от две португалски фирми и „ГЛАВБОЛГАРСТРОЙ“, а четвъртият допуснат кандидат е консорциум между най-голямата китайска държавна фирма която се занимава с инфраструктурни проекти "ЧАЙНА КОМЮНИКЕЙШЪН КЪНСТРАКШЪН КЪМПАНИ" и ТРЕЙС ГРУП ХОЛД. Цените, които те са посочили за изпълнението на проекта са между близо 499 и 590 милиона лева. Точните параметри са качени на страницата на Национална компания "Железопътна инфраструктура".

За втората отсечка от междугарието след гара Вакарел до междугарие след гара Ихтиман допуснатите до отваряне на ценови предложения са двама кандидати – „САЛЧЕФ – ГИГАСТРОЙ“ консорциум от италиански фирми и българската „ГИГАСТРОЙ“, както и българско полския консорциум „ТРАКЦИЯ ПРКи С.А“. Те дават цени от малко над 120 и 126 милиона лева

За третата отсечка от междугарие след гара Ихтиман до нова гара Костенец - оферта дават консорциум „ЩРАБАГ ДЖИ ПИ РЕЙЛ 2017“. В него влизат 3 клона на „ЩТРАБАГ“ България, които се занимават с различни инфраструктурни дейности и „ДЖИ ПИ ГРУП“ . Следващото обединение е между турската COMSA и българската „ГЕОСТРОЙ“. Както стана известно COMSA бяха ангажирани с изграждането на новото летище на Истанбул. Кандидат също е и консорциум „БУЛРЕЙЛ 2018“, в който влизат отново най-голямата китайска държавна фирма ангажирана с инфраструктурни проекти и софийското подразделение на „ТРЕЙС“. Цените са между 284 и 415 милиона лева.

Класирането на участниците се очаква в началото на следващата седмица и за него се взима предвид комплексната оценка, където 60 % е тежестта на цената и 40 % на техническите параметри на офертата. При оценката на техническата част допълнителни точки се дават за метода на строителство, сроковете за изпълнение на най-наложителните обекти, продължителността на прекъсването на влаковото движение по време на строителството. Друг критерий е до каква степен изкопаните земни маси и инертни материали от участъка ще бъдат вложени в обекта.

Изпълнението на проекта ще допринесе за развитието на коридор Ориент/Източно - Средиземноморски, преминаващ през България, част от който е железопътната линия София - Елин Пелин - Костенец - Септември - Пловдив. Модернизацията на жп линията Елин Пелин - Костенец е най-скъпият и най сложен участък и такива строителни дейности като сложност по жп мрежата не са извършвани у нас поне от 1950 година, посочват експерти в бранша. В рамките на проекта ще бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти, с обща дължина около 3 км. От датата на обявяване на спечелилите кандидати за съответната отсечка започва да тече 14 дневен срок за обжалване, пояснява Галина Василева – Директорна дирекция  в Министерството на транспорта. Срокът за изпълнение е декември 2023 г., като финансирането е по този програмен период от оперативната програма.

Изпълнението на проекта закъснява с повече от година поради обжалването на процедурата и времето за съгласуване на подробните устройствени планове. През миналата година правителството предприе мерки за ускоряване на тръжните процедури по обществените поръчки, като целта беше да се елиминира недобросъвестното обжалване предвидимост по заложените срокове в документациите.

Галина Василева съобщи предстоящите процедури до края на годината. За около 30-ина пътни надлеза по направлението от Пловдив до Бургас ще има няколко процедури, всяка от които ще обединява по няколко надлеза. Ще има и няколко за 5 гарови комплекси по същото направление.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Всички републикански пътища в Благоевградско са проходими

Всички пътища от републиканската пътна мрежа в област Благоевград са проходими при зимни условия. 45 машини и екипи на пътноподдържащите фирми почистват основните пътни артерии, съобщиха от Областно пътно управление. На няколко места от автомагистрала Струма е имало навявания, но трасето е разчистено бързо. Само един автомобил е бил аварирал..

публикувано на 12.01.25 в 12:46

Формации в БСП-ОЛ недоволни от възможността за участие в правителство с ГЕРБ-СДС

Националният съвет трябва да вземе днес окончателно решение за участие в евентуален кабинет на ГЕРБ-СДС. След информацията, която излезе в някои медии, че социалистите ще участват в редовно правителство с четирима министри и един вицепремиер, се заговори и за напрежение в редиците на "БСП-Обединена левица". Някои от партиите, които..

публикувано на 12.01.25 в 12:26

РСМ забрани преминаването на тежки камиони през "Деве баир"

Северна Македония забрани преминаването на МПС над 12 тона през "Деве баир" поради снеговалежа - същата забрана е въведена вече и за българския пункт "Гюешево", съобщи дежурният в Областно пътно управление - Кюстендил. Тежкотоварните автомобили се отбиват на няколко стоянки във вътрешността на територията на Кюстендилска област, полицията е..

публикувано на 12.01.25 в 11:53
Росица Велкова

Росица Велкова: Още 2022 г. беше ясно, че излизаме от стабилната фискална политика

Натиск върху разходите в държавния бюджет има още от 2022 г. Това каза пред БНР Росица Велкова, бивш служебен министър на финансите, като уточни: "Прави впечатление, че разходната част във внесения Бюджет 2025 е 46% от БВП, което е твърде висок процент . ... Натиск върху разходите има още от 2022 г., тогава като министър говорех, че имаме натиск..

публикувано на 12.01.25 в 11:03
Атинската академия, 16 февруари 2021 г.

Дъжд, сняг и бури в Гърция

Продължава лошото време в Гърция, но няма затворени пътища. Гражданска защита предупреждава, че днешният ден ще е изключително тежък със силни дъждове, бури и сняг. В Северна Гърция по високите места от тази нощ вали сняг. Дъжд с вятър засегна по-ниските места в района. Мъгла затруднява трафика. До края на деня снегът ще засегне и по-ниските..

публикувано на 12.01.25 в 10:43

Къде се чупи образованието?

публикувано на 12.01.25 в 10:21