Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Софтуер "лови" политическите послания, отправени през социалните мрежи

Снимка: архив

Интернет платформа помага да бъде спряна целенасочената политическа реклама по време на избори. Проектът „WhoTargetsMe“ е създаден след референдума във Великобритания през 2016 г., когато Обединеното кралство реши да напусне Европейския съюз. В интервю за „Хоризонт“ създателят на платформата Сам Джефърс обясни, че през социалните мрежи може да бъде получено персонално съобщение с политическа агитация.  

Платформата е създадена, тъй като много хора съжаляват за гласа си в полза на развода между Лондон и Брюксел. Благодарение нея хората могат да изтеглят определен софтуер и той да "лови" политическите послания, които се отправят към тях през социалните мрежи.

„По този начин самите хора могат по много по-прозрачен начин да се информират за политическите послания, а не да бъдат информирани единствено от насочени персонално към тях съобщения във Фейсбук например“, обясни  Сам Джефърс пред Марта Младенова.

- Като казвате „персонално насочени“ имате предвид, че избирателите са предварително проучени и профилирани по подобие на търговската реклама. Правилно ли ви разбирам?

- В Обединеното кралство ние имаме избирателна система, която се фокусира върху много малки региони. Често това означава и тесен кръг от избиратели. Знаете, че в крайна сметка 10 000 или 12 000 гласа могат да имат значение за резултата от вота. Разбирате, че наистина се хвърлят много усилия да се открият малки групи хора и да се фокусират специални съобщения за тях. Именно това е и целта на платформата, която създадохме. Да не допуска тези съобщения. Това е нещо, което е много трудно за разбиране. За традиционната журналистика не е практика да се достига до съвсем малка целева група от хора. Политическата реклама обаче го прави, а нашата цел е да предпазим хората от информация, която е поставена по начин, подходящ именно за тях. При предсрочните избори през 2017 година във Великобритания видяхме много ясно каква е разликата.

- Доколко персоналната политическа реклама има значение от вида на избирателната система?

- Мисля, че при различните избирателни системи, политическите послания се изпращат по различен начин. По-пропорционалните системи обикновено изискват и по-традиционни комуникационни канали или казано по друг начин - приличат повече на традиционните политически кампании, които се провеждаха преди десет години например. Посланията са по-общи, предназначени са за по-широк кръг от хора. Всичко зависи от условията, в които протича кампанията. Спомняте си, когато беше референдумът за разрешаването на абортите в Ирландия. Там хората се тревожеха за определени неща и политическите послания бяха насочени именно към тях. Често казано, тогава ми се струва, че те бяха толкова силни, че изобщо не бяха в духа на изборното законодателство и на страната като цяло. Мисля, че нашият натиск върху Гугъл и Фейсбук имаше резултат, защото в последните седмици преди референдума политическата реклама в социалните мрежи беше силно ограничена.

- Когато говорим за персонални съобщения, можем ли да очакваме, че избирателите се профилират по теми. Например - ако от моите профили в социалните мрежи става ясно, че аз съм изключително загрижена за околната среда например, то при мен ще бъде представена онази част от платформата на политическите партии, която е в областта на екологията и съдържа мерките им за ограничаване на глобалното затопляне.

- Това, което със сигурност сме установили, е, че партиите избират онази част от предизборните си платформи, която е подходяща за определен кръг от избиратели. Едната част от посланията отиват към дадена група потенциални привърженици, които се интересуват от конкретната тема. Другата част от посланията - към избиратели с друг кръг от интереси. Общо взето ситуацията е „тези послания отиват при тези хора, другите послания - при другите“. Всичко това обаче отива още една стъпка напред - при всеки избирател пристига като лично съобщение. Разбира се, в различните държави и при различните кръгове избиратели този процес може да е още по-усложнен или да се прецени, че няма необходимост от толкова много усилия. Да не забравяме, че и в различните държави изборното законодателство не е еднакво, така че кампаниите се съобразяват и с него. И отново ще подчертая - всичко зависи от това колко си голям, какъв ресурс може да вложиш в проучване на избирателите и какъв изборен резултат ти е необходим.

- Как изглеждаше тази ситуация по време на кампанията за референдума за Брекзит?

Ние, както много други хора, бяхме изключително разтревожени, че е била използвана много информация и това е станало с пари, които не са декларирани надлежно. Опасявахме се, че са изпращани послания, които съдържат неверни твърдения. Именно затова започнахме да търсим решение на този проблем. Особено сега, когато в Обединеното кралство може да имаме нов референдум или нови избори, ние се надяваме да имаме много по-честна кампания и хората да разбират много по-добре за какво в действителност става дума.

- Неверни твърдения и фалшиви новини - така ли ще изглеждат вече предизборните кампании?

- Не във всички случаи бих нарекъл „фалшиви новини“ най-голямото предизвикателство, което стои пред нас. Традиционните политически партии харчат стотици пъти повече пари, отколкото някакви анонимни хора, които може да разпространят някаква информация с неизвестен източник. По-големият проблем с фалшивите новини е, че хората напълно изгубиха доверие. Непрекъснато се чудят дали нещо не е разпространено, защото е в интерес на друга държава, платено е с пари от чужбина и какво ли още не. И всичко това се случва в момент, когато очевидно институциите не са си на мястото, изборното законодателство не е достатъчно добро. Накрая може да се стигне до ситуация, в която хората просто няма да гласуват, защото изобщо не вярват, че крайният резултат от вота ще е такъв, какъвто посочат избирателите. Те се страхуват, че вотът им ще бъде подменен.

- Доколко хората изобщо разбират процесите и правят информиран избор. Спомням си, че в деня, след като стана ясен резултатът от референдума, чак тогава много хора потърсиха в Гугъл какво е това Европейски съюз.

- Отново ще кажа, че в една идеална кампания, хората трябваше да се поинтересуват и да потърсят в Гугъл преди това. Аз не съм коментатор на политическите процеси и не мога да взема отношение по Брекзит, но истината е, че за последните две години и половина във Великобритания станаха ясни много неща, бяха зададени много въпроси и честно казано - има още много неща, за които хората ще търсят информация в интернет.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Служебният министър на околната среда и водите Петър Димитров

Петър Димитров призова към намаляване на загубите във водопреносната мрежа

Служебният министър на околната среда и водите Петър Димитров призова общините да се възползват от предоставените над 7 милиарда лева за общински проекти по програма на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за до 2026 г. за намаляване на загубите във водопреносната мрежа. "Силно препоръчвано на местната власт, особено на кметовете..

публикувано на 27.11.24 в 21:59
Елена Ласкони и Калин Джорджеску

Двама от кандидатите за президент на Румъния внесоха жалби в Конституционния съд

Двама от кандидатите за президент на Румъния внесоха жалби в Конституционния съд на страната с искане за анулиране на резултатите от вота на 24 ноември, съобщават местни медии. Президентските избори в северната ни съседка бяха спечелени изненадващо от независимия кандидат, известен с проруските си и антинатовски позиици Калин Джорджеску, който получи..

публикувано на 27.11.24 в 21:39
Вицепрезидентът Илияна Йотова на церемонията по връчването 14-ите национални отличия „За жените в науката

Обявиха трите победителки в Националната програма "За жените в науката"

На официална церемония в Ректората на Софийски университет "Св. Климент Охридски" бяха обявени трите победителки в 14-ото издание на Националната програма "За жените в науката".  Всички те получиха по 5000 евро награда за подпомагане на кариерното им развитие.  "За жените в науката" е инициатива на Националната комисия за ЮНЕСКО - България, Софийския..

публикувано на 27.11.24 в 20:37
Снимката е илюстративна, архив.

Не са засечени взривни вещества при проверката на пратки в куриерска фирма в София

Не са засечени взривни вещества при проверката на пратки в куриерска фирма в София, съобщиха от МВР. Няма причини за притеснение, допълниха от вътрешното министерство. Проверката вече е приключила.  Рентген е засякъл взривни вещества в пратки на куриерска фирма в София По-рано тази вечер беше задействана апаратура за откриване на опасни..

публикувано на 27.11.24 в 20:12

КЗП за мобилните оператори: При предсрочно прекратен договор се дължи само стандартна неустойка до 3 месечни вноски

При предсрочно прекратяване на договорите с мобилните оператори клиентите вече ще дължат само стандартната неустойка в размер до три месечни вноски. Начисляваните досега допълнително лихви за неизползваните от абонатите отстъпки за времето до изтичането на договора са неравноправни условия, които трябва да отпаднат до един месец, съобщиха от..

публикувано на 27.11.24 в 20:05

С черна кърпа върху бюста на Левски в Босилеград напомниха за 105 години от Ньойския договор

Българи от Западните покрайнини поставиха черна кърпа върху бюста на Васил Левски в Босилеград по случай 105-ата годишнина от Ньойския дотовор, с който над 200 000 българи остават извън границите на България. Босилеградчани отпътуваха днес за София за участие в митинга по повод  годишнината от Ньойския договор в София. В Босилеград решиха по този..

публикувано на 27.11.24 в 19:58

Шествие "Български марш" на ВМРО по повод 105 години от подписването на Ньойския договор

От Войнишкия лъв при НДК тръгва шествие "Български марш", организирано от ВМРО по повод 105-годишнината от подписването на Ньойския договор. Тук звучи "Шуми Марица", чуват се и тъпани, виждат се и български знамена. В деня, в който през 1919 година е подписан Ньойският договор, членове и симпатизанти на ВМРО се събраха пред Войнишкия паметник в..

публикувано на 27.11.24 в 19:39