Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Димитров: Пакетът за мобилност буквално обрича българските превозвачи

Страните в ЕС постигнаха компромис за международните превози

Снимка: Радио ВИДИН

Страните от Европейския съюз постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози след 14-часови преговори в Брюксел, предаде БТА. Текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.

Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.

Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП.

"Споразумението цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.

Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни (Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва), ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.

Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френската министърка Елизабет Борн.

Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.

Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува).

За предаването "Преди всички" по "Хоризонт" изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров обясни, че споразумението не е удовлетворило нито едно от исканията на българските превозвачи:

"Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са хора и граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място. Какво значи "у дома"? Когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали водачът е български гражданин или не. Ако българска фирма има база в друга европейска държава, не може той да стои там, трябва да го прибера в България. Ако немска фирма наеме български транспортни работник, тя трябва да го прибира в Германия. Как се постига социалният ефект, когато на този човек семейството е в България".

Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват. Според Димитров:

"Излизането на протести в България е абсолютно ненужно в случая. Срещаме подкрепата на нашето министерство, имаме комуникация. Може би трябва да се активираме в Европейския парламент, да вземаме участие на повече срещи и да изказваме своето мнение пред хората, които ще гласуват, не само пред българските евродепутати. Този пакет за мобилност буквално обрича превозвачите. /.../ В България има регистрирани над 65 000 тежкотоварни автомобила за международни превози - в пъти повече, отколкото българската икономика има нужда. Ако трябва да ги връщаме на всеки четири седмици, те ще бъдат връщани с товари и ще излизат с товари, дори това да означава навлата да е под себестойност, с цел да се намалят някакви разходи по прибирането и изкарването на водача, което ще убие всички фирми, които работят от и за България - предимно по-малките фирми. Отделно, ставаме неконкурентоспособни на западните държави, дори и на една Полша, защото едно е да прибираме водача до Полша, друго е до България - разходите са съвсем различни".


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Патриарх Даниил отслужи празнична вечерня в новата българска църква в Лондон

Новата българска църква в Лондон отвори врати и лично патриарх Даниил отслужи празнична вечерня в присъствието на над 300 миряни.  Новият храм се казва “Свети Йоан Рилски”.  Официалното му откриване ще бъде в неделя.  На церемонията бяха и Западно- и Средноевропейският митрополит Антоний, Видинският митрополит Пахомий, ректорът на Софийската..

публикувано на 22.02.25 в 21:58

Българи, румънци и молдовци се събраха на "Празник на мартеницата“ в Брюксел

Представители на общностите на България, Румъния, Молдова се събраха за трета поредна година на "Празник на мартеницата“ в Брюксел.  Български деца от различни краища на Белгия танцуваха под звуците на тази позната песен "Без радио не мога".  Техни връстници се включиха в ателиетата за изработване на мартеници. Таня Станева, президент на..

публикувано на 22.02.25 в 21:35

Полиция в градския транспорт в Гърция заради крадците и хулиганите

Полиция охранява пътниците в градския транспорт в Гърция. Арестуват крадци и реагират на всякакви хулигански прояви. След много случаи на кражби и хулиганско поведение в градския транспорт гръцката полиция засили мерките за сигурност на пътниците. Само за ден в Атина униформените извършиха седем ареста за кражби в градския транспорт...

публикувано на 22.02.25 в 21:25
Толедо, Централна Испания, 17 юли 2023 г.

Над 500 замъка се продават в Испания

Над 500 замъка се продават в Испания. Цените на средновековните крепости започват от близо 80 000 и стигат до 15 млн. евро.  Купуването на замък понякога звучи лекомислено, като прищявка или снобизъм, но носи своята особена стойност. И ако в България крепостите са единствено исторически обекти, то големият им брой в Испания – над 10 000..

публикувано на 22.02.25 в 21:22
Папа Франциск - 5 май 2024 г.

Състоянието на папа Франциск остава критично

Пресслужбата на Ватикана информира, че Папа Франциск е имал по-дълга от обичайното респираторна криза. В прессъобщението се казва, че "Състоянието на Светия отец продължава да е критично, следователно, както беше обяснено вчера, папата не е вън от опасност".  Посочва се, че "папа Франциск е получил продължителна астматична респираторна криза, която..

публикувано на 22.02.25 в 20:59

Лучо Корси ще представя Италия на "Евровизия"

Победителят от 75-ия фестивал на италианската песен Оли, се отказа от правото си да участва на конкурса "Евровизия" в Базел през май. На негово място, Италия ще представи втория в класирането на "Санремо" Лучо Корси. Решението на Оли да не участва в Базел се очакваше, откакто приключи "Санремо" преди седмица. Накрая, чрез социалните мрежи,..

публикувано на 22.02.25 в 20:39

Пограничните общини Свищов и Зимнич очакват близо 1,5 млн. евро за предотвратяване на наводнения

Пограничните общини Свищов и Зимнич от двете страни на река Дунав очакват близо 1 500 000 евро европейско финансиране за предотвратяване на наводнения.   Инициативите за зелена инфраструктура и залесяване за адаптация към изменението на климата в районите на Зимнич и Свищов предвиждат за две години от българската и румънската страна на Дунав да..

публикувано на 22.02.25 в 20:27