Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Публичните личности не бива да са имунизирани към сатира

Червената линия, от която политическата карикатура се превръща в риск е твърде видима само в диктатури

В-к Аарец настъпил чертата с карикатура на "самовзривавящ се" вътрешен министър

Снимка: ЕПА/БГНЕС


Те са на първа линия в борбата за свободата на словото, но и са първата жертва на терористи или просто на недоволни от тяхното творчество. Става въпрос за карикатуристите. Те знаят, че моливът им е оръжие в ръцете им, но им е ясно, че е и средство за харакири. 
От тази годишнина към съвременните проблеми на карикатуристите започва интервюто на Феня Декало  с  Амнон  Зилвер зам. дир. на Медиатек в Холон, в който влизат и музея на карикатурата и на комикса.
Срещата е в навечерието на откриване на конференция на тема „ Политиката в политическите карикатури и комикси“

Първият въпрос към него е каква е червената чeрта, която израелските карикатуристи не биха престъпили?
Не мисля ,че имат червена черта. Казват, че трябва да се пази личното пространство и вярванията на хората, но когато тези хора са обществено значими личности и техните действия могат да засегнат чувствата на другите хора, е позволено. Например във в. Аарец, бе публикувана карикатура на Амос Виделман, в която министърът на вътрешните работи, който е силно религиозен евреин,  бе изобразен като терорист, защото настоява за закон , според който всички квартални бакалии да бъдат затворени в събота, което е част от неговите религиозни вярвания. На втората карикатура е показано как същият министър се самовзривява. Карикатурата са нарича „трудова злополука“.  Тази рисунка предизвика гняв в обкръжението на министъра. Явно е престъпена  червена черта. Карикатуристите трябва да са много внимателни, защото Израел е конгломерат от етноси, религии и социални прослойки. За да могат да живеят заедно те се шегуват помежду си, но когато карикатурист отвън ги критикува, може да бъде обвинен, че подклажда вража и иска да ги конфронтира. Затова ,може да се каже, че нашите карикатуристи не са толкова крайни като на Шарли Ебдо.
Каква е политиката на политическата карикатура и на комикса?
То е ясно, че политическата карикатура носи политическата и социална критика на обществото. По-завоалирани са нещата с комиксите. Има и откровено политически и злободневни  комикси и при тях нещата са ясни. Но аз говоря за Супермен, за много от съвременните комикси на Западна Европа и Америка, които поне на пръв поглед изглеждат аполитични, а не са. Комиксът изглежда невинен разказ в картинки, но често неговите герои, всъщност са с политически послания.
Супермен е образ ,създаден през Студената война. Свръх героя, подобно на Джеймс Бонд, побеждава всички лоши сили, които обикновено са от Източна Европа. Горе долу от края на 20-ти век е и френският герой Тантан. Това е журналист, който търси приключения по света. Комиксът уж е предназначен за деца, но в него има завоалирани послания ,които влияят на подсъзнанието. Тантан, например, отива в Африка. Той, белият изглежда достолепно сред черните местни хора, които са нарисувани с огромни глупави очи и неестествено дебели устни и всичко, което правят е дебилско. Начина на изобразяване внушава и възпитава определени стереотипи към африканците. Сега Франция е наводнена от африканци и днешните деца не биха повярвали така лесно на подобни внушения, но едно цяло поколение е израсло с тези стереотипи, подчерта в лекцията си израелският изследовател проэ.Мишел Кишка, специалист по комикса във франкофонските държави. Проф. Дани Фирк, който се интересува от  политичността на комикси, се спира на образа на евреина с гърбавия нос в различни комикси и в различни държави. Знае се ,че не всички евреи имат точно такива носове, но това е  стериотип, който преобладава в много от страните извън Израел и този нос е точно стилистичен похват за показване на отрицателния герой още от пръв поглед. Явно какви са внушенията. Но по-интересна е частта от изследването, която се отнася до образите на евреи и араби, в комикси, действието в които се развива в окупираните територии, където враждата между евреи и палестинци е най-силна.
В момента ,когато поставят като образи своите врагове, комикса се превръща в политически. Сега има не малко комикси в цял свят, които представят мюсюлманите като опасни терористи. В момента ,когато се представи съществуващи групи от хора, като положителни или отрицателни, художникът е въвлечен в политиката и комиксът му става откровено политически.
Но има и политика вътре в семейството. Лият Цабери, е художник на комикси за новото място на мъжа в семейството. Той е баща ,който работи от дома си и разказва в комикси  за своите приключения. В неговото положение са много Хай Тех специалисти, мъже със свободни професия, интернет търговци и др. Човекът от семейството, който работи навън е жена му. Като човек, който си е в къщи, на него се пада за мие чинии, да изпраща и посреща децата в училище , да проверява домашни. Разказвайки за частния живот, художникът прокарва своята политика на равноправие в семейството. Или за „социалните революции в кухнята“! Това са образи на жена и на мъж, нерелевантни преди 10-15-20 години. В него жената прави забележки на мъжа си за несъвършено водене на домакинството. Тя отива отвъд равноправието и не иска да види, че мъжът се учи на новата си роля и са му позволени и грешки. При това той не е мъж-домакиня. Той работи и може би, дори изкарва повече от нея. Но работното му място е удома. Комиксът тук е предназначен не да изгражда стереотипи, а да ги руши.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Паметникът на Тодор Мазаров в Павел баня

Спомен за Тодор Мазаров

На 2 януари се навършиха 120 г. от рождението на големия тенор Тодор  Мазаров – артист, запомнен с мощния си глас и впечатляващи височини, певец с внушителна международна кариера. Той е роден в Павел Баня, в семейство със скромни финансови възможности. Обича да пее, но на 8-годишна възраст, след боледуване от коремен тиф, губи изцяло гласа..

публикувано на 10.01.25 в 21:14

Резултати от третото издание на литературния конкурс "Вълшебното перце"

Приключи 3-ия сезон на литературния конкурс "Вълшебното перце ", който се организира от програма "Хоризонт" и сдружение "Българче" , а имената на наградените деца бяха съобщени  в ефира на "Закуска на тревата" на 28 декември от Розалина Златкова, съпредседател, член УС на сдружение "Българче" , с което повече от 10 години се реализира радио-играта..

публикувано на 07.01.25 в 16:34
Теодор Койчинов

Теодор Койчинов за мистиката на радиоводещия

Ивановден е един от най-обичаните зимни празници, защото на този ден всеки има кого да поздрави. Ивановците са много, да се готвят да почерпят за здраве и да им върви през годината.  Празникът е в чест на Свети Йоан Кръстител . В народната традиция се свързва с игри и много музика. В този ден в традицията е хората да си стават побратими и..

публикувано на 07.01.25 в 14:51
Андриян Асенов и Радостина Павлова

Любовта е това, което е на сърцето

"Дали любовта е „сляпа“ или е от „пръв поглед“ – това могат да кажат хората, които виждат. За нас любовта е това, което е на сърцето и на душата“. Така незрящият актьор Андриян Асенов описа любовта в предаването "Любими празнични истории".   Заедно с него беше любимата му Радостина Павлова, преподавател по пеене и пиано, също незряща...

публикувано на 06.01.25 в 11:26
Бойко Ламбовски

Бойко Ламбовски: Може би на земния свят не му е съдено да бъде божествен

Kак празниците осмислят живота ни , как ни свързват с традицията и ни дават сили да вървим напред? С поета Бойко Ламбовски разказваме за връзката между духовното и материалното , за литературата като прозорец към душата и как в творчеството можем да намерим утеха и вдъхновение. Бойко Ламбовски е поет, преводач и есеист, човек, който с думите си..

публикувано на 06.01.25 в 10:50

Актьорът Георги Ангелов: Когато нещо е направено със сърце и любов, зрителят го приема

"За всеки влак си има пътник, но когато нещо е истинско, когато е направено със сърце и любов, зрителят го приема ". Това каза пред БНР един от най-обичаните актьори в Плевен Георги Ангелов. "С годините театърът се е променял. Всяко поколение носи своето ново. Всяко поколение, което идва, носи новите изразни средства, новото..

публикувано на 06.01.25 в 10:16

На 24 януари е премиерата на новия български игрален филм "Клас 90"

На 24 януари е премиерата на новия български игрален филм „Клас 90“. Наскоро излезе и трейлърът на лентата, в която участват все известни наши актьори.  Съученици, дипломирани от гимназията през 1990 г., празнуват годишнина от завършването си в малък хотел в планината.  Очакваният купон, на който да си спомнят младостта, за много от тях се..

публикувано на 05.01.25 в 07:49