Четвъртото издание на фестивала за съвременна фотография „Фотофабрика” се провежда от 2 май до 23 юли в София. „Фотофабрика” е платформа за фотографски събития за широка публика. Фестивалът представя фотографията като изкуство и социална зона, част от съвременната градска културна среда.
Директорът на фестивала Еми Барух подчерта социалния характер на инициативата и отличи фотографията като най-масовото демократично изкуство:
Когато започнахме да мислим как да направим един фестивал, който да има своето специфично лице и запазена марка, ние решихме, че е важно да се обедини социално-политическата и визуалната лексика. Първият фестивал „Фотофабрика” имаше за тема „Протестиращия човек“. Това беше преди четири години. Второто издание беше посветено на „Маргиналния човек“. Третото издание беше на тема „Конфликти“. В сегашното четвърто издание темата е „Отблизо“.
А дали успява „Фотофабрика” да е разбираема за хората и има ли интерес към събитията, които предлага? Еми Барух е категорична, че фотографията е най-демократичното изкуство, отворено към всички:
Аз си мисля, че фотографията като най-демократично, най-масово изкуство, което е разположено по улиците на София, по оградите на училищата, може да накара минувача да спре, да сравни себе си, да се идентифицира и да разсъждава върху онова, което снимката му подсказва. Известна е фразата, че често пъти една снимка говори повече от стотици думи. Това е хоризонталният начин на динамиката днес, в която нямаш нужда от преводач пред образа, нямаш нужда от нещо друго, освен от емпатия. Това прави фотографията изключително мощна медия. В това е и силата на фестивала.
Изкуствоведът Георги Лозанов също направи паралел между изкуството и фотографията и изтъкна приоритетите на тази визуална сфера:
Фотографията е средството, което най-лесно и най-бързо реагира на ставащото около нас и го обръща в послания, дава възможност да го погледнеш по различен начин, да разбереш какво се случва. Фотографията е огледало, което вижда човека отвътре, според това, което е, според неговата идентичност и природа. „Фотофабрика” е един наложил се фестивал със много собствена физиономия. Той използва фотографията, за да влияе чрез нейните послания върху най-проблемните зони на днешния живот, каквато например е проблемът за бежанците, който днес присъства по особено драматичен начин. За мен този фестивал е ценен, заради това, че при него фотографията участва в големите културни дебати на днешното време.
От 2 до 14 май в Арт център „Банкя“ ще бъде показана изключителната изложба „1/320“ на Стоян Ненов – фоторепортер на Reuters и първият българин, носител на наградата „Пулицър“. Миналата година изложбата беше показана в София при изключителен интерес от страна на публиката.
Хората в движение са във фокуса на обектива на Стоян Ненов, работил по отразяване драмата на мигрантите, пристигащи в Европа и техните съдби.
За мен „Фотофабрика” остава най-голямата платформа за фотографско изкуство. Чест е за мен да участвам тук, където присъстват световни имена от изкуството на фотографията, каза Стоян Ненов и разказа за снимката, получила „Пулицър”:
Тази снимка е от Гевгелия в Македония, на границата с Гърция. Там всеки ден имаше по два, три влака, където искаха да се качат всички хора. Това беше невъзможно. С тръгването на всеки влак имаше хора, които македонската полиция се опитваше да спре.
В програмата на фестивала, който ще продължи до 23 юни, следват 3 големи изложби и над 10 съпътстващи събития.
От 9 май до 18 юни Софийската градска художествена галерия представя за пръв път пред публика изложбата на Алекс Майоли „Аз, моя милост и ЕС” (Me Myself and EU), проект, създаден за фестивала „Фотофабрика”. Специално за подготовката на тази изложба италианският фотограф е обиколил емблематични за прехода на България места.
Голямата изненада за публиката на „Фотофабрика” тази година – изложбата на едно от най-големите световни имена в хуманистичната фотография – Робер Доано, се открива на 15 май в Музея на София. Тя ще включва 30 от най-известните му фотографии от периода 1945-1978 година и ще бъде представена до 15 юни.
Между 15 и 28 май в галерия „Васка Емануилова” може да бъде видяна най-провокативната изложба в рамките на фестивала – тази на проф. Лин Шрьодер „Автопортрет с близнаци и една гърда“, която включва само една фотография. За нея самата авторка твърди, че никога не те оставя безразличен.
Традиционната за фестивала експозиция на открито с кадри на агенциите „Ройтерс” и „Гети Имиджис” вече може да се види на Моста на влюбените зад НДК. Тя представя селектирани фотоси на двата медийни гиганта по темата на „Фотофабрика” 2017 – „Отблизо”.
Снимки: Севда Дюкянджи и fotofabrika.org
Обществото е заблудено за БДЖ, защото всеки чака частен превозвач да дойде с неговите хубави влакове и да предлага по-добра услуга. На..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
"Обсъжда се желанието на евроатлантическото мнозинство в НС да влезем по най-бързия начин в еврозоната. Скритата инфлация е много по-голяма от..