През 1973 година на международния конкурс за млади оперни певци в София се явява една 22 годишна унгарка, която събира любовта на публиката и получава най-високата награда на конкурса златен медал и голямата награда на София „Златен пръстен“. Дълги години се говори за изпълнението й в „Травиата“ на Верди. Журито открива нов талант, а публиката своята любима изпълнителка. В интервюта от онова време Силвия Шаш разказва, че съвсем случайно решила да се яви на конкурса. Сама, слушайки Мария Калас, разучила Виолета, тъй като известно време трябвало да стои у дома. Разбира се, преди това тя вече била солистка на Будапещенската опера, но изпълнявала само малки роли. Дебютира като Виолета тук, в София, с една репетиция. Преди това все пак, след като се възтановила от травмата, работила с диригента Пал Варга.
Силвия Шаш дебютира на сцената на унгарската национална опера като Фраскита от „Кармен“ на Бизе. „Много се вълнувах преди да изляза на сцената. Колегите почувствали моето състояние ми вдъхнаха кураж и след първото действие се успокоих. Заживях със своя образ“ си спомня тя. Иначе както разказва от малка спускала пердетата в къщи като завеса и изпълнявала различни роли, като имитирала майка си, която била оперна певица. Животът й бил изпълнен с музика, тъй като баща й бил пианист, а тя седнала пред клавишите на пет години. Следва подготовка за консерватория, която завършва за две вместо за пет години и веднага е приета в Будапещенската опера. В няколко последователни години печели конкурси във Виена, Москва и София. После всичко е прекрасно – кариерата й е светкавична – концерт в Залцбург, шотландската опера и през 1976 Ковънт Гардън с „Ломбардци“. Пак там я канят и на следващата година за „Травиата“. През 1977 година вече е в Метрополитън Ню Йорк с „Тоска“, а партньори са й Хосе Карерас и Ингвар Виксел, 1978 в Миланската Скала с „Манон Леско“ на Пучини. През 1973 тя казва: „Бих искала да пея 25 години, а след това – нито ден повече, защото всеки артист трябва да знае кога да слезе от сцената“. Ще кажете едва ли може да се случи това. Но ето, че се случва. След 25 години на най-големите оперни сцени Шаш спира сценичната си кариера. След това понякога изнася концерти или води майсторски класове.
В оперната вечер, посветена на Силвия Шаш, ще чуете цялостен запис на операта „Медея“ от Луиджи Керубини. Силвия Шаш - Медея, Колош Ковач - Креон, Магда Калмар - Глауче, Вериано Лукети - Язон, Клара Тъкъч - Нерис, хор и оркестър на Унгарското радио и телевизия, диригент - Ламберто Гардели.
Ще чуете и фрагменти от оперите на Джузепе Верди:
• „Атила“ – дует на Одабела и Форесто: Силвия Шаш като Одабела Янош Нади е Форесто, свири Унгарски симфоничен оркестър, диригент Ламберто Гардели;
• „Стифeлио“ – хор на австрийското радио и телевия, диригент Ламберто Гардели, в ролите: Стифелио - Хосе Карерас, Лина - Силвия Шаш;
• „Ернани“ - Джорджо Ламберти - Ернани, Лайош Милер - Дон Карлос, Лайош Ковач - Гомес да Силва, Силвия Шаш - Елвира, хор и оркестър на унгарската държавна опера, диригент Ламберто Гардели;
• „Ломбардци“ с участието на Силвия Шаш - Джизелда, Ецио ди Чезаре -Арвино, Колош Ковач - Пагано, Йожеф Грегор - Ачиано, Жужа Мишура - Виклинда, хор на Унгарското радио, оркестър на унгарската държавна опера, диригент - Ламберто Гардели.
Съдържание на операта „Медея”
Необходима е спешна реформа в районите за планиране в България . Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по..
Искаме оставките на цялото ръководство на БАБХ за несправяне с проблемите, неовладяване на обстановката и конкретно за казуса с Велинград. Това..