Шура Черкаски е гостувал многократно у нас – през 1969 г. за концерт със Софийската филхармония с диригент Асен Найденов и със солов рецитал, след това през 1981 г. и 1982 с рецитали.
В програмата на избрания концерт са били включени „Карнавал“, опус 9 на Роберт Шуман, три танца от балета „Петрушка“ на Игор Стравински, Прелюд и фуга в ми минор на Феликс Менделсон, Балада в си минор, опус 23 и Ноктюрно във фа минор, опус 55 № 1 от Фредерик Шопен. В предаването не са включени пиесите на Шопен.
Шура Черкаски е роден на 7 октомври 1911 в Одеса, умира на 27 декември 1995 г. в Лондон. Първи негов учител е майка му Лидия, която като млада свирила пред самия Чайковски в Санкт Петербург. След революцията семейството бяга от Русия и се установява в Съединените щати. Там момчето учи в института Къртис при Йозеф Хофман.
От 1940 до края на втората световна война Шура Черкаски е в Калифорния където свири под диригентството на сър Джон Барбироли и Леополд Стоковски. Там се запознава и с Игор Стравински, пред когото изпълнява три танца от „Петрушка“, и получава ценни интерпретационни съвети от самия автор.
От 1946 пианистът концертира все повече в Европа. Популярен е в Германия и Австрия, а след негов рецитал в Уигмор хол на 27 март 1957 г., се установява завинаги в Лондон.
Записите му са много и за различни фирми – за Би Би Си, „Дека“, „Дойче грамофон“, „Нимбус“, „Айвъри класикс“, „Филипс“. Много от тях са концертни изпълнения. Последния запис прави през май 1995 г., той е на 83 години – пиеси от Сергей Рахманинов.
Попаднах на една рецензия в списание „Българска музика“ по повод едно от гостуванията на Черкаски.
„Пианистът свири с голям и силно подчертан емоционален тонус, с много разнообразно тембриран тон. Интерпретацията му е богата на нюанси и крайно свободна в темпово отношение. Изключителните технически и звукови възможности на пианиста му позволяват да разгърне интерпретациите си в много посоки. Черкаски свири ефектно, сантиментално-лирично, бравурно, салонно-поетично и всички оттенъци на романтичното изпълнителство от „несъвременен тип“ у него звучат естествено и майсторски реализирани. Защото художествено-интерпретационният стил на Черкаски произтича от един огромен талант, от пределно изявена творческа индивидуалност“. (юли 1969 г.)
неделя, 10 май, от 23 часа
Искаме оставките на цялото ръководство на БАБХ за несправяне с проблемите, неовладяване на обстановката и конкретно за казуса с Велинград. Това..
Необходима е спешна реформа в районите за планиране в България . Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по..