От днес влиза в сила европейският регламент за защита на личните данни

| обновено на 25.05.18 в 15:54
От днес, 25 май, влиза в сила новият европейски регламент за защита на личните данни GDPR (General Data Protection Regulation), който важи за всички граждани на Европейския съюз.
Снимка: БГНЕС

От днес влиза в сила регламентът за защита на личните данни във всички страни от Европейския съюз. Той залага драстично увеличение на правата на потребителите във връзка с техните лични данни.

Всеки доставчик на услуги ще бъде задължен да предоставя на клиентите си достъп до подадените от тях данни, както и право на промяната им или пълното им заличаване. Регламентът предвижда специални технически и организационни мерки, които доставчиците на тези услуги трябва да осигурят, за да ги предлагат на европейските граждани и съответно да обработват личните им данни според изискванията на новата регулация.

Важен момент е, че регламентът ще се прилага и по отношение на дружества и лица, които са извън територията на ЕС, но в търговската си дейност обработват лични данни на европейски граждани.

Прилагането и спазването на регламента ще бъде отговорност на национални регулатори, но ще има и централен орган, който ще се нарича Европейски борд за защита на информацията. Задачата му е да подпомага еднаквото прилагане на регламента във всяка държава и да действа като форум за регулаторите, а при спорове да издава задължителни решения. По предварителна информация обаче, много от националните регулатори не са подготвени за прилагането на тази мярка.

България все още не приела съответния Закон за защита на личните данни. Това обаче не е проблем, смята юристът от фондация "Право и интернет" Деница Кожухарова: 
"Гражданите могат да бъдат спокойни, че всички права, които им дава регламентът, могат да се ползват от тях от днес", заяви Кожухарова пред "Хоризонт". 

*******
Регламентът, познат ни и под абревиатурата GDPR. Или The General Data Protection Regulation -  беше официално приет от Европейския съюз през 2016-а след години на обсъждане, като даде на компаниите двугодишен срок, за да приведат дейността си в съответствие с него. 
Правилата ще важат за всички европейски граждани, като дори компании в Съединените щати и Китай ще трябва да ги спазват, ако работят с европейци, уточни технологичният репортер на Би Би Си Крис Фокс.
В регламента е заложено и как компаниите могат да получат съглaсието ни като потребители, за да използват личните ни данни, добави той:
"Молбата за нашето съгласие няма да може да бъде "закопавана" в огромни списъци с условия и правила, а трябва да бъде  "ясно и лесно разпознаваема" от всякакви други въпроси. Също така - т. нар. кутийки, в които с отметка давахме знак за съгласие, вече няма да се изпозлват за предоставяне на такова. Забранява се и искането на допълнителни лични данни от потребителите в замяна на екстри, тъй като това не се брой за свободно дадено съгласие."
GDPR осъществява един вид връзка между човешките права и задълженията на бизнеса, смята Мачек Ковецки (Maciej Kawecki)  - директор на отдел "Управление на данните" към Министерство на цифровите технологии на Полша:
"Над 20 нови човешки права са включени в GDPR. Като например правото да бъдете "забравени" и правото да поискаме копие от личните си данни. А също и правото да бъдем информирани за всякакъв тип нарушения с личните данни, както и за обработката им."
Регламентът също така задължава компаниите да съхраняват личните ни данни, така че да не бъдат откраднати.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!