Европейската комисия разкри плановете си за създаването на Европейския механизъм за преобразуване на банките (ЕМП), който от 2015-а година ще има правото да закрива банки или да използва средства на кредитори за рекапитализация на всяка закъсала банка под надзора на Европейската централна банка.
Според този план, ЕМП ще се ръководи от изпълнителен директор и негов заместник, както и от по един официален представител на Европейската комисия и Европейската централна банка. Този управителен съвет на ЕМП ще прави препоръки, които след това ще бъдат взимани като официално решение от страна на ЕК.
Националните органи, отговарящи за преструктуриране на банковия сектор в дадената страна, ще бъдат членове на ЕМП и ще отговаря за изпълнението на взетите решения. Ако те обаче се отклоняват от наложените инструкции, Съветът на ЕМП ще разполага с правомощия да следи директно изпълнението на заповедите за съответните затруднени банки.
Съветът на ЕМП ще бъде оборудван с Европейски фонд за преобразуване на банките в размер на 55 млрд. евро, който ще се финансира изцяло от банковия сектор. Банките ще трябва да плащат годишно по 5,5 млрд. евро в рамките на следващите десет години, за да попълнят средствата във фонда, като отделните банкови вноски ще се изчисляват в зависимост от размера на техните рискови финансови портфейли.
Европейските правила за преобразуване на проблемни банки тепърва трябва да се финализират от европейските законодатели (от европейския парламент), от националните публични банкови фондове и от Европейския механизъм за стабилност (ESM фонда), както са предвидени и механизми за защита, едва след като частни източници на финансиране бъдат изчерпани при спасяването на дадена закъсала банка.
В случаите, когато са необходими държавни публични средства, бордът на ЕМП няма да бъде в състояние да наложи своето решение (за дадената проблемна банка) на съответното правителство, а по-скоро, ще изисква неговото съгласие.
Никой не може да изключи, че в края на процеса на преструктуриране на дадена банка, след като сме задействали нейното спасяване от страна на банковите кредитори, все още няма да има необходимост от допълнителни публични средства, заяви европейският комисар за вътрешните пазари Мишел Барние. Той добави, че това би представлявало реален риск по време на т.нар. "преходен период", през който все още размерът на Европейския фонд за преобразуване на банките ще е малък по размер (под неговия капаците от 55 млрд.евро).
Единният механизъм за преобразуване ще функционира по следния начин:
(1) ЕЦБ в качеството си на надзорен орган ще сигнализира, когато банка в еврозоната или установена в участваща в банковия съюз държава членка бива изправена пред сериозни финансови затруднения и трябва да бъде преобразувана.
(2) Преобразуването на дадената банка ще бъде подготвяно от Единен съвет по преобразуване, състоящ се от представители на ЕЦБ, Европейската комисия и компетентните национални органи (в държавата, в която е седалището, клоновете и/или подразделенията на банката). Той ще разполага с широки правомощия с оглед анализирането и определянето на подхода за преобразуването на банката (инструменти, които да се използват, ред и условия на участие на Европейския фонд за преобразуване). Отговорните за преобразуването национални органи ще бъдат активно въвлечени в процеса.
(3) По препоръка на Единния съвет по преобразуване или по собствена инициатива Комисията ще решава дали и кога да открие процедура по преобразуване, както и каква да бъде рамката за използването на инструментите и фонда за преобразуване. Съветът по преобразуване не може да взима крайното решение поради правни съображения.
(4) Под надзора на Единния съвет по преобразуване, компетентните национални органи ще изпълняват плана за преобразуване.
(5) Съветът по преобразуване ще надзирава процеса. Той ще наблюдава изпълнението на национално равнище, извършвано от компетентните национални органи, а ако установи, че решенията му не се съблюдават, ще отправя изпълнителни нареждания директно на изпадналата в затруднение банка.
(6) С оглед осигуряване на средносрочна финансова подкрепа, докато трае процесът на преструктуриране на банката, като поднадзорен субект на Единния съвет по преобразуване се създава Единен фонд за преобразуване на банки. Той ще се финансира от вноски от банковия сектор, замествайки, в съответствие с разпоредбите на проектодирективата относно възстановяването и преобразуването на банките, националните фондове за преобразуване на държавите от еврозоната и на участващите в банковия съюз държави членки.
С оглед съхраняването на независимост и отчетност на целия механизъм, както и на съответствие с единния пазар и правилата на ЕС за държавната помощ, ролята на Комисията ще бъде ограничена до решението за откриване на процедура по преобразуване на дадена банка, както и до решението във връзка с рамката на процеса.
Комисията се надява, че нейните предложения ще задоволят опасенията на Германия, че властта на ЕМП ще остане в рамките на договорите на ЕС. Барние заяви, че е изслушал внимателно опасенията на Германия.
Ние със сигурност не изключваме, че в бъдеще е възможно изменение на Европейския договор, като подобно изменение е предложено от самата Европейска комисия, заяви той.
(Бел.ред.) Предложеният днес план на Европейската комисия за Единен механизъм за преобразуване на банките (ЕМП) е важна част от идеята за Единен европейски банков съюз.
От Германия обаче побързаха да изкажат своето недоволство от плана на ЕК. Говорителят на немското правителство Щефен Зайберт каза, че правителството на Германия не е доволно от направените от ЕК предложения. Той посочи, че текущите предложения на ЕК няма да ускорят пътя към Единен банков съюз. Предложенията на ЕК дават власт на Съвета на ЕМП, която не е заложена в Европейските договори.
Това изявление от Германия е знакът, че ще продължи "битката" дали трябва, или не трябва да има промени в Европейските договори.
След четири поредни месеца на растеж, през август потребителските разходи в САЩ останаха без промяна спрямо юли, което е сигнал за известна предпазливост сред американските домакинства на фона на все още слабия растеж на водещата световна икономика. Личните доходи в САЩ, включващи доходи от заплата и от други източници, нараснаха очаквано..
Икономиката на Великобритания се представи изненадващо добре преди референдума на 23-ти юни за бъдещето на страната във или извън ЕС, нараствайки през второто тримесечие с по-солидно от предишните оценки темпо и спрямо това в началото на годината, показва окончателна оценка на британската статистика ONS. Брутният вътрешен продукт на..
Безработицата в 28-те страни - членки на Европейския съюз стабилизира през август за четвърти пореден месец в 7-годишно дъно от 8,6%, като в същото време безработицата в България отбеляза понижение до 7,7%, достигайки най-ниско ниво от октомври 2009-а година, показват последните данни на Евростат. Безработицата в ЕС остана през август на..
Инфлацията в еврозоната се ускори през септември до най-високо ниво от близо две години насам, но все още остава далеч под целевото ниво на Европейската централна банка, показват предварителни данни на Евростат. Индексът на потребителски цени (CPI) в 19-те страни-членки на единния валутен блок се повиши очаквано през септември с 0,4% на..
Производствените цени в България се понижават през август спрямо месец по-рано и бележат пореден спад на годишна база, показват данни на Националния статистически институт. Общият индекс на цените на производител в България (PPI индекс) намалява с 0,3% спрямо юли, когато се понижиха с 0,2 на сто. Понижение на цените се наблюдава в добивната..