Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Общопрактикуващи лекари излизат на протест пред сградата на Министерството на здравеопазването. Те настояват за намаляване на административната тежест в работата им и да отпадне изискването да водят отчети с описи на касовите бележки за прегледан пациент. Джипитатата настояват още всички, освободени от потребителска такса, да заплащат пълния размер при личния лекар, а сумата след това да им бъдат възстановявана. Личните лекари се обявяват и срещу изискването да са 24 часа на разположение.
Пред "Хоризонт" председателят на Дружеството на софийските общопрактикуващи лекари д-р Георги Миндов обясни:
"Това е готовност за протест. Все още не са ефективни протестни действия. Това, което преля чашата, е този допълнителен отчет и всекидневно при всеки един пациент, който е в пенсионна възраст, описване на фискалния му бон в отделен отчет, което отнема време, затруднява работата и в крайна сметка с нищо не подобрява здравното ни обслужване. Фирмите, които произвеждат тези апарати, нямат такава опция да се зареждат автоматично с нашия софтуер. Дори и да има връзка, след това в края на месеца трябва да подготвя отделен отчет, който да го изпратя и след това чакам незнайно колко месеца да изплащат пълния обем на таксата".
Д-р Станимир Хасърджиев, председател на НПО, посочва, че касовите бонове са задължителни по закон:
"Въпросното изискване за касов бон възникна, няма какво да се лъжем, в резултат на това, че беше установено, че много от общопрактикуващите лекари не осчетоводяват. Това спрямо българското законодателство е недопустимо. Има причина да бъдат въведени те, а дали е най-добрият начин, или не – това не мога да коментирам, но също така не приемем аргументи от типа – да отпадне нещо, без да се предлага друга алтернатива, чрез която да се гарантира, че се спазват българските закони“.
Друга отежняваща процеса на заплащане на лекарския труд дейност е потребителската такса. Протестиращите настояват „тази, изкуствено вменена, социална дейност да претърпи също промени, като лицата, освободени от потребителка такса, да заплащат пълния размер, а сумите да им бъдат реинбурсирани от съответните институции".
Според д-р Хасърджиев бюрокрацията при личните лекари пречи на качеството на работа, но искането - освободените от такса да я заплащат в пълния и размер, е непосилно за тази категория хора.
Столичните лекари припомнят, че потребителската такса беше гласувана в размер на 1% от минималната работна заплата, но вече 6 години остава непроменена в размер на 2,90 лева, а минималната работна заплата вече е 510 лева.
В звуковия файл можете да чуете репортаж на Гергана Хрисчева