Според комплексната съдебна експертиза, основната причина за трагедията е високата скорост на влака, добави Диков, като коментира, че именно затова е имало ограничение на скоростта до 40 км/ч, което машинистите от първия локомотив са нарушили. Няма данни цистерните да са били претоварени, нито инцидентът да е предизвикан от инфраструктурен проблем:
Тази ж.п. линия е строена преди години и се поддържа за нашите условия. Китайски и японски влакове въобще не биха могли да минат по нея и затова и е дадено това ограничения - в гарата да се влиза с 40 километра, а не с 80.
Експертизата и докладът на транспортното министерство са категорични, че причината за дерайлирането на влака е почти два пъти по-високата от разрешената скорост. Последвалата експлозия е следствие от това. Установено е било и че фирмата - собственик на влаковата композиция е осигурявала време за почивка на машинистите и им осигурявала нормални условия на труд.
Във връзка с разследваната възможност машинистите да са били заспали Евгени Диков обясни, че локомотивите са оборудвани с т. нар. "устройство за бдителност" с бутон за сигнализация, който, ако не се задейства на всеки 30 секунди, подава звуков сигнал в кабината, а после трябва да се задейства и автоматичната спирачка. В този случай нямаме това нещо, посочи Диков и добави:
Може би и рутината им е изиграла лоша шега, защото обикновено са минавали транзит през тази гара. Мисля, че няколко седмици преди това имат указания, че на тази гара трябва да спрат и да изчакат пътническия влак. Не им е за пръв път това минаване, но просто най-вероятно, пак казвам, поради рутината, която са имали отпреди, са решили да преминат.