"България в момента има най-евтините горива в Европа, което е сериозен успех. Ще продължим да работим в тази посока." Това заяви в началото на ноември вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев пред журналисти. Съответно думите му бяха цитирани от медиите, но дали това, което казва министърът е истина?
Христо Алексиев повтори това твърдение и две седмици по-късно, на 19 ноември, пред Нова тв. Вицепремиерът се похвали, че откакто е дошъл служебният кабинет, цените на горивата са спаднали с 30-40 стотинки и повтори, че "в момента България има най-евтините горива в цяла Европа. Те дори са по-евтини от тези в Сърбия", каза той. (Може да прочетете тук.)
Твърдението, че България има най-евтините горива е стара мантра. Още на 19 април Кирил Петков се позова на привилегированото ни положение по отношение на цените на горивата. Вътрешното чувство подсказва на българина, че това не е съвсем така – най-малкото, защото заплатите в България не могат да се сравняват с тези в останалите европейски държави.
Политици често използват Европа като синоним на Европейския съюз (ЕС). Понякога наричат ЕС "клуб на богатите", макар по-често да определят така Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР). България пък често описвана като "най-бедната членка на ЕС".
Тези уточнения са необходими, за да се постави в контекст фразата на министър Алексиев. Той казва, че "България има най-евтините горива в цяла Европа" и "те дори са по-евтини от тези в Сърбия". Това показва, че под "Европа" има предвид ЕС, като сравнението със Сърбия очевидно подчертава, че цените в членката на ЕС (България) са по-ниски от страна, която не е членка на ЕС (клуба на богатите) - Сърбия.
Затова при сравняването на цените ще изключим и държавите от бившия СССР, които не са членки на ЕС. Защото горивата в Русия, Беларус, Молдова и дори в Украйна са несравнимо по-евтини. На 21 ноември, според www.cargopedia.net, в България цените в евро на бензин, дизел и газ са 1,379, 1,634, и 0,485, в Русия - 0,817, 0,870, 0,311, а в Украйна - 1,307, 1,414, 0,744. Повече информация може да откриете тук и тук.
Ще сравним цените на горива за автомобили по абсолютната им стойност, а не с оглед на покупателната способност.
Различните сайтове, като cargopedia, autotraveller.ru или bg.fuelo.net следят цените на горивата в различни страни, като данните в тях се различават. Например, според руския autotraveller цените в Северна Македония определено са по-ниски от тези в България, докато в cargopedia нещата не са така очевидни – там бензинът А95 у нас е с 0,37 евроцента по-евтин, но пък дизелът ни е с цели 19 евроцента по-скъп. Въпреки различията тенденциите са сходни - според трите сайта цените в Малта са по-ниски от тези в България.
Избираме Cargopedia, който като цяло поставя България в най-благоприятна позиция по отношения на ниски цени.
От тази таблица на Cargopedia от 5 декември се вижда, че цените на двете горива – дизел и бензин – са по-евтини от нашите в Северна Македония, Малта и Турция. Дори отстъпката от 25 ст. в България не променя много картината.
В Турция и двата вида гориво са по-евтини, дори и като приспаднем отстъпката.
В Република Северна Македония като извадим 13 евроцента от цените на най-евтиното гориво в България - в случая на бензин А-95, се оказва че у нас той струва 1,222 евро - или с 0,148 евро по-евтино от македонския бензин. Но ако сравним и цените на дизела, се оказва че в РСМ той е по-евтин с 0,227.
За цените в Малта важи същият принцип - с отстъпката бензинът им би станал малко по-скъп от нашия - с 0,113 евро, но пък дизелът е значително по-евтин - с 0,395 евро.
Защо цената на дизела има значение
Цената на дизела в случая е по-важна, тъй като потреблението на дизел е около 60% от потреблението на горива, с леки вариации, като има известни вариации. Затова по-евтиния дизел в Малта и РСМ и то с повече отколкото е разлика при бензина в сравнение с България има по-голямо тегло в микса от горива.
В резултат със сигурност може да се заключи, че средната цена на горивата в Малта и РСМ е по-ниска от тази в България.
В случая е важна цената на горивата в Малта, тъй като е членка на ЕС, докато РСМ и Турция не са. Затова за Малта и България ще бъдат направени по-подробни изчисления, като в микса с горива към бензина и дизела бъде добавен и пропан-бутана (или LPG, както го водят в международните статистики).
От българския Национален статистически институт (НСИ) могат да бъдат видени продажбите на трите вида горива (виж тук), като последните данни - за ноември 2022 г., сочат, че от общите продадени количества горива дизелът е 66%, бензинът - 16% и LPG - 18%. Като взема цените от таблицата по-горе излиза, че в България средно литър гориво струва 1,34 евро.
За Малта достъпните данни за потреблението са от август 2022 г., тъй като промените в съотношението между трите вида горива са бавни, могат да бъдат смятани за актуални. Тези данни сочат, че дялът на дизела е 61%, на бензина - 30%, а на LPG - 9%. Съответно сметката с цените в таблицата горе (за LPG от друг източник цената е 1 евро за литър - б.р.) сочи, че в Малта средно литър гориво струва 1,23 евро. Следователно горивата са по-евтини от тези в България.
Да сверим каква е била ситуацията преди месец и преди две седмици – когато са двете предишни изказвания на министър Алексиев.
На 21 ноември според Cargopedia (тук) бензинът в България е струвал 1,379 евро (без отстъпката), а дизелът – 1,634. По това време в Малта са били по-ниски от нашите – 1,326/1,197 в Малта.
За съжаление, няма запазени данни на Cargopedia от началото на ноември. Но на 10 октомври (тук) цените са били следните: България – 1,434/1,610, Малта – 1,333/1,203 - отново по-евтини от българските.
Данни от сайта es.fuelo.net (тук) от 2 ноември, където цените са дадени в левове. Според този сайт в Малта отново горивата са били по-евтини от тези в България.
В тези последни сравнения също по-скъпият дизел в България, и то повече от отстъпката, която се дава у нас, прави средната цена на горивата по-висока.
Съгласно посоченото по-горе твърдението, че България има най-евтините горива в Европа (ЕС) е НЕВЯРНО, тъй като в Малта, която е членка на ЕС, са били по-евтини. По-ниски от българските са цените на бензин и дизел в Турция, и често пъти в Република Северна Македония.
С оглед на доходите покупателната способност в България по отношение на горива е сред най-ниските в Европа. Изчисления показват, че докато българинът може месечно да купи 508,75 литра А-95 със средната си нетна заплата от 687,83 евро (1342,45 лв.), в Малта хората със своя среден доход от 4620 евро (3527 евро нето), могат да заредят колите си с 2642 литра. В Исландия, страната с най-скъпите горива в Европа, гражданите могат с месечната си заплата да купят 1301 литра бензин. Средната заплата в страната, според tradingeconomics.com, e 5156,41 евро или 2790,79 евро след облагане.
------------------
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Според споделена стотици пъти публикация от тази седмица във Фейсбук от националния състав на Одеса през 1894 г. липсват украинците, тъй като тогава "още не са измислени". Според изображението (на руски език) от поста най-голямата национална група в града е руската. Твърдение: В края на XIX в. в Одеса не е имало украинци Проверка показва, че..
Споделена стотици пъти публикация във Фейсбук от края на ноември твърди, че " Русия поставя икономиката на САЩ на колене" с помощта на забрана за доставка на обогатен уран за Съединените щати. Цитира се Максим Шингаркин, "специалист и бивш депутат в Държавната дума", според когото със забраната за доставки на обогатен уран "на практика Русия..
Публикация във Фейсбук, предизвикала стотици реакции, твърди, че метрото в София е с 30% по-скъпо от това в Солун. Постът е публикуван и в няколко сайта, както може да се види тук , тук и тук . Твърдение: Метрото в София е с 30% по-скъпо от това в Солун Метрото в Солун все още не е пуснато в експлоатация. Очаква се подземната..
Многобройни видеа в YouTube, гледани десетки хиляди пъти и масово публикувани и споделяни и във Фейсбук, твърдят, че милиардерът предприемач и най-богат човек в света Илон Мъск пуска на пазара нискобюджетна къща. "СЛУЧИ СЕ! Къщата на Илон Мъск за 10 000 долара НАЙ-после излезе на пазара Илон Мъск е на път да промени бъдещето на..
Споделена няколко хиляди пъти само за седмица публикация във Фейсбук твърди, че в сравнение с редица европейски страни (включително и извън ЕС) България има най-високия данък добавена стойност върху хранителните продукти (виж скрийншота по-долу). Твърдение: България е с най-висок ДДС върху храните в списък от 21 държави от ЕС и региона..
В публикация от август, споделена над 5000 пъти във Фейсбук, се твърди, че "в света има 5% най-плодородни земи, от тези 5%, 3% се намират на територията на България, а другите 2% са разпръснати по света". В поста се споделя информация, че изводите са направени след 20-годишно проучване на "National Geographic". ТВЪРДЕНИЕ: В България..
Публикувана миналата седмица снимка във Фейсбук група уж показва изтребители на българските военновъздушни сили от близкото минало (виж скрийншота по-долу). Само за няколко дни публикацията има над 2500 споделяния, над 20 хиляди реакции и повече от 3100 коментара. "Такава беше стоянката на летище Граф Игнатево когато имаше ВВС.", гласи..
По-рано този месец твърдения, че мигранти от Хаити ядат котки, кучета, патици и гъски в Спрингфийлд, американския щат Охайо, получиха широко разпространение в социалните мрежи в САЩ, но и в други страни. Първоначално се разпространява снимка на чернокож мъж, който носи гъска. Постът (виж по-долу) е придружен от съобщението, че..
Реклама на Фейсбук страницата "Модерни палатки за вас" загатва на неправилен български за подарък палатка от верига магазини за спортни стоки. "Decathlon предлага 1 палатка на домакинство на български, за да се отървете от излишното Отговорете на няколко въпроса и вижте дали отговаряте на условията", се казва публикацията, която вероятно е..
Публикация във Фейсбук отпреди месец, събрала хиляди реакции, включително над 1200 споделяния, твърди, че "Москвич" е участвал и победил реномирани западни автомобилни марки на ралито Лондон – Сидни през 1968 г. "Помните ли рали Лондон- Сидни 1968? Мерцедес, Порше, БМВ, Лотос и мн. други го помнят, защото загубиха от Москвич!", се казва в..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,