"България в момента има най-евтините горива в Европа, което е сериозен успех. Ще продължим да работим в тази посока." Това заяви в началото на ноември вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев пред журналисти. Съответно думите му бяха цитирани от медиите, но дали това, което казва министърът е истина?
Христо Алексиев повтори това твърдение и две седмици по-късно, на 19 ноември, пред Нова тв. Вицепремиерът се похвали, че откакто е дошъл служебният кабинет, цените на горивата са спаднали с 30-40 стотинки и повтори, че "в момента България има най-евтините горива в цяла Европа. Те дори са по-евтини от тези в Сърбия", каза той. (Може да прочетете тук.)
Твърдението, че България има най-евтините горива е стара мантра. Още на 19 април Кирил Петков се позова на привилегированото ни положение по отношение на цените на горивата. Вътрешното чувство подсказва на българина, че това не е съвсем така – най-малкото, защото заплатите в България не могат да се сравняват с тези в останалите европейски държави.
Политици често използват Европа като синоним на Европейския съюз (ЕС). Понякога наричат ЕС "клуб на богатите", макар по-често да определят така Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР). България пък често описвана като "най-бедната членка на ЕС".
Тези уточнения са необходими, за да се постави в контекст фразата на министър Алексиев. Той казва, че "България има най-евтините горива в цяла Европа" и "те дори са по-евтини от тези в Сърбия". Това показва, че под "Европа" има предвид ЕС, като сравнението със Сърбия очевидно подчертава, че цените в членката на ЕС (България) са по-ниски от страна, която не е членка на ЕС (клуба на богатите) - Сърбия.
Затова при сравняването на цените ще изключим и държавите от бившия СССР, които не са членки на ЕС. Защото горивата в Русия, Беларус, Молдова и дори в Украйна са несравнимо по-евтини. На 21 ноември, според www.cargopedia.net, в България цените в евро на бензин, дизел и газ са 1,379, 1,634, и 0,485, в Русия - 0,817, 0,870, 0,311, а в Украйна - 1,307, 1,414, 0,744. Повече информация може да откриете тук и тук.
Ще сравним цените на горива за автомобили по абсолютната им стойност, а не с оглед на покупателната способност.
Различните сайтове, като cargopedia, autotraveller.ru или bg.fuelo.net следят цените на горивата в различни страни, като данните в тях се различават. Например, според руския autotraveller цените в Северна Македония определено са по-ниски от тези в България, докато в cargopedia нещата не са така очевидни – там бензинът А95 у нас е с 0,37 евроцента по-евтин, но пък дизелът ни е с цели 19 евроцента по-скъп. Въпреки различията тенденциите са сходни - според трите сайта цените в Малта са по-ниски от тези в България.
Избираме Cargopedia, който като цяло поставя България в най-благоприятна позиция по отношения на ниски цени.
От тази таблица на Cargopedia от 5 декември се вижда, че цените на двете горива – дизел и бензин – са по-евтини от нашите в Северна Македония, Малта и Турция. Дори отстъпката от 25 ст. в България не променя много картината.
В Турция и двата вида гориво са по-евтини, дори и като приспаднем отстъпката.
В Република Северна Македония като извадим 13 евроцента от цените на най-евтиното гориво в България - в случая на бензин А-95, се оказва че у нас той струва 1,222 евро - или с 0,148 евро по-евтино от македонския бензин. Но ако сравним и цените на дизела, се оказва че в РСМ той е по-евтин с 0,227.
За цените в Малта важи същият принцип - с отстъпката бензинът им би станал малко по-скъп от нашия - с 0,113 евро, но пък дизелът е значително по-евтин - с 0,395 евро.
Защо цената на дизела има значение
Цената на дизела в случая е по-важна, тъй като потреблението на дизел е около 60% от потреблението на горива, с леки вариации, като има известни вариации. Затова по-евтиния дизел в Малта и РСМ и то с повече отколкото е разлика при бензина в сравнение с България има по-голямо тегло в микса от горива.
В резултат със сигурност може да се заключи, че средната цена на горивата в Малта и РСМ е по-ниска от тази в България.
В случая е важна цената на горивата в Малта, тъй като е членка на ЕС, докато РСМ и Турция не са. Затова за Малта и България ще бъдат направени по-подробни изчисления, като в микса с горива към бензина и дизела бъде добавен и пропан-бутана (или LPG, както го водят в международните статистики).
От българския Национален статистически институт (НСИ) могат да бъдат видени продажбите на трите вида горива (виж тук), като последните данни - за ноември 2022 г., сочат, че от общите продадени количества горива дизелът е 66%, бензинът - 16% и LPG - 18%. Като взема цените от таблицата по-горе излиза, че в България средно литър гориво струва 1,34 евро.
За Малта достъпните данни за потреблението са от август 2022 г., тъй като промените в съотношението между трите вида горива са бавни, могат да бъдат смятани за актуални. Тези данни сочат, че дялът на дизела е 61%, на бензина - 30%, а на LPG - 9%. Съответно сметката с цените в таблицата горе (за LPG от друг източник цената е 1 евро за литър - б.р.) сочи, че в Малта средно литър гориво струва 1,23 евро. Следователно горивата са по-евтини от тези в България.
Да сверим каква е била ситуацията преди месец и преди две седмици – когато са двете предишни изказвания на министър Алексиев.
На 21 ноември според Cargopedia (тук) бензинът в България е струвал 1,379 евро (без отстъпката), а дизелът – 1,634. По това време в Малта са били по-ниски от нашите – 1,326/1,197 в Малта.
За съжаление, няма запазени данни на Cargopedia от началото на ноември. Но на 10 октомври (тук) цените са били следните: България – 1,434/1,610, Малта – 1,333/1,203 - отново по-евтини от българските.
Данни от сайта es.fuelo.net (тук) от 2 ноември, където цените са дадени в левове. Според този сайт в Малта отново горивата са били по-евтини от тези в България.
В тези последни сравнения също по-скъпият дизел в България, и то повече от отстъпката, която се дава у нас, прави средната цена на горивата по-висока.
Съгласно посоченото по-горе твърдението, че България има най-евтините горива в Европа (ЕС) е НЕВЯРНО, тъй като в Малта, която е членка на ЕС, са били по-евтини. По-ниски от българските са цените на бензин и дизел в Турция, и често пъти в Република Северна Македония.
С оглед на доходите покупателната способност в България по отношение на горива е сред най-ниските в Европа. Изчисления показват, че докато българинът може месечно да купи 508,75 литра А-95 със средната си нетна заплата от 687,83 евро (1342,45 лв.), в Малта хората със своя среден доход от 4620 евро (3527 евро нето), могат да заредят колите си с 2642 литра. В Исландия, страната с най-скъпите горива в Европа, гражданите могат с месечната си заплата да купят 1301 литра бензин. Средната заплата в страната, според tradingeconomics.com, e 5156,41 евро или 2790,79 евро след облагане.
------------------
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
Многобройни видеа в YouTube, гледани десетки хиляди пъти и масово публикувани и споделяни и във Фейсбук, твърдят, че милиардерът предприемач и най-богат човек в света Илон Мъск пуска на пазара нискобюджетна къща. "СЛУЧИ СЕ! Къщата на Илон Мъск за 10 000 долара НАЙ-после излезе на пазара Илон Мъск е на път да промени бъдещето на..
Споделена няколко хиляди пъти само за седмица публикация във Фейсбук твърди, че в сравнение с редица европейски страни (включително и извън ЕС) България има най-високия данък добавена стойност върху хранителните продукти (виж скрийншота по-долу). Твърдение: България е с най-висок ДДС върху храните в списък от 21 държави от ЕС и региона..
В публикация от август, споделена над 5000 пъти във Фейсбук, се твърди, че "в света има 5% най-плодородни земи, от тези 5%, 3% се намират на територията на България, а другите 2% са разпръснати по света". В поста се споделя информация, че изводите са направени след 20-годишно проучване на "National Geographic". ТВЪРДЕНИЕ: В България..
Публикувана миналата седмица снимка във Фейсбук група уж показва изтребители на българските военновъздушни сили от близкото минало (виж скрийншота по-долу). Само за няколко дни публикацията има над 2500 споделяния, над 20 хиляди реакции и повече от 3100 коментара. "Такава беше стоянката на летище Граф Игнатево когато имаше ВВС.", гласи..
По-рано този месец твърдения, че мигранти от Хаити ядат котки, кучета, патици и гъски в Спрингфийлд, американския щат Охайо, получиха широко разпространение в социалните мрежи в САЩ, но и в други страни. Първоначално се разпространява снимка на чернокож мъж, който носи гъска. Постът (виж по-долу) е придружен от съобщението, че..
Реклама на Фейсбук страницата "Модерни палатки за вас" загатва на неправилен български за подарък палатка от верига магазини за спортни стоки. "Decathlon предлага 1 палатка на домакинство на български, за да се отървете от излишното Отговорете на няколко въпроса и вижте дали отговаряте на условията", се казва публикацията, която вероятно е..
Публикация във Фейсбук отпреди месец, събрала хиляди реакции, включително над 1200 споделяния, твърди, че "Москвич" е участвал и победил реномирани западни автомобилни марки на ралито Лондон – Сидни през 1968 г. "Помните ли рали Лондон- Сидни 1968? Мерцедес, Порше, БМВ, Лотос и мн. други го помнят, защото загубиха от Москвич!", се казва в..
Споделена близо 1000 пъти само за 2 дни публикация във Фейсбук група твърди, че спонсорът на олимпиадата – автомобилният производител "Тойота" е изтеглил рекламите си. Изображението към текста внушава, че решението за това е взето заради церемонията по откриване на Игрите в Париж на 26 юли, която бе подложена на мащабна критика заради ЛГБТ..
През последните дни в социалната мрежа Фейсбук се разпространяват публикации с предполагаемо изказване на президента Румен Радев, в което той осъжда правителството за прекъснатите връзки с Русия и невъзможността руски самолети да помогнат за пожарите в България. "За съжаление днес не можем да поискаме помощ от Русия за гасене на пожари, защото..
Съгласно множество публикации в онлайн издания и постове в социалните мрежи, както и според председателя на партия "Възраждане" Костадин Костадинов бронетранспортьорите, дарени от България на Украйна, е можело да се използват за гасене на пожарите, които бушуваха у нас през последните дни. Твърдение: В борбата с пожарите е..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,