България получи позволение от Брюксел да дострои околовръстния път на София с еврофондове от новия бюджет до 2020 година. Освен това Еврокомисията даде зелена светлина за финансирането на Третия лъч на метрото с 368 милиона евро. За всички проекти обаче плащанията все още са блокирани, докато правителството не изпълни редица технически условия.
ЕК е взела решение Северната скоростна тангента и други отсечки от околовръстното шосе да се довършат за сметка на фондовете въпреки закъснението миналата година. Това ще стане с 37,7 милиона евро – вместо от стария бюджетен период 2007-2013г. – от новия до 2020-а. Така няма да се наложи на строителите да се плаща от държавната хазна. От друга страна, тези пари ще отидат вместо за нови транспортни проекти, за инфраструктура, която вече би трябвало да е готова. Забавянето на северната тангента се дължеше на съдебни процедури за отчуждаване на земите, както и на проблеми с обществените поръчки.
С отделно решение комисарят по регионално развитие Корина Крецу е одобрила 80 на сто от финансирането на Третия лъч на метрото в София с 368 милиона евро. За тяхното реално получаване обаче, както и за много други проекти по новия финансов период, България до 8 месеца трябва да изпълни редица предварителни условия за реформи, с които се е ангажирала, обясни говорителят на Комисията Якуб Адамович:
Всички проекти трябва да отговарят на стриктни финансови критерии. Проверките по тях трябва да бъдат направени от ЕК преди 31 декември. Ако не се случи, парите не могат да бъдат изплатени.
Сред изискванията са по-прозрачни критерии за тръжните процедури, ясни графици за изпълнението на проектите, употребата на финансови инструменти за привличане на частен капитал, реформи във водния сектор, критерии за иновативност и други:
Искаме да се уверим, че възможностите за нередности са ограничени, допълни Адамович.
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,