До 22.00 часа е в сила забраната за всички превозни средства през пункта "Илинден". По предварителна информация от гръцките власти, пунктът ще бъде отворен отново от 22 до 24 часа. През "Маказа", "Златоград" и "Капитан Петко войвода" се пропускат автомобили в обичаен работен режим.
Фермери от Северна Гърция обявиха 72-часова блокада на пътя Кърджали-Комотини. Протестиращите обявиха, че тази година няма да наемат сезонни работници от България, ако остане предложеното от властите в Атина увеличение на данъци и осигуровки.
Над 200 трактора преградиха пътя за Комотини, на 17 километра от границата. Още на влизане в Гърция има знак, че шосето е в ремонт, а служители на гръцката пътна агенция отклоняваха движението към село Нимфея. Така шофьорите избягваха блокадата. Един от протестиращите фермери е Тарсис Софиянис, който отглежда 5 000 декара с памук. Обяснява, че новите данъци ще съсипят бизнеса му:
При печалба от 10 000 евро държавата е искала да взима данък 8500 евро.
Според него, решенията на Атина ще засегнат и българските работници.
Заплащането е ниско, а трудът е същият, даже е в повече. Много от работещите споделят, че условията, при които работят са нормални.За 22 работни дни получават по-малко от 500 евро на месец.
Българските превозвачи, които продължават да понасят загуби заради блокадата на границата от гръцките фермери, ще подадат жалби в гръцките съдилища. Това стана ясно след среща на инициативната група, сформирана на "Кулата", от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.На срещата на транспортното министерство тази сутрин протестиращите български превозвачи са внесли основните искания и предложения, около които се обединиха в края на миналата седмица. Освен осигуряването на административна и експертна помощ при изготвянето на документите за предявявания на искания за компенсиране на загубите, те са получили и уверение, че ще бъде сформирана междуведомствена група за оптимизиране на работата на нашите институции в зоната за проверка и граничен контрол.
Земеделски производители от Гоцеделчевско призоваха българската държава да не пренебрегва тежката ситуация на граничния пункт "Илинден - Ексохи", който трета седмица е блокиран за тежкотоварните камиони, с изключение на два прозореца от по един час:
На нас тук, от пограничните райони, ни прави силно впечатление, че като че ли сме втора категория българи. Когато отвориха на "Кулата“ и ние се надявахме, че и тук при нас ще се отвори границата, но явно сме се излъгали, и към днешна дата е така. В момента слушаме, че "Кулата" я отварят периодично, при нас, когато им скимне, и то само за леките коли. С двоен аршин се мери всичко това. Аз мисля, че държавата България е една за всички, но все едно "Илинден“ не съществува. Политиците не обръщат внимание за този район тук. Това не се променя трета седмица.
Северна Гърция е своеобразен регионален център за доставка на резервни части за селскостопанските машини и в момента нашата работа е блокирана, заяви Иван Сабахлъков, председател на Сдружение "Басма".
Ние си преориентирахме селското стопанство изцяло зависимо от Гърция, от фалирала Гърция. Ако запитате, всеки един производител от България ще каже, че чака части от Гърция. Ние отиваме там да работим. Парадокс. Фалирала Гърция има български работници да работят.
Фермерите решават за бъдещето и начина на протести. Няма точна картина и в отговор на призива за диалог с правителството.Днес за пореден път министърът на аграрното развитие, както и депутати от СИРИЗА заявиха пред медиите, че има възможност да се променят основни моменти в спорния проектозакон. Фермерите настояват за неговото оттегляне и нови преговори.
Проблемът с преминаването през българо-гръцката граница ще бъде представен утре от България пред Съвета на Евросъюза по общи въпроси. В края на миналата седмица Европейската комисия изрази загриженост от обстановката и съобщи, че е изпратила писмо на властите в Атина.
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,