Повече алтернативни горива за колите - ролята на ЕС
Постижимо ли е увеличаване на станциите за презареждане сега и за чия сметка
-
Материал на Нина Рангелова от РРС Бургас
Европарламентът одобри позицията си по промени в правилата, засягащи инфраструктурата за алтернативни горива, за да направи станциите по-достъпни в цяла Европа. Идеята е да се стимулира разполагането на станции за зареждане с електроенергия и алтернативни горива за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства. Новите правила са част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030 г.“ - планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.
Депутатите искат да има повече станции за презареждане и те да бъдат с по-голям капацитет. Те предлагат до 2026 г. да има зони за презареждане на електрически автомобили на всеки 60 км, а до 2028 г. станциите за зареждане с водород пък да са на всеки 100 км по основните пътища в ЕС.
За евродепутата Андрей Новаков това е изключително амбициозно начинание, но той има и своите резерви:
„Каквото и да предприемем – електрически автомобили, зарядни станции трябва да бъде съобразено с това през какво преминават хората. И тогава да адаптираме нашият подход, а не да кажем – ние сме го решили това преди 5 години и сега трябва да го изпълним на всяка цена, без значение какво ще ни коства. Преди 5 години нямаше ковид, нямаше война, нямаше инфлация. Преди 5 години имаше газ, а цената на хранителните продукти не беше такава, че хората да гладуват. Аз знам, че бъдещето принадлежи на електрическите автомобили, но ако някой не може да си го позволи в момента, то не трябва да гледаме на него като на престъпник“
Новаков залага на балансирания подход и на принципа да насърчаваме, а не да задължаваме.
„Не мисля, че е редно нашият държавен републикански бюджет да инвестира пари в това в този момент. Ние да задължаваме бюджета с още повече разходи, за зарядни станции. Не съм против тях – просто не с това темпо и не с публичен ресурс. Нека, както в някои градове, за електрическите автомобили да има облекчения – да не се дължи такса за паркиране в синя зона, данъците са почти нулеви, нека да има облекчения за техническите прегледи, облекчения да има дори в цената, за да насърчаваме хората, но не и да задължаваме“
Държавата е длъжник в насърчаването към по-широко използване на алтернативни горива за автомобилите и по-достъпни станции за зареждането им, категоричен е Илия Левков от Индустриалното сдружение за електрическа мобилност.
„Първият аспект е частният бизнес, който инвестира в зарядна инфраструктура и в момента тя продължава да расте. Дали ще се покрият тези изисквания до 2025 година? Според мен повече от 50% съм сигурен, че това нещо може се получи. Но за да стане на 100% тук е мястото на държавата и общините. Държавата е длъжник, тя няма никаква активност по темата. Държавата трябва спешно да изготви закон за електрическата мобилност, да види стратегията и да създаде екшън план по темата “
Левков е категоричен, че България няма право да отлага повече мерките за електрическата мобилност.
„Отлагането приключи. Трябва заедно да започнем и това да се случи реално и всички ползватели на електрически превозни средства да могат да се движат нормално, както аналоговите коли с двигатели с вътрешно горене могат да зареждат на десетина километра. Час по-скоро трябва да разберем, че имаме отговорност към нашите деца и към въздуха, който дишаме и да направим решителни крачки в тази посока. Този регламент ни дава вече европейска рамка и задължение, която ние трябва да изпълним“
Планът на евросъюза за възстановяване от пандемията включва 20 млрд. евро, които могат да бъдат използвани за насърчаване на продажбите на чисти превозни средства. Предстои европарламентът да започне преговори с държавите членки за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!