Ролята на медиите за информиране на европейските граждани по темите на ЕС
Графика 3: Българските граждани – в най-голяма степен са изложени на фалшиви новини в ЕС
Основна роля за информирането на европейските граждани за работата на Европейския съюз играят медиите.
Средно 72% от респондентите си спомнят, че неотдавна са чели, видели или чували нещо за Европейския съюз, в пресата, по интернет, по телевизията или по радиото.
България се нарежда сред държавите с най-висок дял, като класацията се води от Румъния с 90%, Латвия с 89% и България с 88%. Запомнянето на новините за ЕС е с най-нисък дял в Франция с 57% и Нидерландия с 59%.
Като основен източник на новини в ЕС доминира телевизията. В най-значима степен това се отнася за по-възрастната аудитория.
Средно за ЕС, с дял от 75% телевизията се налага като основен източник на новини. За България този процент е 86%, тоест с 11% по-високо ниво спрямо средно за ЕС. Това особено важи за гражданите над 55 години, като за нашата страна този процент достига 91%.
В класацията следват онлайн новинарските платформи с 43%, като разликата с телевизията е повече от 40%. На следващо място се нареждат радиото с 39% и социалните медийни платформи и блогове с 26%.
Общата тенденция към намаляване влиянието на печатните издания (вестниците и списанията) им отрежда дял от около 1/5 от респондентите или 21%, които ги определят като основен източник на новини.
По-младите респонденти са много по-склонни да използват социални медийни платформи и блогове за достъп до новини (46% от 15 до 24-годишните спрямо 15% от хората над 55 години).
Въпреки че традиционните източници на новини и особено телевизията са важни, 88% от анкетираните получават по някоя онлайн новини и чрез своя смартфон, компютър или лаптоп.
С дял от 49%, респондентите считат обществените телевизии и радиостанции за най-надеждния източник на новини в ЕС (включително на тяхното онлайн присъствие), следвани от печата с 39% и частните телевизионни канали и радиостанции с 27%.
28% от анкетираните в ЕС смятат, че през последните седем дни много често или често са били изложени на дезинформация и фалшиви новини. Най-често изложени на дезинформация и фалшиви новини през последните седем дни според изследването са посочили в отговорите си респондентите от България - 55%, докато в Нидерландия респондентите са най-малко склонни да твърдят това – 3% смятат, че „много често“ се сблъскват с дезинформация, а за 9% това се случва „често“.
Автор: Николай Иробалиев.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!