Развитие на културния, творческия и аудио-визуалния сектор

Нови възможности на програма „Творческа Европа“


Културата и творчеството имат силно социално и икономическо измерение. По думите на българския еврокомисар Мария Габриел те генерират около 4% от БВП на ЕС през 2019 г. и над 7 милиона работни места. Пандемията засяга сектора с 30% загуба на приходи.

За периода 2021-2027 година програма „Творческа Европа“ на ЕС разполага с 2,44 млрд. евро. Сумата ще бъде насочена към подкрепата на проекти, целящи достигане до нови публики, насърчаване на обмена на умения, знания и укрепване на капацитета на културните и творческите организации. Със своите три подпрограми (Култура, МЕДИА и Междусекторно направление) "Творческа Европа" има за цел да засили артистичното и културното сътрудничество на европейско ниво, да насърчи на конкурентоспособността, иновациите и устойчивостта на европейския аудиовизуален сектор, междусекторните иновационни и съвместни действия, включително подкрепа за медийна грамотност, независима и плуралистична медийна среда за новини.

За 2022 година предвиденият годишен европейски бюджет в културния, творческия и аудио-визуалния сектор е 385 милиона евро, със 100 милиона евро повече в сравнение с 2021 г.

„Програмата е възможност за тези, които организират филмови фестивали, работят в областта на дистрибуцията на филми, продуцентите, развиващи своите проекти. Последните най-активно се включат в тези конкурси - разяснява директорът на  "Творческа Европа МЕДИА - България" Камен Балкански. -  Програмата е възможност и за тези, които организират филмови и копродуцентски пазари. Най-търсеният сегмент от подкрепата на българската и европейската филмова индустрия е развиването на филмови проекти. Подкрепата по програма МЕДИА за продуцентите е в три направления: коразвитие на проект в рамките на една копродукция, както малък и голям пакет с филмови проекти. Това е изключително търсена възможност, защото е начин за продуцентите да търсят и открият своите партньори в останалите европейски страни още на ниво развитие на филмов проект.

Филмовите фестивали от тази година и следващите години напред вече трябва да участват като обединение между няколко филмови фестивала. 

Надявам се, че нашият София Филм Фест, който е сред най-разпознаваемите по света и традиционно подкрепяни от МЕДИА фестивали, ще намери своите партньори, за да може да създаде т. нар. консорциум за кандидатстване и да успее от 2024 г. вече да участва в една такава мрежова фестивална група. Целта на цялата програма МЕДИА е да засили връзките между операторите в аудио-визуалната индустрия и да направи възможно пътуването на съдържание от една страна в друга, допълва още Камен Балкански.

Програма „Творческа Европа МЕДИА“ присъства със свои щандове на филмовите пазари по време на големите кино фестивали. Такъв щанд, традиционно домакин на близо 250 европейски филмови и аудиовизуални професионалисти, предстои да се организира по време на провеждащия се в рамките на фестивала в Кан филмов пазар (Marché du Film) от 17 до 25 май 2022 година. Неговата цел е да създаде по-добри възможности за независимите европейски продуценти и разпространители за достъп до международния аудиовизуален пазар.

Подпрограма „Култура“ на Творческа Европа подкрепя проекти в сферата на културата, творчеството и културното наследство. Сред основните й приоритети е създаването на съвместни продукти и инициативи, обмяна на опит и качества.

Освен за проекти за европейско сътрудничество, програмата е отворена през цялата година с възможност за различни конкурсни сесии. Европейското финансиране може да е до 80% от бюджета на съответния проект. При одобряване на проект от „Творческа Европа“, почти автоматично е осигурено дофинансиране от България, уточняват от бюро "Творческа Европа Култура -  България".






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!