Зелена светлина за новите правила за автомобилното застраховане


Европейският парламент прие ревизираната Директива за автомобилното застраховане. С новите текстове се уреждат европейски правила за обезщетение на пострадалите при пътно-транспортни инциденти, дори в случай на фалит на застрахователната компания.  Гарантира се и равна защита на клиентите, сключили застраховка „Гражданска отговорност“, независимо къде се е случил инцидентът или в коя страна членка е сключена застраховката. Промените целят да гарантират справедлива компенсация за жертвите на пътни произшествия. Евродепутатът Дита Харанзова от групата „Обнови Европа“ и докладчик по Директивата разяснява основните изменения:

„Конкретно, ако претърпите злополука и вашата застрахователна компания или застрахователната компания на другото лице фалира, вие ще сте защитени. Всяка държава-членка на ЕС трябва да има компенсационен фонд, който да гарантира обезщетение на пострадалите лица, независимо дали вашият застраховател все още е активен. Европейският парламент също така се погрижи европейките граждани да получат обезщетението си възможно най-бързо, в рамките на седмици, вместо години. Предвижда се и хармонизиране на свидетелствата, което означава еднакви обезщетения в Европейския съюз, без значение къде е сключена застраховката. Няма да има никакво извинение за дискриминация на водач, който идва от друга страна членка. Освен това Европейският парламент гарантира, че ако даден застраховател предложи отстъпка за изрядни шофьори, вие също ще имате право на същата отстъпка - независимо от вашата националност. Вашето шофиране без нарушения ще бъде универсално признато и ценено в цяла Европа.“

Промените в Директивата за автомобилното застраховане уеднаквяват и минималното ниво на застрахователно покритие в Европейския съюз. С новите правила се налага и  изискване историята на исковете на всеки шофьор да може да се прехвърля от една застрахователна компания на друга. Гражданите ще могат по-лесно да сравняват цените, тарифите и покритието, предлагани от различни застрахователи, благодарение на новите безплатни и независими инструменти за сравнение на цените. Електрическите велосипеди, скутери и тротинетки  са изключени, тъй като те причиняват по-малки щети и налагането на изискване за застраховка може да намали интереса към тях.

Директивата за автомобилното застраховане е приета през 1972 г. и в продължение на близо 50 години позволява на превозните средства да пътуват свободно в Европейския съюз, използвайки същата задължителна застраховка. Но преди всичко директивата защитава жертвите на пътни инциденти, подчертава еврокомисарят по финасовите услуги Марейд Макгинес:

„През последните пет години направихме редица подобрения в директивата и текстът, който договорихме, е друга важна стъпка към подобряване на правилата. Преговорите бяха дълги, отчасти заради пандемията, но вярвам, че постигнахме добър компромис, който ще има значителни ползи за хората. Ревизията на Директивата ще подобри правната сигурност за жертвите и притежателите на застрахователни полици."

Страните-членки на ЕС ще имат 24 месеца да  транспонират новите изисквания в Директивата за атромобилното застраховане.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!