Целите на ЕС в сферата на електрическите автомобили

Снимка: БНР


Специален доклад на Европейската сметна палата сочи, че въпреки увеличения брой електрически превозни средства има неравномерното разполагане на зарядните станции, което  затруднява пътуването в ЕС .
В доклада се казва още, че  ЕС  е далеч от постигането на целта, заложена в рамките на Зеления пакт за изграждането на един милион зарядни станции до 2025 г. и не разполага с цялостна стратегическа пътна карта за електромобилността.  Евродепутатът Андрей Новаков коментира, че ЕС трябва да се намеси с регулации, а в изграждането на зарядни станции трябва да се включи частният бизнес:
"Не си спомням назад в историята ЕС  да е изграждал бензиностанции. Така, че трябва да има пазарна логика, в която частния бизнес да започне да изгражда такива пунктове, в които бързо да се зареждат автомобили. Истината е, че има доказателства пред технологиите напред, защото и към момента, когато говорим за градска мобилност, това е едно решение, но оттам насетне за по-дълъг период от време, особено, когато липсват зарядни станции или наличните зареждат по  8 часа".

На транспорта се дължи около една четвърт от всички емисии на парникови газове в ЕС, предимно (72 %) от автомобилния транспорт.  За намаляването на вредните емисии е важен преходът към алтернативни горива , като електроенергия, водород, биогорива или биогаз. Към момента, обаче автомобилният транспорт  продължава да бъде почти изцяло зависим от изкопаемите горива, като близо  95 % от всички пътни превозни средства все още използват конвенционални горива.

Евродепутатът Андрей Новаков допълва: "Зелената сделка призовава за 90 % намаление на вредните емисии от транспорт до 2050 г. Това става чрез електричество. Очевидното е ,че ще има все повече електрически автомобили. И те ще трябва да се зареждат".

В България се отчита нарастване на интереса към използване на електрически превозни средства, казва Илия Левков от Националната браншова организация Индустриален клъстер "Електромобили". Тази тенденция се отчита от продажбите на електрически автомобили и от работата на фирми, които се занимават с отдаване под наем на такъв вид превозни средства.

"Обикновено общините са тези, които инвестират в зарядна инфраструктура или големи компании и вериги бензиностанции. Всичко  това зависи от мястото, зависи от възможността те да бъдат включени към електроразпределителните дружества и  тук отново е важен системният подход. В самото зареждане няма бизнес, но услугите  около зарядната станция дали ще е кафене, хотел, ресторант или нещо друго, всичко зависи от предприемчивостта и инициативността на собственика или предприемача", посочва Илия Левков.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!