Нова европейска разпоредба предвижда с 30 % да бъдат намалени вредните емисии от тежкотоварните превозни средства до 2030 г.

Снимка: Greenpeace

Дни преди да приключи работата си, досегашният състав на Европейския парламент прие с голямо мнозинство нова разпоредба, която предвижда с 30% да бъдат намалени вредните емисии от тежкотоварните превозни средства до 2030 година, с междинна цел за намаляване от 15 % до 2025 година. Целта е да се противодейства на постоянно нарастващите вредни емисии от пътния транспорт. По данни на статистиката тежкотоварните автомобили са отговорни за 27 % от емисиите въглероден двуокис и почти 5 % от емисиите парникови газове. От 1990 г. насам вредните емисии от тежкотоварните автомобили са се увеличили с 25%, главно заради увеличението на автомобилния товарен превоз. За първи път ЕС предприема действия свързани с отделяните вредни емисии от камионите и тировете, каза евродепутатът от ГЕРБ и ЕНП Андрей Новаков:

"Това е част от общите усилия на ЕС да запази качеството на въздуха особено в големите градове, където има проблем с това, че въздухът не е достатъчно чист. Преди доклада, за който говорите, ЕП гласува и намаляване на вредните емисии при автомобилите от 2030 г. И на двете места, аз имам особено мнение. Знам, че усилията за намаляване на вредните емисии и от тежкотоварните автомобили, от автобусите и от автомобилите трябва да продължат, но трябва да са в разумни рамки, в които производителтие могат да се вместят, имат технологията да го направят и това няма да направи превозните средства много скъпи."

Евродепутатът Андрей Новаков допълни още, че до 2025 година производителите ще трябва да гарантират, че поне 2% от пазарния дял от продажбите на нови превозни средства ще бъдат с нулеви и ниски емисии:

" Има компании, които и към момента са инвестирали доста в развой на дейности и дори се движа преди евро пет - шест стандартите, които са за намаляване на вредните емисии. Така, че да знаят, че когато продадат един автомобил той, ще бъде годен за използване в следващите 15 години и ще отговаря на европейските стандарти. Добрите компании, които са инвестирали много в това да правят автомобилите си по - чисти знаят, че ще могат да покрият тези стандарти и това няма да е толкова тежък проблем за тях."

За да влезе в сила новата разпоредба свързана с отделяните вредни емисии от камиони тирове, тя трябва да получи и официалното одобрение на Съвета на ЕС.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!