Нов регламент насърчава електронната търговия
В началото на декември влезе в сила новият регламент на Европейската комисия, с който се прекратява необоснованото блокиране на географски принцип в рамките на ЕС. Където и да се намират, потребителите вече имат онлайн достъп до желаните от тях стоки и услуги. Регламентът забранява на уебсайтовете да ограничават достъпа или да пренасочват сърфиращите само защото те — или издателят на кредитната им карта — са от друга държава. По този повод заместник-председателят на Комисията по въпросите на цифровия единен пазар Андрус Ансип заяви:
“68% от интернет потребителите пазаруват онлайн, но само 22% могат да купят нещо онлайн от друга държава, а само 9 процента от нашите компании продават на други страни. Това не е единният пазар, който искаме да имаме в Европейския съюз”.
С новите норми потребителите ще получат възможност за по-голям избор на продукти на конкурентни цени и следователно — за по-добри оферти. От Европейската комисия очакват това да се случи още по време на коледното пазаруване. В същото време клиентската база на бизнеса ще надхвърли националните граници, с което ще се понижат разходите по сделките и административните разходи на дружествата. От Асоциация „Активни потребители” предупреждават да сме внимателни, когато правим поръчки. Богомил Николов уточнява:
„Никой търговец няма да е длъжен да ни предоставя информация на български език. Същото важи и за нашите търговци, които няма да са дръжни да превеждат сайтовете си, така че потребителят трябва да внимава за езиковата бариера, защото поръчката му може да остане неразбрана. Друго, за което трябва да внимаваме са разходите за доставка. Те няма да бъдат изравнени, а куриерската услуга за доставка ще бъде с различни цени, в зависимост от това откъде докъде се изпраща и трябва да го имаме предвид.”
Според Николов има едно златно правило при плащане на стоката или услугата, което може да ни спести значителни средства:
„Плащаме ли с кредитна карта, винаги трябва да плащаме в местната валута, където е търговецът. В противен случай можем да станем жертва на практиката с превалутирането, която е изключително неизгодна, ако плащаме в собствената си валута. Ако моята банкова карта е в български лева, няма никакъв проблем да се плаща във всяка една местна валута. И тогава разходът за превалутиране ще бъде най-изгоден.”
Регламентът на ЕК е част от по-мащабните действия на ЕС за насърчаване на електронната търговия и улесняване на покупко-продажбата онлайн в единния пазар, сред които са мерки за по-добра защита на пазаруващите онлайн, за по-достъпни услуги за доставяне на трансгранични колетни пратки и за по-прости норми относно ДДС. До март 2020 г. Комисията ще извърши първи преглед на Регламента. Очаква се в принципа на недискриминация да бъдат включени доставяните онлайн услуги като електронни книги, музика, игри и софтуер, чиято основна черта е защитеното с авторско право съдържание.
-
Репортаж на Емилия Николова
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!