Вера Йоурова: Не трябва да има втора класа потребители в ЕС
публикувано на 02.10.18 в 14:05
-
Репортаж на Мира Стефанова
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"Трябва да си сътрудничим с индустрията. Имаме нужда и от потребителите - да спрат да купуват тези лъжливи продукти, които в 40 процента от случаите дори са и по-скъпи от висококачествения им еквивалент. Натискът от страна на потребителите е много важен в този процес", посочва еврокомисар Йоурова.
Новите технологии също могат да бъдат полезни при решаване на проблема с двойния стандарт при храните, смята еврокомисарят по цифровата икономика и общество Мария Габриел.
С двойния стандарт при храните се зае и Европейският парламент. Евродепутатите препоръчаха мерки срещу проблема и подкрепиха доклада на Олга Сехналова. В него се посочва, че е изключително важно потребителите да получават прецизна и лесно разбираема информация за предлаганите продукти: "Непрекъснато повтарям, че ние не определяме какво би трябвало да произвеждат производителите на храни и какъв би трябвало да бъде съставът на продуктите. Но, когато компаниите внасят определена стока за вътрешния пазар на друга държава-членка - продуктът, който изглежда по същия начин, има същата търговска марка, същото име и същата опаковка - трябва да има и същия състав", казва Сехналова.
Сред препоръките на Европейския парламент е бързо сътрудничество между държавите-членки и обмен на данни между органите, които отговарят за защитата на потребителите. Евродепутатите призовават производителите да обмислят добавянето на лого върху опаковките, което да показва, че съдържанието и качеството на продукт от определена марка е еднакъв за различните държави - членки. Част от решението на проблема е да се подобри спазването на съществуващите европейски закони, смята Камил Перин от Европейската потребителска организация:
"Защото виждаме, че в различните държави от Европейския съюз тези правила не са приложени много добре или не са тълкувани по еднакъв начин и това може да бъде причина за двоен стандарт", посочва Перин.
Има нужда и от повече яснота върху етикетите, защото:
"В много от случаите компаниите си играят с правилата. Това е много на границата. Не е незаконно, но е подвеждащо, защото впечатлението, което получават потребителите от опаковката на продукта, не отразява това, което получават като съдържание", казва Перин.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!