Райънеър и Европейският парламент
-
материал на Ирина Недева
Виолета Булц комисар по транспорта отбеляза по време на пленарното заседание:
Комисията призовава към справедливо третиране на всички пътници, засегнати от отмяната на полети на Райънеър. Европейският съюз е единственото място в света, където пътниците са защитени с разписани пълни права, независимо дали пътуват със самолет, влак, автобуси или наземен организиран транспорт.
Пътниците трябва да получават пълна информация за това как да упражняват своите права - реимбурсиране, пренасочване към други полеи и получаване на компансации, подчета тя.
Много евродепутати обаче посочиха, че пътниците не са получили пълна информация относно възможностите за компенсация и всички алтернативи за пренасочване, на които имат право.
Британският депутат от UKIP Джонатан Арнът даже изпозва казуса с Райнеър за поредно заядливо заяждане едновременно с ЕС и с Ирландия.
Вие сериозно ли! Можем ли да си представим друг бизнес да прави живота на клиентите си ад, например да ви таксува чаша, или използване на поднос в кафенето, както прави Райънеър, за чекиране на летището. Или такса за ползване на пътеката за отиване до тоалетната?! Сега ние имаме самолети без пилоти, защото тази компания се отнася към пилотите си така, както се отнася и с клиентите си. ... И най-лошото е, че Райънеър харесва всичко това! Те харесват слуховете, че ще въведат такса “пътека” или такса “опашка за тоалетната” в самолета, защото критиките за тях са реклама. Райънеър искат да ни таксуват за абсолютно всичко, включително и за Брекзит! О, пардон,... не ставало дума за Райънеър, а за ЕС.
Европейската комисия обаче в лицето на своя комисар по транспорта Виолета Булц е изпратила писмо на авиокампанията, в отговор на което Райнеър са поели ангажимент да спазят всички изисквания на ЕС по правата на пътниците при отмяна на полетите.
Райънеър отговориха, че ще да спазват правата на пътниците. З септември и октомври 98 процента от засегнатите пътници от отменените полети вече са в процедури по пренасочване, връщане на заплатените суми или компансиране. За периода, който следва, а именно ноември-март 2018 цифрите са засега 75 процента, и Комисията очаква удовлетворяване на всички пътници заради техните защитени права. Европейският единен авиационен пазар има много предимства, но влече и много задължения за всички авиокампании.
Част от депутатите поискаха по-ефективни санкции от страна на националните власти. Други настояха Съветът да деблокира преразглеждането на правата на пътниците , по регламент 261 от 2004 година и да започне преговори с Парламента, който е готов със своята позиция от 2014 г.
Трети настояват Комисията да разследва условията на труд при нискотарифните авиокомпании. Конкурентоспособността не може да се постига за сметка на правата на служителите.
Комисар Булц обеща през следващата година да инициира проучване на социалните условия и правата на мобилните служители в авиацията.
Инцидентът с отменените полети на Райънеър показва, че когато ЕС има ясна визия как да гарантира правата на клиентите, компаниите все пак не могат да правят каквото им хрумне. Иначе нищо чудно карикатурата на която виждаме стълбичка към самолет, който обаче липсва, с надписа - “самолетът е опция”, ако си доплатиш... да беше станала вече реалност.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!