Онлайн пазаруването ще има по-добра защита за потребителите с нов регламент в ЕС

евранет Ева Майдел

Правилата в целия ЕС за по-добра защита на потребителите от измами и по-бързо откриване и спиране на нелоялни търговци бяха одобрени от евродепутатите. Онлайн пазаруване вече ще е с по-добра защита от измамници.

Според правилата на ЕС търговецът трябва да поправи, замени, намали цената или да възстанови заплатената сума, ако се окаже, че купените от вас стоки са дефектни или не изглеждат и не работят по начина, посочен в рекламата.   

Българският евродепутат Ева Майдел поясни: Това което приехме е да предотвратим възможността търговци, които нарушават изискванията да използват пропуските в системата,  като  се преместят в държави членки, чиито компетентни органи, например не са подготвени за справяне с незаконните практики.

Това се налага защото често имаме грешки и проблеми, които допускаме при онлайн пазаруването. Много често се изкушаваме да купуваме като се основаваме на външния вид и добрата цена, но понякога подценяваме евентуалните рискове и точно затова ние приемаме и този тип законодателство, за да защитим потребителите. Например проблеми -потребителите, с които се сблъскват е, че не проучват съответния търговец, не проверяваме условията, при които ще се извърши пазаруването  или не се обръща достатъчно внимание на харктеристиката на самата стока, не се пазят документите свързани с покупката.

Фактите сочат, че сега 37% от уебсайтовете за електронна търговия, резервации за пътувания, развлечения, облекло, електронни стоки и услуги за потребителски кредити са в нарушение на законодателството на ЕС за защита на потребителите. 

Занапред националните правоприлагащи органи ще разполагат с повече правомощия за спиране на онлайн нарушения и измами: Това, което би било много важно е: Какво можем да очакваме от националните органи? Това е да изискват информация от регистраторите на домейни и банки с цел идентифицирането на нелоялните търговци. Също така от гледна точка на закупуването  на стоки и услуги като тестови покупки, вкл. под прикритието „тайно пазаруване“ и не на последно място - да налагат санкции и глоби, и да информират потребителите как да потърсят обезщетение, така и те да имат повече възможности, когато пазаруват онлайн или офлайн. Но е изключително важно да бъдем внимателни, и винаги когато правим покупки да пазим своите бележки, за да можем ако не сме доволни от покупката след това, тъй като сме защитени като потребители - да направим постъпление към националния орган.

Едно от главните изисквания на Парламента по време на преговорите със Съвета беше по-активното включване и на потребителските организации. Те ще изпълняват активна задача да отбелязват предполагаеми нарушения, за които ще са информирани по-рано от властите. Регламентът за защита от онлайн измами ще започне да действа от 2018 година. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!