"Европа на много скорости" след Брекзит и ролята на България



Германският канцлер Ангела Меркел и лидерите на останалите държави - основателки на Европейския съюз, заговориха за възможно бъдеще "на много скорости" след Брекзит. По думите им някои страни се движат по-бързо от други към по-засилена интеграция.

След срещата на върха на ЕС в Малта, на която всички национални лидери обсъдиха планове за формална декларация през март за бъдещето на блока след излизането на Великобритания, Ангела Меркел и други подкрепиха така наречената идея за "Европа на много скорости", която според някои правителства може да навреди на единството в Европейския съюз  след Брекзит. Макар че имат различия по детайлите, Берлин, Париж и много от останалите 17 държави, използващи еврото, имат силно желание за още по-голямо сближаване в еврозоната след години на кризи, в които инвеститорите се усъмниха в оцеляването й. Но някои страни около периферията на блока се опасяват, че ще бъде създадена система, при която едно твърдо ядро държави ще тласка ЕС към нежелани от тях политически мерки.

Последните две години, каза Меркел пред журналисти във Валета, показаха, че ще има ЕС на различни скорости, че не всички ще участват в еднакви равнища на интеграция.

Какво на практика означава "Европа на много скорости", колко близка и реалистична е тази перспектива, каква роля ще има България в този процес - коментира Ивайло Калфин, български политик, бивш евродепутат:

При всички случаи в рамките на еврозоната ще има доста повече сътрудничество, защото там става въпрос и за повече мерки – по-силен бюджет, повече решения, които ангажират всички страни. Действително от доста време се говори за „Европа на много скорости“. Принципната позиция на страни като България е, че сме против това развитие, но то, както виждаме, неизбежно се случва и по-скоро ние би трябвало да се адаптираме.

Още европейски новини на: www.euranetplus-inside.eu.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!