Втора фаза на европейската операция за пресичане на трафика на бежанци в Средиземноморието


Европейският съюз започна нова  - втора фаза на операция, която има за цел да пресече нелегалния трафик на бежанци от в Южното Средиземноморие. Първата фаза на операцията събираше информация за корабите на контрабандистите и се изготвяха модели на трафика от Либия към Италия и Малта.
А сега, военни кораби ще могат да спират, претърсват, конфискуват и отклоняват кораби, заподозрени, че се използват за трафик на хора.
Ще има ли правни последствия тази операция? На този въпрос отговаря Владимир Владимиров - адвокат по международно морско право:
Тази акция в момента е насочена към трафиканти в южната част на Средиземно море. Налице е известен конфликт с Конвенцията на ООН по морско право по отношение на това дали могат да бъдат спирани и проверявани кораби в териториалното море на Либия, съответно на Сирия и в каква степен могат да бъдат контролирани кораби и плавателни съдове в открито море. Все пак териториалното море на Либия е част от нейната територия и във всички случай тя упражнява своя суверенитет, независимо какво е държавното състояние на тази страна, което означава, че във всич
ки случаи ще бъде необходима санкцията на Съвета за сигурност, която допускам ще Бъде взета в рамките на операцията. Данните за мигрантите, които са минали през Средиземно море са противоречиви. Съгласно Международната агенция по миграция - те са над 520 хиляди души, а съгласно данните на ЕС - са над 130 хиляди души. Няма на лице незаконно преминаване на границата., а има спасителна операция. Не става дума за използване на кораби, които са свързани с определението за кораб, дадено от Конвенцията на ООН по морско право, а става дума за плавателни съдове, които дори нямат регистрация, не носят съответния държавен флаг, това дава основание да бъдат извършвани проверки на тези плавателни съдове. Ние сме изправени пред една акция за спасяване, а не на извършване на престъпление за незаконно преминаване на границите. Прогнозирам дела, защото тези хора не могат да бъдат обвинени за незаконно преминаване на границата.

Мнението на  Радослав Стаменков, ръководител на Международната организация по миграция в България:
 
По отношение на трафика и каналджийството през Средиземно море, организацията смята, че усилията да се спре този трафик ще се провалят, ако не се вземат мерки срещу престъпните групи, които действат на континента Каналджийството и трафик на хора се превърнаха във второто най-доходоносна дейност, след контрабандата на оръжие. Знаете, че мигрантите плащат големи суми, повече от1000 долара само, за да достигнат до гръцките острови. Основните мерки са спешната релокация на 160 хиляди бежанци и квотите за всички  европейски държави-членки, общ списък на т.нар. безопасни държави, чиито граждани няма да имат право на хуманитарна закрила. Ще се наблегне и на легалните пътища за миграция в Европа, нещо, което лисва сега. Влезлите лица в Европа до днес от началото на годината е 564 хиляди. Европа трябва да действа като съюз, а не всяка страна по отделно да се опитва да реши проблема сама.

Още европейски новини:

www.euranetplus-inside.eu




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!