Европейските цели за образованието и реалността


Данни на Евростат, публикувани скоро, показаха, че България се нарежда на последно място сред страните от Европейския съюз по заделени пари за образование като процент от Брутния вътрешен продукт - едва 3,6%. Обратно - образованието има най-голяма тежест в държавните разходи на страни като  Естония - 16,9% от общите разходи и  Исландия - 16,7 на сто.

Доклад за изпълнението на Националната стратегия за учене през целия живот, приет тези дни от правителството, показа още детайли от европейското ни изоставане. Стратегическата европейска рамка е делът на младите хора, напускащи преждевременно училище, да бъде намален до под 10%, но у нас тази стойност през 2014-та е 12,9 на сто. Тенденцията е негативна не само спрямо средната европейска стойност, а и спрямо предходните години у нас. И още - учещите между 25 и 64 годишна възраст у нас са шест пъти под средното за Европа ниво. Заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева коментира защо липсва напредък по отношение на ключови цели, като казва, че голяма част от проблема се корени в недостатъчното финансиране. Според нея още е важна активността не само на държавата, но и на местните власти. Кастрева дава и положителни примери за развитието на европейски модели в образовоанието, като например - дуалното образование. Тя съобщава за две специалности, които пилотно ще се открият през новата учебна година в две професионални гимназии в страната.

Още европейски новини:

www.euranetplus-inside.eu




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!