Можеш да си пътешественик, дори без да излизаш от къщи. С книга, със стандартен или електронен пътеводител – телефон, таблет, компютър, да „посещаваш“ местности, градове и страни, да се наслаждаваш на вдъхновяващи гледки. Но най-приятно е човек да се отдаде на пътешествия и приключения сред реални гори и планини, на някой морски, речен или езерен бряг, в средището на известен космополитен град или по тихите, романтични улички на забравено от времето село… 27 септември е обявен за Световен ден на туризма. На този ден през 1970 г. е приет уставът на Световната туристическа организация. А 9 години по-късно, през 1979 г. в испанския град Торемолинос (първият курорт на Коста дел Сол, в близост до Малага), Генералната асамблея на Световната туристическа организация (The World Tourism Organization, UNWTO) решава 27 септември да се празнува като Световен ден, заради изключителния принос на отрасъла в глобалната икономика, култура, развитието на международното сътрудничество, социалния живот, насърчаването на мирните процеси в света. Чества се от представителите на широк кръг професии от туристическите и транспортните фирми, хотелите, ресторантите, спа обектите, музеите, галериите. Празнуват екскурзоводи, планински и водни спасители, представители на здравните, алтернативните, селските, екологичните форми на отдих, на приключенията и екстремните видове спорт, изобщо всички ангажирани с безопасното, приятно и смислено провеждане на свободното време. Туризмът е уникален отрасъл. Парадоксалното е, че той осигурява 10% от приходите в световната икономика, дори в условия на глобални кризи, бедствия и епидемии. Туризмът е мир, приемане на другия, на неговите различия. Развитието на услугите внася стабилност и устойчивост. За насърчаването на тази сложна и многообразна индустрия изключително много допринасят новите технологии, които осигуряват бърз достъп до информация: съпоставяне на дестинации, качество, цени, услуги. Всяко година празникът преминава под определено мото. През 2018-а темата е “Туризмът и дигиталната трансформация”. Дигитализацията променя поведението и начина ни на общуване. Какви актуални тенденции „движат“ съвременното предлагане при избора на мястото за пътуване, начина на отдих, цените и качеството на услугите? Има ли скрити механизми, когато избираме самолетна дестинация, за да бъде полетът по-евтин? И къде най-вече пътуваха българите това лято? Ванина Хаджиева е приготвила интересна и полезна информация.