"Реконструцията като трагедия и фарс" – споделената ни болезнена история

БНР Новини
Снимка: Czech Centre Sofia

Петър Садофски и Дан Трантина от чешката група за концептуално изкуство Pode Bal гостуват в България с инсталацията си „Реконструкцията като трагедия и фарс“. Тя беше открита за посетители на четвърти юли в Музея за социалистическо изкуство в София.

Снимка

Артистичната група Pode Bal е основана в 1997 г. и с работите си често критикува визуалната комуникация.

С творбите си цели да реполитизира изкуството, често се захваща с теми табу и провокира, шегувайки се с познати лога и шаблонни образи.

Името на групата идва от френски жаргонен израз, но носи и своите славянски конотации

„Реконструкцията като трагедия и фарс“ е мащабна инсталация, която по гротесков начин пресъздава историята на осемнайсетгодишния немец Хартмут Тауц, разкъсан от граничарски кучета, докато се опитвал да премине от Чехословакия в Австрия в 1986 година.

Двамата граничари, станали свидетели на жестоката сцена, и с бездействието си допуснали смъртта на младежа и до днес не са наказани.

Броят на загиналите бегълци по границите на Източния блок (включително и в България) вероятно никога няма да ни бъде известен, а паралелите с новите мигрантски вълни и посрещането им в Европа са неизбежни.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!