Ревизията на директивата за командированите работници получи зелена светлина на съвместното заседание на комисиите по транспорта и по заетостта и социалните въпроси в Европейския парламент миналата седмица. Във вторник докладчиците по темата ще говорят на кръгла маса в Страсбург, а вероятно в четвъртък ще стане ясно дали Европейският парламент ще ѝ даде зелена светлина. Най-общо казано, промяната предвижда работници, командировани в чужда държава, да получават равно възнаграждение за труда си спрямо колегите си от приемната страна. Въпросът беше повдигнат у нас още при посещението на френския президент Еманюел Макрон през август. Председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер многократно говори срещу, по думите му, социалния дъмпинг, налаган от работници от страни от Източна Европа в Западната ѝ част.
Една и съща заплата за една и съща работа на едно и също място – така накратко комисар Тейсен описа промяната в директивата. Според нея, по този въпрос може да се очаква и пробив на Съвета по заетост и социална политика. Ако промените преминат и през Европарламента, и през Съвета, тогава заедно с Комисията може да започнат консултации и да се стигне до споразумение до лятото.
Българските евродепутати обаче бяха единни срещу промяна на директивата специално в частта ѝ за транспортните работници. По инициатива на Петър Корумбашев и Ангел Джамбазки, те се обединиха около позицията, че прилагането на такъв тип законодателство за международните шофьори диспропорционално ще натовари, както транспортните оператори, така и държавите членки. Голяма част от малките и средни предприятия ще бъдат изтласкани и пазарът ще бъде резервиран само за големи и крупни превозвачи, се казва още в общата позиция на българските евродепутати. Мнението си те оповестиха на миналата пленарна сесия в Страсбург.
Комисар Тайсен коментира:
Транспортът е много специфичен сектор. Затова отправих предложението в този сектор да развием специално законодателство. Това обаче не означава, че директивата за командированите работници няма да се прилага в транспортния сектор. Да, ще се прилага. Когато транспортните работници са командировани, те също трябва да спазват тази директива.
На въпрос на БНР дали е запозната с позицията на българските евродепутати, комисар Тейсен отговори:
Мисля, че всички разговаряха помежду си, много хора направиха отстъпки и биха могли да променят част от позицията си. Ще видим накрая какво ще е отношението към целия пакет. Имаше, наистина, забележки, но винаги сме имали отворени и добри отношения с българите. Така че нека да видим.
Комисар Тейсен пояснява, че частта за транспортните работници ще се разглежда в пакета „Транспорт“, а най-доброто решение би могло да се вземе от министрите на транспорта, които познават материята. На въпрос защо към командирования работник трябва да започнат да се прилагат условията на приемната страна 24 месеца след неговото пребиваване там, а не след 12 или пък друг период, комисар Тейсен отговори:
Аз лично предпочитам да има споразумение. Това е най-важното. Досега имахме временни работници, но без да знаем кога започват и кога завършват работата си. Затова е хубаво да се знае какво точно се има предвид под „временно“.
Цифровизацията на икономиката и иновациите в индустрията няма да засегнат работните места. Това обяви еврокомисарят по вътрешния пазар, промишлеността и предприемачеството Елжбета Биенковска : Не знаем какво ще се случи след 10-15 години и не знаем какви професии ще се появят или изчезнат. Затова е важно какви умения притежават хората или..