Свещената „кръв от грозде“

Снимка: ЕПА/БГНЕС
Според един анекдот веднъж Гьоте бил запитан кои три неща би взел със себе си на самотен остров. „Книга с поезия, красива жена и достатъчно бутилки от най-добрите вина на света“ – отговорил той. На въпроса кое от тях би оставил, ако може да вземе само две, великият поет отвърнал: „Поезията!“ Изненадан, човекът попитал: „Хер Гьоте, а ако ви е разрешено да вземете само едно нещо със себе си?“ Отговорът бил прозаичен: „Зависи от реколтата...“ Една старинна легенда пък, включена в късно-средновековния сборник Gesta Romanоrum доста преди авторът на „Фауст“ да се появи на белия свят разказва, че дяволът склонил Ной да посадят първата лоза заедно и след като го направили, Нечестивия излял върху нейния корен кръвта на агне, лъв, маймуна и свиня – животните, които характеризират промените в поведението на човека според градацията на неговото опиянение. Но легендите са си легенди, анекдотите – анекдоти, а Библията – Библия. По какво се различават като послания в своите божествени и човешки измерения представите за виното и пиянството в Стария и в Новия завет? Как рожбата на винената лоза, донесена от Ханаан се превъплъщава от символ на Обетованата земя в символ на саможертвата и кръвта Христова? По какъв начин древните евреи са приготвяли своето вино и защо са превърнали в ценност наследствените лозя? И ще се окаже ли вярно често срещаното твърдение, че божествената напитка се споменава повече от 400 пъти във всички библейски книги, с изключение на Книгата на пророк Йона? Богословът Ивайло Найденов разказва за тези и много други любопитни и важни неща, в които виното е главен герой и антигерой.
• 360 градуса: иранистът доц. Иво Панов – откъде идва прословутата любов на Омар Хаям към виното или поезията ще се окаже наистина това, което „се губи в преводите“?


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!