Цветя за рок легендите на прехода

Част от корицата на книгата „Цветя от края на 80-те”

„Ахат“, „Ревю“, „Контрол“, „Джендема“, „Нова генерация“, „Конкурент“ „Атлас“, „Клас“, „Субдибула“ и още, и още, и още… Песните на тези групи бяха част от живота на много българи в смутните времена на Прехода. Те не бяха стандартни, култивирани цветя. По-скоро влизаха в категорията на бурените. Саморасляци. Диви и естествени. Ярки и предизвикателни. Дразнещи. Непоносимо дразнещи всеки, който бе научен, трениран и обречен да живее в точно определената му леха, – пише в увода на антологията „Цветя от края на 80-те“ един от авторите й Румен Янев. Изключителната книга беше представена преди дни в рамките на традиционния ХХ Салон на изкуствата в клуб „Студио 5“ в НДК и се превърна в рок купон с участие на легендарни български рок групи и музиканти.

Група „Конкурент”
Издател и редактор на книгата е Доротея Монова, която през 1987 година бе една от създателите на списание „РИТЪМ“ – първото младежко издание от годините на тоталитаризма, което дава трибуна на неформалните младежки рок групи в България.

Автори на книгата са дългогодишните ми колеги и приятели Румен Янев и Емил Братанов, – казва Доротея Монова. – И двамата са свързани години с БНР, но и с много други медии. С това искам да кажа, че книгата е създадена от хора съмишленици от една страна, а от друга – от хора, които са свидетели и същевременно герои и съавтори на епохата, която описваме. Това придава един малко по-различен привкус на творбата. Ние тръгнахме от идеята да съберем текстове на култови парчета, след това видяхме, че те трябва да бъдат богато илюстрирани, после видяхме, че това е недостатъчно и би било добре да напишем по няколко думи и за епохата, за групите изпълнявали тези парчета, за техните автори, създали музиката. Така постепенно се оформи идеята, върху реализирането на която работихме четири години.

Група „Джендема”

Така в първата цялостна история на BG рока от края на 80-те, обозначен от авторите терминологично като Второто българско рок поколение, се побраха над 200 култови текста и 270 снимки. Това са разкази, стихове, интервюта и спомени на хора,активни участници в онзи динамичен, наситен с интересни и преломни събития период, наречен „българския преход“. Но кои бяха тези цветя? По думите на Доротея,  това са всички онези момчета и момичета с китари, сътворили контракултурата, която категорично и до ден днешен измива лицето на българската култура, така и не родила своя Вацлав Хавел. И още:

Цветята на Промяната са едно от най красивите неща в най-новата ни история. Това второ българско рок поколение произнесе ясно и недвусмислено присъдата срещу тоталитарната ни система. Това поколение е неразривно свързано със  произтеклите в края на 20-ти век политически и социални промени в България. То обяви правото си на лична свобода и достойнство. Инжектира своите връстници с достатъчна доза кураж, за да въстанат срещу реда на бащите си. Тези млади музиканти и поети взривиха общоприетите рамки на творческия процес и оставиха след себе си десетки песни, които и днес звучат убедително и актуално. Обаче едва ли сме мечтали точно тези текстове да запазят непреходното си значение  през последните 20 години.

Ще зазвучи ли българският рок пак толкова силно, както през 80-те?

Венци ДрениковВодещият на презентацията на книгата и фронтмен на групата „Субдибула“ Венци Дреников каза нещо не много лицеприятно, а именно, че рокът ще стане модерен отново, когато ние разберем, че не сме постигнали свободата си и когато отново започнем да предявяваме  претенциите си към обществото за това, за което не можахме да се преборим. В края на 1989 година висшестоящите погледнаха изключително благосклонно на идеята да се отърват от нас, да ни върнат свободата, вероятно бидейки наясно, че няма къде да се денем с нея. Парадоксално, но факт – с рухването на социализма, рухнаха и романтичните идеали, илюзиите свършиха и нагазихме здраво в комерса. Но това не е моята история и аз нито имам сили, нито искам да я разказвам.
Група „Атлас”

„Цветя от края на 80-те“ – тази рок-хроника на най-важните събития между 1987 и 1990 година на издателство “Парадокс” е носител на почетни грамоти на Асоциация “Българска книга” и журналистическото жури за “Най-значим издателски проект“ и “Издателски проект с най-голяма обществена значимост“ за 2014 г.

Снимки: Снежана Никифорова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!