Нараства броят на електронните административни услуги с електронен подпис

Българските граждани, които живеят в чужбина ще получават за час свидетелство за съдимост. Облекчението за сънародниците ни ще бъде разписано в Наредба на Министерство на правосъдието. Заявлението за издаване на документа, заедно с приложите към него документи ще бъдат сканирани в задграничните представителства и изпращани по електронната поща на Централно бюро съдимост (ЦБС). Оттам необходимият документ ще бъде изпращан като електронно подписан документ. Досега процедурата отнемаше повече от седмица.
Списъкът с работещи електронни услуги у нас нараства. През месец април - Националният осигурителен институт – пусна три нови административни услуги - издаване на удостоверение на осигурител с прекратена дейност, подаване на заявление за отпускане на пенсия и/или добавка и за преизчисляване на пенсия въз основа на придобит осигурителен стаж след пенсиониране.
Голям брой услуги предлагат Националната агенция по приходите, Националната здравноосигурителна каса, Агенцията по вписванията, ГРАО, Националния статистически институт, Агенцията по заетостта, съдилищата. Наред с електронните административни услуги, можем да ползваме и комерсиални –електронно банкиране и всякакви плащания. От два месеца насам функционират он-лайн услуги и за кандидат шофьорите- регистрация и плащане за изпит, тестове и оценяване.
За част от тези услуги е необходим квалифициран електронен подпис. Кои са работещите електронни услуги, които можем да ползваме като физически и юридически лица? Как да пестим нерви, време и средства като се възползваме от тях? Кой е подходящият за нас електронен подпис и как са защитени личните ни данни и права? За това в "Нашият ден - практично" разговаряхме с Таня Явашева, изпълнителен директор на една от малкото фирми, регистрирани от Комисията за регулиране на съобщенията като доставчик на удостоверителни услуги.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!