Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Триковете на Черния петък и за какво да внимаваме

Снимка: БГНЕС

Санкциите за нелоялни практики са до 70 000 лв., но никога не се достигат, коментират от онлайн платформата „Ние, потребителите“ 

Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления. Например търговец е провел есенно намаление и един месец е продавал стоките си с 30% отстъпка. За Черния петък той иска да намали цената с още 20%. Ако между края на есенното намаление и Черния петък няма разстояние от 30 дни и търговецът събере механично 30% плюс 20% и посочи 50% намаление, ще бъде в нарушение на закона. Размерът на отстъпката трябва да се изчисли от цената преди първото намаление.

Това обясни  основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова и даде конкретен пример: 

„От 29 октомври до 28 ноември има 30% есенно намаление на телевизор за 1600 и той се продава за 1120 лв. От 29 ноември търговецът обявява Черен петък и решава да намали телевизора с още 20% и да го продава за 896 лв. Коректното изчисление на процента на отстъпката следва да бъде от нейната цена преди първото намаление и да е - 800 лв“, разяснява експертът по потребителски права и добавя, че в този случай клиентът губи близо 100 лв.

„Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за телевизори, лаптопи, хладилници и печки, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка“, разказва още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.

Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси.

Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, казва още Габриела Руменова.

Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали. Размерът на наказанието, което се предлага пред съда и след намаляване се потвърждава, е свързан с мотивите, които може да събере контролният орган, с групата потребители, които евентуално биха могли да бъдат засегнати.

В Закона за защита на потребителите е предвидено, че КЗП има право да изиска от търговците или рекламните агенции да оповестяват за своя сметка публично влезлите в сила актове за нелоялни търговски практики и констатирани по надлежния ред нарушения. „Имат право, но никога не се е случвало и нямам представа защо не се прави. Това, според мен, би дало много по-силен ефект за преустановяване на злоупотребите отколкото глобите, които не представляват особен проблем за някои от санкционираните“, коментира още Габриела Руменова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Габриела Руменова: Намаляването на количеството в опаковките заблуждава потребителите

Много от потребителите вероятно са забелязали, че през последните години опаковките на някои продукти стават все „по-широки“ за съдържанието в тях. Това обаче обикновено им прави впечатление едва когато отворят кутията и видят необичайно голямото празно пространство в нея, защото в магазина дори не са си помислили да погледнат посочения от производителя..

публикувано на 16.02.25 в 08:16
Теменужка Петкова

Петкова: 28.8% е бил спадът в оборотите на големите вериги в деня на бойкота

С близо 30 процента е спаднал оборотът на търговските вериги в деня на потребителския бойкот 13-и февруари в сравнение с ден по-рано. Данните обяви финансовият министър Теменужка Петкова след края на извънредното съвещание в Министерския съвет за цените на храните. "На 12 февруари 2025 година оборотите на големите вериги са били на стойност 27 300 000..

публикувано на 15.02.25 в 12:56
Министър-председателят Росен Желязков

Извънредно съвещание на правителството заради цените на хранителните стоки (ОБНОВЕНА)

Министър-председателят Росен Желязков свика днес извънредно съвещание на правителството. Темата на срещата - цените на хранителните стоки. Като правителство няма да се увлечем от популизъм, но ще направим необходимото за нормалното функциониране на пазара. Това заяви премиерът Росен Желязков. Той посочи, че ще бъдат разгледани всички елементи по..

обновено на 15.02.25 в 12:36

Бургазлии: Между съмнения за картел и скептицизъм относно бойкота на големите вериги

Картелно споразумение стои зад високите цени на основните хранителни продукти. Така коментираха някои бургазлии причината да се стигне до бойкот на големите търговски вериги. Днес обаче повечето хора подкрепиха протеста само символично, защото магазините в Бургас отново бяха пълни.  Нищо необичайно не се случи днес в Бургас, въпреки призивите за..

публикувано на 13.02.25 в 17:20

Общинските съветници от ГЕРБ в Бургас настояват за ремонт на част от пътя Бургас-Варна

Пътят Бургас – Варна е част от републиканската пътна мрежа, като с разширението му километри преди Поморие до Слънчев бряг и с изграждането на Северния обход бяха улеснени пътуващите на север. Малък участък, който остана, от т. н Тромпет до  Военния дом на Сарафово, не е ремонтиран от години и е в крайно лошо състояние. През него преминава целият..

публикувано на 13.02.25 в 14:00

Туристическият бранш очаква реални мерки срещу сивия сектор

Реални мерки срещу сивия сектор в туризма очакват от бранша преди новия сезон. Това коментира пред БНР-Бургас Евелина Пулева, заместник-председател на Бургаската регионална туристическа камара: "Виждате какво става-нелегални екскурзоводи, постоянно слушаме истории на пострадали от нелегални туроператори. Отделно апартаментното отдаване на..

публикувано на 13.02.25 в 13:30

Денят без пазаруване не опразни магазините в Ямбол

Обявеният за Ден без пазаруване в големите търговски вериги не опразни магазините в Ямбол. Клиентите са значително по- малко, а охранителните служители видимо изнервени.  В предобедните часове във веригите пазаруват предимно пенсионери. Повечето от тях знаят за обявеният бойкот на  хипермаркетите, но не виждат смисъл от него. "С каква цел е този..

публикувано на 13.02.25 в 12:30