Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма:

Очакваме над 13 милиона чужди туристи в България през 2024 г. и ръст с 5 до 7%

Подемът е в градовете с културен туризъм, а не на морето - там много хотели нямат добри сайтове, нито обратна връзка с клиентите. Просто стоят и ги чакат да дойдат, отбелязва доц. Румен Драганов

| обновено на 05.08.24 в 16:57
Доц. д-р Румен Драганов
Снимка: БТА

Стабилен туристически сезон в България и връщане до нивата от преди пандемията и дори надхвърлянето им прогнозира директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма доц. д-р Румен Драганов в интервю за БНР Бургас.

„Общо взето, стабилен туристически сезон. Постигнали сме някаква степен на устойчивост, която ни приближава към числата от 2019 година. Тогава общо в България са влезли 12,5 млн. чуждестранни посетители, а тази година очакваме ръст с около 5 до 7%, което означава, че ще надхвърлим 13 милиона“, каза той.

Но има и негативен момент и той е свързан именно с морския туризъм, стана ясно от думите на доц. Драганов, който преди седмица каза директно пред тв "Bulgaria ON AIR", че "морето дърпа туризма ни надолу":

„Имаме много висок процент увеличение по отношение на чуждестранните пристигания – между 25 и 30% за първите три месеца на годината, а за юни имаме спад с близо 4% спрямо предпандемичната 2019-а.
Когато анализираме каква е причината за него, виждаме, че става въпрос за началото на летния туристически сезон, тоест морските хотели. И когато търсим разликата между градските хотели в градовете с културен туризъм в градска историческа среда - като София, Пловдив, Казанлък, Велико Търново - и морските хотели, виждаме изоставане по отношение на предлагането на продукти, свързани с дигитализацията на туристическия продукт. Има изоставане по отношение оптимизацията на търсачките на голяма част от морските хотели. От друга страна, нямаме опимизация и на маркетинга с тези търсачки, ако вече веднъж сме ги оптимизирали".

Затова от института предлагат да се насърчи маркетинговото съдържание и, съответно, автоматизацията на съдържанието, както и засилване позиционирането в социалните медии.

"В един момент по-големите хотели в големите градове разбраха силата на това за голяма част от хората информацията да се намира в джоба им, тоест в техния телефон. Но голяма част от морските хотели не разполагат с добри сайтове, с добра комуникация, с добра обратна връзка със своите клиенти. Някак си те стоят и чакат туристите да дойдат, а туристите отиват там, за където веднага могат да намерят информация в джоба си, тоест в телефона си", посочи той.

Бургас

Попитан как се позиционират град Бургас и бургаският регион на туристическата карта, доц. Драганов отговори:

"Големият проблем на Бургас е, че ни липсва местният туристически гений. Тоест ние не виждаме местните туристически гилдии да имат активно отношение за маркетинговите кампании, за електронната търговия, за маркетинга в социалните медии. Общината – отделено от бизнеса - и общините в целия бургаски регион, кметовете се бяха събрали и бяха решили да правят авиокомпания: нещо, което е много далече от организацията и търговията в туризма
В същото време, нямаме местните гилдии, нямаме камара на хотелиерите, на ресторантьорите в град Бургас, която да забранява или да регулира безразборното строителство и застрояването, и непрекъснатото появяване на нови и нови легла на пазара. Това руинира самия пазар и води до намаляване на средната цена, на средната заетост и на средния приход от налична стая за региона. 
А в онези общини, с които се конкурираме, местната гилдия е тази, която дава или не дава съгласие за разрешение за строителство. Тук имаме само някакви потупвания по рамото, които практически не водят до никакъв резултат".

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Бургаски превозвачи готови да се включат в протеста срещу поскъпването на винетки и тол такси

Транспортни фирми от Бургас са готови да подкрепят протестни действия на колегите си в страната срещу увеличението на винетните и тол такси. Според решението тол таксите ще поскъпнат общо с 20% през годината, а винетките ще се повишат с 10 на сто от 1 април.  Румен Христов е собственик на транспортна компания за автобусни превози с над 200..

публикувано на 21.03.25 в 14:00

Община Бургас иска терени от държавата в Равнец (ОБНОВЕНА)

Община Бургас ще прехвърли безвъзмездно на държавата правото на собственост върху имоти, които са в индустриален парк Равнец.  През 2018 год. те бяха предоставени на администрацията от Министерския съвет, заради инвеститорски интерес, който не се осъществи, защото последваха жалби в съда.   По време на дебатите в постоянната комисия..

обновено на 20.03.25 в 16:18

Общините и бизнесът ще могат да изграждат фотоволтаици с финансиране от ББР

С финансова мярка от нов тип – общините и бизнесът ще могат да изграждат на покривите на предприятия и обществени сгради фотоволтаични и инсталации за съхранение на енергията. Така ще се намаляват разходи за ток, а парите ще се насочват към финансиране на услуги и повишаване на конкурентоспособността. Меморандумът за изпълнение на схемата беше подписан..

публикувано на 20.03.25 в 16:00

Илия Проданов: Концепцията на закона за веригата на доставки на храни е добра

Министърът на земеделието и храните д-р Георги Тахов представи пред членовете на Българската аграрна камара и Българската агрохранителна камара проекта на Закона за веригата на доставки на земеделски продукти и храни. Целта е да няма неравнопоставеност на търговията с храни, каза Илия Проданов, съпредседател на Българската аграрна камара. Той..

публикувано на 20.03.25 в 12:00

България с рекламна кампания по National Geographic и 24 Kitchen

Министерството на туризма започна международна рекламна кампания за популяризиране на България като дестинация за конгресен, кулинарен и винен туризъм. Тя ще се излъчва по каналите National Geographic и 24 Kitchen в девет държави и ще продължи до края на април. Предвижда се излъчването на 2430 рекламни спота на девет пазара в Европа. National..

публикувано на 20.03.25 в 11:00
Архив

Превозвачите готови на протест заради увеличението на тол таксите

Представителите на транспортния бранш в България обявяват национална протестна готовност. Недоволството им е заради планираното увеличение на тол таксите, което определят като "несправедлива и необоснована мярка".  Представителите на бранша се мотивират с това, че тол системата не работи, със зле поддържана и липсваща инфраструктура, неефективна..

публикувано на 20.03.25 в 10:35

Нов туристически маршрут свързва три параклиса около Малко Търново

Странджа планина е известна с природата, историята и с дозата мистицизъм. Също така е популярна със своето духовно наследство, включващо множество параклиси и свети места. Проблем за туристите, обаче, са труднодостъпните локации. Нов кръгов маршрут е изграден около град Малко Търново, съобщиха от туристическото дружество „Насам-натам“.  Той..

обновено на 20.03.25 в 10:00