Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Приморско и Царево в сътрудничество за устойчив ръст на туризма

Приморско бе домакин на форума  "Черноморските награди за бизнес и туризъм“, с което бе отбелязана значителна стъпка към повишаване на авторитета и разпознаваемостта не на общините по отделно, а на региона като цяло – като привлекателна и водеща туристическа дестинация. В началото на лятото  Царево бе домакин на престижните "Български туристически..

публикувано на 07.09.24 в 08:15

Делегация от Германия ще присъства на рибния фест в Царево

Партньорството на общините Царево и Барлебен датира от 2008 г., като на база на това партньорство двете общини си сътрудничат по различни направления. Пример за това е дареният противопожарен автомобил, който бе предаден на представители на Община Царево и Районната служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ в Царево по време на посещение в..

публикувано на 05.09.24 в 16:44

Община Поморие ще се включи в международно туристическо изложение в Париж

Общо осем туристически фирми и общини са заявили участие на българския щанд по време на международното туристическо изложение InternationalFrenchTravelMarket (IFTM) TopResa 2024.  Общините, които ще се включат са Поморие, Варна и София.  За поредна година  Министерство на туризма организира участието на дестинация България в изложението, което ще се..

публикувано на 04.09.24 в 11:30

Нови 20 електрически мотрисни влака ще бъдат доставени в България

20 електрически мотрисни влака ще бъдат доставени в България. Изпълнител на договора е "Шкода", а първият влак трябва да дойде у нас в рамките на две години, каза служебният министър на транспорта Красимира Стоянова. Договорът е за над половин милиард лева, които се осигуряват по Националния план за възстановяване и устойчивост. До 160 километра в..

публикувано на 04.09.24 в 11:22

Рибари не желаят резерват в Черно море от Созопол до Царево

Рибарите от Местната инициативна рибарска група "Приморско-Царево"  не одобряват създаването на морски резерват в Черно море, съобщи един от представителите на сдружението Димо Димов.Идеята е на „Грийнпийс България", според нея  защитената зона трябва да е навътре в морето от Созопол до Царево, в рамките на 570 кв. км. Говорил съм и с кметовете..

обновено на 03.09.24 в 17:50

Антон Полукчиев: До 30% ще се завиши цената на гроздето

Гроздоберът в Бургаско е започнал няколко седмици по-рано от обичайното, каза председателят на регионалната лозаро-винарска камара Бургаска Южночерноморска Антон Полукчиев. Производители берат белите сортове – мускат отонел, совиньон блан и шардоне. Голямата суша в региона е довела до бързо зреене, натрупване на захарите, но..

публикувано на 03.09.24 в 08:00

Държавата още не е възстановила над 1,2 млн. лева, които изразходи Царево след наводненията

Заради влошената метеорологична обстановка от една седмица на територията на общината заседава денонощен кризисен щаб. Това съобщи кметът на Царево Марин Киров в студиото на БНР Бургас. През последните дни времето над морската община е динамично: „Бяха предприети редица превантивни мерки и дейности, като включително преди началото на летния..

обновено на 01.09.24 в 11:33