Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

По-малко туристи и по-ниски приходи от нощувки в Бургаско през февруари

През февруари в област Бургас са работили 77 места за настаняване с общо над 6300 легла. Въпреки че леглата са с близо 5% повече в сравнение с година по-рано, броят на туристите и нощувките намалява. Пренощувалите са били около 16 700 души, което е спад от 4,2% спрямо февруари 2024 г. Повечето гости – 14 400 – са българи, но техният брой също е..

публикувано на 16.04.25 в 12:00

България подписа договор за търсене на нефт и газ в Черно море

Министерството на енергетиката подписа договор за търсене и проучване на нефт и природен газ в блок "Хан Тервел", намиращ се в изключителната икономическа зона на България в Черно море.  Компанията, която започва да проучва е дъщерна на "Шел", а блокът е съседен на "Хан Аспарух", който също активно се проучва за залежи на природен газ...

публикувано на 15.04.25 в 13:30

Среща с туристическия бранш предстои днес в Поморие

Консултативният съвет по въпросите за туризма към Община Поморие се събира днес за среща с бранша преди туристическия сезон. На срещата от 15 часа в Градската художествена галерия ще бъдат обсъдени основните проблеми и предизвикателства пред Лято 2025. Ще бъде представен и анализ на последния туристически сезон.  Данните показват, че макар като цяло..

публикувано на 15.04.25 в 09:00

Ръст на нарушенията при заплащане на труд по празници и извънредни дни

Главната инспекция по труда отчита ръст на нарушенията при заплащането на труда по време на официални празници. За първите три месеца на годината те са 533 при 379 за същия период на предходната. Ръст има и при нарушенията по заплащането на извънредния труд. За първото тримесечие на годината ГИТ е установила над 5300 нередности при заплащането на..

публикувано на 14.04.25 в 13:30
Снимката е илюстративна

От 15 април се забранява уловът на калкан в Черно море

От 15 април влиза в сила забрана за улов на калкан в Черно море, информират от Изпълнителна агенция „Рибарство и аквакултура“. Тя ще е в сила до 15 юни включително.  Забранява се също всякаква риболовна дейност, в това число трансбордиране, задържане на борда, разтоварване и първа продажба. Агенцията обръща внимание към дънните хрилни..

обновено на 12.04.25 в 15:36

Протест в Бургас за целогодишни полети на летището

В Международния ден на авиацията и космонавтиката жители на Бургас, както и представители на бизнеса и туристическия бранш, ще  протестират срещу фирмата-концесионер на бургаското летище. Те настояват за целогодишни редовни пътнически полети, а не както сега само през туристическия сезон. Протестът ще се проведе пред Областната управа в града...

обновено на 12.04.25 в 10:20

Летище Бургас: Очакваме 12% ръст на пътниците, инвестираме още 100 млн. до 2026 г.

Летище Бургас очаква ръст от 12% на пътникопотока през 2025 г., а в летищна инфраструктура от 2006 година до сега са инвестирани 221 млн. лева, съобщиха от "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт", концесионер на аеропорта.  Допълнителни 100 милиона лева  ще бъдат инвестирани до края на 2026 г. Основната част от тази сума е предназначена за цялостна..

обновено на 12.04.25 в 09:37