Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Поскъпват хранителните стоки на едро у нас

Повечето основни хранителни продукти, плодове и зеленчуци поскъпват на борсите у нас, показват данните от тазседмичния бюлетин на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), предаде БТА. Индексът на тържищните цени (ИТЦ), който отразява движението на цените на хранителните стоки на едро в България, се повиши с 1,16 процента до 2,240..

публикувано на 05.01.25 в 10:16

Туроператорите очакват добра година

Добра година и за входящия туризъм, и за пътуванията на българите в чужбина прогнозираха туроператори пред БНР. С 20% повече са резервациите за изходящи пътувания на българите в сравнение със същия период на миналата година, каза Емил  Абазов, член на Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти.  През 2025 г...

публикувано на 04.01.25 в 13:58

НАП засилва контрола върху стоките с висок фискален риск

След влизането на България в сухопътния Шенген, НАП засилва контрола върху стоките с висок фискален риск, като проверките ще бъдат изтеглени във вътрешността на страната и на местата за разтоварване на стоки, за които Агенцията разполага с информация в реално време. Проверки, съвместно с останалите институции, ще продължат да бъдат правени и по линията..

публикувано на 02.01.25 в 15:19

Готов е проектът на музея на мановия мед в Царево

Готов е проектът за музей на мановия мед в Царево. Идеята е на ръководителя на Центъра за върхови постижения към Софийския университет проф. Иван Илчев, който е и бивш ректор на висшето училище. Заедно с експозицията ще бъде изградена и лаборатория. Тя е изключително важна, обясни Манол Тодоров, председател  на пчеларско сдружение..

публикувано на 02.01.25 в 13:56
снимката е илюстративна

НОИ: Изплащането на пенсиите ще започне от 7 януари

Изплащането на пенсиите ще започне от 7 януари и ще завърши на 20-то число същия месец, потвърдиха от Националния осигурителен институт. Периодът се отнася за хората, които получават пенсиите си чрез пощенските станции. За тези, които са избрали банков превод - парите ще бъдат преведени във вторник. Обезщетенията за безработица ще се платят на 15..

публикувано на 02.01.25 в 13:20

Пречиствателната станция на язовир „Ясна поляна“ ще заработи през март

Дългоочаквани проекти ще се реализират през 2025-а година в Бургаска област. Най-модерната пречиствателна станция, която се изгражда на язовир „Ясна поляна“ ще влезе в експлоатация, а в Бургас се очаква да приключи строителството на кръвен център.  Реализацията и на двата значими проекта започна през 2024-а година. Над 20 млн.лева е инвестицията в..

публикувано на 01.01.25 в 13:26

Дефицитът в хазната е 3,69 милиарда лева към края на ноември

Дефицитът в хазната достигна до 3.69 милиарда лева към края на ноември, показват данните на финансовото министерство. Това прави 1,8 % от прогнозния БВП. На месечна база за ноември се отчита подобрение на бюджетното салдо, като приходите за месеца превишават разходите с близо 0,3 млрд. лв.  Принос за това основно имат по-високите постъпления от..

публикувано на 31.12.24 в 15:45