Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бургаският яхтсмен Красен Парушев пред БНР Бургас:

Морски Шенген в България няма

Той тръгва за Лимнос, любопитен да провери дали граничните проверки са премахнати, но освен тях го чака и "абсурдна" пристанищна такса в Царево

Морски изглед от яхтата на Красен Парушев.
Снимка: Красен Парушев

"Морски Шенген в България няма. В България чакат на границата и проверяват.“ Заключението направи бургаският яхтсмен Красен Парушев пред БНР Бургас след пътуване до Гърция. Любопитен да види премахнати ли са проверките по вода между държавите членки, каквато е и България от 31 март 2024 г., той се отправил с яхтата си към гръцкия остров Лимнос в началото на юли.

Досега винаги мъжът е стигал до Гърция след гранични проверки на пристанище Царево и пътуването му е било съпътствано с чакане и там, и на други места. И сега приятели го посъветвали да се отбие в Царево и да вземе контрола, защото „граничният кораб, така или иначе, спирал яхтите и ги проверявал в морето“.

„Да се вземе контрола означава да дойдат митница и „Гранична полиция“, да проверят и да ударят печат „Изходяща контрола“, все едно напускаш границата, само че в случая – морска граница. Удрят печат както на границата с колата като минеш, само че има лодчица на нея“, разяснява Парушев.

Той се отбил в Царево, където му казали, че трябва да вземе контрола, но той не взел и тръгнал. Излязъл от страната безпроблемно и стигнал до Лимнос, където нощувал и тръгнал обратно към България.

„Влизайки в български води, на самата граница от Резовска река стоеше граничен кораб, който ни повика по радиостанцията. Обясних кой съм, що съм, откъде идвам и къде отивам и продължих бавничко. Яхтата е доста бавна и отнема много време – около три часа е до Царево. След около 10-ина минути корабът пак ме потърси и каза, че ще ме придружи до пристанище Царево за проверка. И така, тръгнах, около три часа пътувах до самото пристанище. Граничният кораб каза, че там ще чака екип на „Гранична полиция“, разказва Красен.

Той влиза в пристанището, където проверката продължава много кратко – „буквално за пет минути“. Преглеждат документите, качват се на лодката, оглеждат я и приключват. Но следва изненада. На тръгване чува от директора на пристанището: „Дължите трийсет лева такса“. Той настоява за сумата, защото Парушев е спрял на кея, нищо, че е било на обозначеното за граничен контрол място за спиране. Красен отказва да плати.

„Не е въпросът за 30 лева, въпросът е принципен. Първо, аз не съм искал да вляза в пристанище Царево. На мен това ми отне още два часа път и разходи, за да отида там за проверка. Аз изпълнявам полицейско разпореждане да вляза там, за което трябва и да платя, което е просто абсурдно“ – обяснява Красен. Второ, добавя той, аз съм спрял за пет минути.

Аргументите му обаче не убеждават пристанищния началник. Става разправия, но Красен не склонява и тръгва. И отново е скандализиран:

„В момента, в който тръгнах, не ми подадоха даже въжетата на лодката. Видяха, че трудно се излиза, но той (директорът на пристанището – бел. ред.) дръпна служителите си с: „Не помагайте, нищо не правете“, което е в разрез с всички морски правила. Аз такова чудо през живота си не съм виждал. Плавам, откакто се помня, от дете. Обиколил съм по цял свят пристанища. Плавал съм много. Това беше пълен, пълен абсурд. Този човек може би по-скоро трябва да пасе овце, отколкото да е шеф на пристанище. Не може в морето някой да не ти помогне. Няма такъв случай. Дори да не ми дадат въжетата, защото съм отказал да платя 30 лева за пет минути! Дори и да има такса, дори и да трябва да се плати, винаги има 10 минути, някакъв гратисен период.
Не напразно пристанищата ни са празни, яхтингът в България не развит, морската култура абсолютно липсва. Това е защото неправилните хора винаги са на такива позиции и места“.

А какви са условията за яхтите на другите места, където е бил, включително в Шенген?

„Дали са част от Шенген, или не, първо, винаги на пристанища може да спреш за известно време, на кейове – отвръща той. - Хората там са толкова далече от нашите първобитни изпълнения, че няма накъде.“

Красен Парушев дава два примера: с държава в Шенгенското пространство и с държава, която не е част от него:

В Турция е същата работа, между другото. Те не са в Шенген. Навсякъде те приветстват в пристанища, винаги ще намерят къде да спреш, винаги ще те посрещнат и ще те изпратят“.

След пътуването му с цел проверка на морския Шенген бургаският яхтсмен заключава:

„Морски Шенген няма, защото трябва пак да се взима контрола и да бъдем проверявани. Попитах: „Ако се кача със самолет до Германия“ с прекачване през Турция, трябва ли да минавам пак проверка, или просто ще мина през летището, без да ме проверяват?“. Идеята е, че този морски Шенген в България не работи. В Гърция работи, защото в Гърция идвам пак от Турция, но там никой не ме провери. В България обаче чакат на границата и проверяват“.

Снимка: Красен Парушев

Гранична полиция

Покрай неприятната случка на пристанището Красен разказва още нещо. От граничен полицай разбира, че пристанищният директор не позволява дори на граничните кораби да акостират:

„Този човек дори не позволява на граничния кораб да влиза в пристанище Царево и да се връзва на кея. Това е най-големият абсурд: граничен кораб, държавен, орган на властта, един пристанищен служител няма да позволи на кораба да се връзва на кея, защото един път скъсал някаква котва. Това е пълен абсурд!“.

Парушев уверява, че има писмена заповед от пристанището граничните кораби да не влизат там.

БНР Бургас потърси за разяснение по този въпрос „Гранична полиция“. Оттам отрекоха достъпът да е спрян. 

Преди седмица изпратихме и писмено запитване и до пристанището, откъдето до този момент не са ни отговорили.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Продължава ремонтът на пътя през Дюлинския проход

Продължава основният ремонт на 34,1 км от път III-906 през Дюлинския проход, информират от АПИ. В момента се извършват изкопни дейности, оформя се земното легло, полага се геотекстил и се извършват дренажите, нужни за изграждане на отводняването. Полага се трошен камък, необходим за новата конструкция на пътя. Работи се по оформянето на скатовете и..

публикувано на 18.09.24 в 17:02

Акция по пътна безопасност се проведе и в Сливен

По повод инициативата „Ден без загинали на пътя“ КАТ-Сливен днес извършва 24-часов контрол на пътя. Целта на този тип контрол е да се популяризира идеята за нула загинали при пътнотранспортни произшествия поне за един ден. В усилията за подобряване на безопасността по пътищата се включиха Български червен кръст и Регионалната здравна инспекция. Акцията..

публикувано на 18.09.24 в 16:58

Бургас отбеляза Европейския ден без загинали на пътя с открит урок

Днес отбелязваме Европейския ден без загинали на пътя. Целта е поне за ден шофьорите да са отговорни и концентрирани зад волана.  В двора на Музикалното училище в Бургас се проведе открит урок по безопасност на пътя. Инициативата е на бургаската полиция, Община Бургас, БЧК и РИОСВ.  Малчуганите от първи до четвърти клас имаха възможността да..

публикувано на 18.09.24 в 16:49

МС реши: Всички небитови потребители на ток могат да получат компенсации

Всички небитови потребители ще могат да получат компенсации за разходите за скъпия ток до края на годината, реши правителството като промени програмата за компенсации. За изпълнението ѝ ще са необходими над 500 милиона лева. Еврокомисията даде „зелена светлина“ за подпомагането. Очаква се МС да одобри компенсация на разходите на бизнеса за ток..

публикувано на 18.09.24 в 15:55

В Бургас ще има Център за специализирана грижа за лица с увреждания и техните семейства

Община Бургас ще кандидатства за изпълнение на инвестиция „Изграждане и оборудване на нови социални и интегрирани здравно-социални услуги за резидентна грижа, и специализирани социални услуги за лица с увреждания“. Крайният срок за подаване на това предложение е 31 октомври, става ясно от докладната записка, разгледана в постоянната комисия по..

публикувано на 18.09.24 в 15:29

До седмица избират фирмата, която ще строи обхода на "Меден Рудник"

До седмица ще бъде избрана фирмата за изграждането на обхода на най-големия комплекс на Бургас "Меден Рудник". Очаква се разрешителното за строеж, обяви кметът Димитър Николов.  Търси се строител на южния обход на жк „Меден рудник“ "Почти 95% от трасето се намира в заблатени участъци, в тежък район за строителство. Не бих казал, че има..

публикувано на 18.09.24 в 13:40
снимката е илюстративна

Бургас изгражда професионален полигон за млади шофьори

Бургас ще изгради професионален полигон за пътна  безопасност. Заявката направи кметът Димитър Николов в днешния Ден без загинали на пътя. Съоръжението ще се намира в землището на кв. „Черно море“ на изхода на Бургас в посока Каблешково. Нужни ли са полигоните при обучението на новите шофьори? „Този комплекс ще има задачата да обучава, да..

публикувано на 18.09.24 в 12:47