"Морски Шенген в България няма. В България чакат на границата и проверяват.“ Заключението направи бургаският яхтсмен Красен Парушев пред БНР Бургас след пътуване до Гърция. Любопитен да види премахнати ли са проверките по вода между държавите членки, каквато е и България от 31 март 2024 г., той се отправил с яхтата си към гръцкия остров Лимнос в началото на юли.
Досега винаги мъжът е стигал до Гърция след гранични проверки на пристанище Царево и пътуването му е било съпътствано с чакане и там, и на други места. И сега приятели го посъветвали да се отбие в Царево и да вземе контрола, защото „граничният кораб, така или иначе, спирал яхтите и ги проверявал в морето“.
„Да се вземе контрола означава да дойдат митница и „Гранична полиция“, да проверят и да ударят печат „Изходяща контрола“, все едно напускаш границата, само че в случая – морска граница. Удрят печат както на границата с колата като минеш, само че има лодчица на нея“, разяснява Парушев.
Той се отбил в Царево, където му казали, че трябва да вземе контрола, но той не взел и тръгнал. Излязъл от страната безпроблемно и стигнал до Лимнос, където нощувал и тръгнал обратно към България.
„Влизайки в български води, на самата граница от Резовска река стоеше граничен кораб, който ни повика по радиостанцията. Обясних кой съм, що съм, откъде идвам и къде отивам и продължих бавничко. Яхтата е доста бавна и отнема много време – около три часа е до Царево. След около 10-ина минути корабът пак ме потърси и каза, че ще ме придружи до пристанище Царево за проверка. И така, тръгнах, около три часа пътувах до самото пристанище. Граничният кораб каза, че там ще чака екип на „Гранична полиция“, разказва Красен.
Той влиза в пристанището, където проверката продължава много кратко – „буквално за пет минути“. Преглеждат документите, качват се на лодката, оглеждат я и приключват. Но следва изненада. На тръгване чува от директора на пристанището: „Дължите трийсет лева такса“. Той настоява за сумата, защото Парушев е спрял на кея, нищо, че е било на обозначеното за граничен контрол място за спиране. Красен отказва да плати.
„Не е въпросът за 30 лева, въпросът е принципен. Първо, аз не съм искал да вляза в пристанище Царево. На мен това ми отне още два часа път и разходи, за да отида там за проверка. Аз изпълнявам полицейско разпореждане да вляза там, за което трябва и да платя, което е просто абсурдно“ – обяснява Красен. Второ, добавя той, аз съм спрял за пет минути.
Аргументите му обаче не убеждават пристанищния началник. Става разправия, но Красен не склонява и тръгва. И отново е скандализиран:
„В момента, в който тръгнах, не ми подадоха даже въжетата на лодката. Видяха, че трудно се излиза, но той (директорът на пристанището – бел. ред.) дръпна служителите си с: „Не помагайте, нищо не правете“, което е в разрез с всички морски правила. Аз такова чудо през живота си не съм виждал. Плавам, откакто се помня, от дете. Обиколил съм по цял свят пристанища. Плавал съм много. Това беше пълен, пълен абсурд. Този човек може би по-скоро трябва да пасе овце, отколкото да е шеф на пристанище. Не може в морето някой да не ти помогне. Няма такъв случай. Дори да не ми дадат въжетата, защото съм отказал да платя 30 лева за пет минути! Дори и да има такса, дори и да трябва да се плати, винаги има 10 минути, някакъв гратисен период.
Не напразно пристанищата ни са празни, яхтингът в България не развит, морската култура абсолютно липсва. Това е защото неправилните хора винаги са на такива позиции и места“.
А какви са условията за яхтите на другите места, където е бил, включително в Шенген?
„Дали са част от Шенген, или не, първо, винаги на пристанища може да спреш за известно време, на кейове – отвръща той. - Хората там са толкова далече от нашите първобитни изпълнения, че няма накъде.“
Красен Парушев дава два примера: с държава в Шенгенското пространство и с държава, която не е част от него:
В Турция е същата работа, между другото. Те не са в Шенген. Навсякъде те приветстват в пристанища, винаги ще намерят къде да спреш, винаги ще те посрещнат и ще те изпратят“.
След пътуването му с цел проверка на морския Шенген бургаският яхтсмен заключава:
„Морски Шенген няма, защото трябва пак да се взима контрола и да бъдем проверявани. Попитах: „Ако се кача със самолет до Германия“ с прекачване през Турция, трябва ли да минавам пак проверка, или просто ще мина през летището, без да ме проверяват?“. Идеята е, че този морски Шенген в България не работи. В Гърция работи, защото в Гърция идвам пак от Турция, но там никой не ме провери. В България обаче чакат на границата и проверяват“.
Снимка: Красен Парушев
Гранична полиция
Покрай неприятната случка на пристанището Красен разказва още нещо. От граничен полицай разбира, че пристанищният директор не позволява дори на граничните кораби да акостират:
„Този човек дори не позволява на граничния кораб да влиза в пристанище Царево и да се връзва на кея. Това е най-големият абсурд: граничен кораб, държавен, орган на властта, един пристанищен служител няма да позволи на кораба да се връзва на кея, защото един път скъсал някаква котва. Това е пълен абсурд!“.
Парушев уверява, че има писмена заповед от пристанището граничните кораби да не влизат там.
БНР Бургас потърси за разяснение по този въпрос „Гранична полиция“. Оттам отрекоха достъпът да е спрян.
Преди седмица изпратихме и писмено запитване и до пристанището, откъдето до този момент не са ни отговорили.
Сливенският митрополит Арсений освети обновения църковен храм „Св. Архангел Михаил“ в ямболското село Гълъбинци. В Деня на християнското семейство дядо владика кръсти 40 жители на селото на възраст от една до 73 години. В близо 120 годишният храм бяха кръстени 17 деца и 23 ма възрастни. За днешния празник сливенският митрополит Арсений каза:..
Авариен ремонт ще започне на рушащия се мост, който свързва Черноморец с главния път Бургас-Созопол. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, след инспекция на мостовото съоръжение. При облекчени процедури по Закона за обществените поръчки се очаква ремонтните дейности да стартират в началото на следващата..
Първото рали „Созопол“ събира любители на адреналина и високите скорости от цялата страна на 23 ноември, събота. Участниците ще бъдат мъже и жени, които ще са разделени в две категории – професионалисти и аматьори. Това обясни за БНР Бургас Кремена Митева, един от организаторите. До момента в състезанието, което ще се проведе на..
Затваря се за движение част от ул. "Одрин" в участъка от кръгово кръстовище „Трапезица“ до ул. „Марица“, съобщават от общината. От 9 часа утре до 18 часа на 23 ноември се въвежда временна организация, поради извършване на реконструкция на ВиК мрежа на улицата. Ограничението няма да важи за превозни средства, които обслужват прилежащите сгради и..
Въпросът за провеждането на местния референдум относно каменната кариера в Каблешково ще се решава от бургаския административен съд. Причината е становище на областния управител, с което се оспорва легитимността на проведената процедура. Жители на Каблешково: Готови сме да браним града, няма да допуснем взривове до къщите си Мотивите за..
Пътноподдържащите фирми в Ямболска област са в готовност за реакция при усложнена зимна обстановка, стана ясно на днешното заседание на областния щаб за защита при бедствия. Техниката е в готовност за разчистване на републиканската пътна мрежа на територията на Ямболска област, осигурени са и достатъчно количества инертни материали, увери директорът..
Затварят за движение на превозни средства улица „Княз Александър Батенберг“, в участъка от ул. „6-ти септември“ до ул. „Морска“ в събота /23 ноември/. Ограничението ще бъде в сила от 9 до 20 часа. Причината са снимките на пълнометражния игрален филм „Жени извън употреба“. За целта от Община Бургас призовават водачите на автомобили да освободят зоната за..
"На Ахелой е извършен ремонтът изцяло, без пречиствателна станция. Нужни са около 18 млн. лв. В Порой довършваме ремонта на кулата до края на годината...
Браншовата организация на таксиметровите превозвачи и шофьори – Бургас се включва в националния протест срещу завишената "Гражданска отговорност"...
"Последно платих 400 лева като в същата компания след две седмици беше 700 и продължава нагоре и продължава всеки ден да се вдигат. И когато отиде..