Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2024" на ИПИ сочи

Почти половината ученици няма да работят това, за което са учили

Автор:
Снимка: Стоян Радев

Институтът за пазарна икономика публикува анализа си за 2024 г. „Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2024“. Чрез индекса се измерва връзката между професионалното образование и профила на икономиката. Изчисленията позволяват да се проследи и връзката между образованието и пазара на труда на регионално ниво.

Индексът на съответствие на професионалното образование с профила на икономиката за страната през 2024 г. е 53,1 точки (от максимум 100 т.). Това означава, че почти половината ученици няма да работят това, за което са учили.

„Индексът показва, че за половината от учениците няма насрещно търсене в икономиката, сравнявайки разпределението на учащите по сектори и на заетите с професионална квалификация по сектори, включително на местно ниво“, каза пред Радио София Зорница Славова от ИПИ.

Тя добави, че през тази година, индексът бележи лек спад. По думите й, силно е увеличен приемът на деца, които изучават специалности, свързани с IT сектора, за сметка на хотелиерството и ресторантьорството, както и селското стопанство.

„Избрали сме шестте най-големи сектора, които обхващат повече от половината ученици в професионалното образование. Над 22 000 ученици обхващаме“, обясни Славова.

Тя уточни, че изследването обхваща шест сектора - селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и ИКТ. Резултатите от индекса показват, че вероятно над 10 хиляди от тях няма да работят това, за което за учили.

„Тези, които са с професионално образование, заетостта им е много по-висока - с над 7% от заетостта на тези, които остават със средно образование. Въпросът е, че за половината от тях няма насрещно търсене в момента. Но рейтинговата система на висшите училища в България, която се разработва от МОН показва, че и всеки трети висшист работи на позиция, която изобщо не изисква висше образование“, изтъкна Зорница Славова от Института за пазарна икономика.

От анализа става ясно още, че е нужно гъвкаво образование, дуално обучение и професионално ориентиране.

Съответствието между специалностите в професионалните гимназии и реалната заетост е най-високо в Добрич, Сливен и София.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проф Вяра Гюрова даде начало на магистратурата „Образователен мениджмънт“ във Филиала на СУ в Бургас

Проф. д.н. Вяра Гюрова даде начало на обучението в магистърска програма „Образователен мениджмънт“ във Филиала на СУ в Бургас. Тя е преподавател, автор и съавтор на над 100 публикации (книги, студии, статии).  Да се обучават в бургаския филиал са избрали студенти от Бургас, Варна, Добрич, Сливен, Ямбол, Кърджали. Магистърската програма "Образователен..

публикувано на 12.11.24 в 15:09

Връчват отличия на най-добрите бургаски математици

На официална церемония  днес, в Експозиционен център Флора ще бъдат отличени най-добрите математици в Бургас и региона. Инициативата е финалният етап от първото състезание по математика на Ротари клуб Бургас, което събра над 400 младежи, разпределени в пет възрастови групи.  Целта е да се насърчат учениците към логическото мислене и към интерес за..

публикувано на 09.11.24 в 10:44
Проф. Галин Цоков

Министър Цоков участва в дискусия в Елхово по проблеми в образованието

Достъпът до качествено образование е един от най-острите проблеми в малките и погранични общини, подчерта служебният просветен министър  проф. Галин Цоков в Елхово, където участва в дискусия насочена към проблемите в образователната сфера в общините с отрицателен демографски прираст.  Достъпът до качествено образование в малките населени места е..

публикувано на 07.11.24 в 17:19

STEM център ще има в несебърското училище "Любен Каравелов"

Средно училище „Любен Каравелов“ в Несебър спечели проект за изграждане на STEM център в направленията „Природни науки“ и „Математика и информатика“. Проектът се финансира по Националния план за възстановяване и устойчивост на МОН-„Училищна STEM среда“ и е на стойност 685 792 лв. STEM центърът ще заеме учебни помещения, които след..

публикувано на 07.11.24 в 14:40

Бургас въвежда пилотно в страната лаборатории по изкуствен интелект в училищата

Община Бургас ще въведе първите в страната лаборатории за изкуствен интелект в училищата, информират от местната администрация.  AI лабораториите са част от амбициозен проект, който цели да направи Бургас първия град в Европа, където училищата разполагат с AI лаборатории. Те ще разполагат с модерни технологии като OpenVINO и DevCloud, които ще..

публикувано на 07.11.24 в 13:04
Галин Цоков, министър на образованието и науката.

Министър Цоков ще вземе участие в дискусия в Елхово

В Елхово днес служебният  министър на образованието проф. Галин Цоков ще вземе участие в дискусия насочена към проблемите в образователната сфера  в общините с отрицателен демографски прираст. Фокус на дискусията са предизвикателствата, пред които са изправени образователните институции в условията на задълбочаваща се демографска криза в..

публикувано на 07.11.24 в 07:50
Юлиян Петров

Не е изключено да се стигне до протести, ако учителите не получат обещаното увеличение на заплатите

Не е изключено да се стигне до протести, ако учителите не получат обещаното увеличение на заплатите. Това заяви в Кърджали председателят на синдикат Образование към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров, съобщава БТА От синдиката уточняват, че засега няма отговор от страна на Министерството на финансите дали договореното по отношение на увеличението на..

публикувано на 06.11.24 в 17:13