Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обсъждат създаването на авиокомпания "Burgas Air"

Проект за създаване на авиокомпания "Burgas Air" беше презентиран по време на работна среща в Областната администрация днес. В нея участваха както кметове от региона, така и представители на туристическия бранш. Тема на работната среща беше  търсенето на възможности за развитие на потенциала на Летище Бургас и увеличаването на полетите. Идеята за създаване на авиокомпания, позиционирана в Бургас е екзотична към момента, но се очаква до април да бъде представен бизнес план с повече конкретика, обясни областния управител Пламен Янев. Предвижда се общините от региона да участват в компанията като собственици.

"Това е съвсем сурова идея, проект за създаване на редовни линии за полети от Бургас, които да са базирани на т.нар. "етнически трафик" - българите, които живеят в Германия и които в момента са 400 000. Евентуално и българите, които живеят в района на 100 км. радиус от Летище Бургас. Към този етнически трафик ще бъдат продавани допълнително седалки на туроператорите като един самолет ще лети редовни линии от Бургас, а други два самолета ще летят с други авиокомпании на т.нар. "мокър лизинг". Целта е да се намали стопанският риск за фирмата като дейността се разпредели в две отделни зони - редовни линии и мокър лизинг, но предстои изработването на детайлен бизнес план и търсене на инвеститори", обясни Момчил Камбуров, който представи проекта за създаване на авиокомпанията "Burgas Air" по време на срещата. Предвижда се самолетите първоначално да не са собствени, а да са под наем.

Идеята да бъде позиционирана и регистрирана авиокомпания в Бургас е реалистична, но трябва внимателно да се анализират всички аспекти. Това коментира Стефан Трифонов, изпълнителен директор и съдружник в авиокомпанията Electra Airways. "Лицензирането на една startup компания, респективно първите една - две години обикновено са много трудни и е необходимо много добре да се подготви финансирането на тази авиокомпания. Намирането на състав също е много голям проблем в авиацията в световен мащаб. За да се регистриран една компания идва от порядъка на 10 до 15 мениджърски позиции, за които трябва висококвалифицирани кадри с опит, със стаж. Всяка една нова компания е много трудно да намери нови хора. Проблем е голям с пилотите на самолети, няма пилоти в световен мащаб. Startup авиокомпанията е много скъпо удоволствие и трябва много внимателно да се анализират нещата", обясни той. 

Според него добре трябва да се обмислят и дестинациите, защото може да се създаде вътрешна конкуренция между летищата в страната. "Ние имаме голяма диаспора в Германия, Англия, също така в Испания. Например в Германия около Берлин има много хора от Варненския регион, от Пернишкия регион. Аз мисля, че една от възможните, особено за Бургас, посоки е наистина Испания, където вече има конкуренция, защото летището в Пловдив се намесва там.  Другото, което е Кипър, имаме много хора в Кипър", допълни Трифонов.

След срещата стана ясно още, че ще бъдат изпратени конкретни въпроси във връзка с развитието на Летище Бургас както до концесионера, така и до Министерството на транспорта. 

"Решихме да попитаме първо дали всички анекси и документи към договора за концесия са налични, тъй като от години има спекулации там, че липса такава информация. Второ, самото Министерство на транспорта, на база договора, да предложи варианти за неговото отваряне и предоговаряне, така че да бъдат поети някакви конкретни ангажименти за развитие на летището. Накратко беше разгледан и Фондът за стимулиране на полети. Това, около което се обединиха участниците е, че този фонд трябва да бъде ръководен от самите общини и те да участват в преговорите, а не да се дават правомощията изцяло и единствено на концесионера", обясни областният управител Пламен Янев.

Част от кметовете, които присъстваха на срещата посочиха, че биха се включили в създаването на подобен фонд. Според тях трябва да бъде преразгледан договорът с концесионера. 

"Ние в момента трябва да отправим въпроси към концесионера и към правителството на какви условия е дадена тази концесия. Теорията на една концесия е, че ти даваш нещо дългосрочно, което трябва да бъде развивано и осъвременявано. В случая виждаме, че те имат удължаване на концесията с 5 години. Искат удължаване, в един момент казват, че Летище Бургас не е перспективно, трябва ремонт точно в най-силния сезон, което ще попречи на техните печалби и на туризма", коментира кметът на Камено Жельо Вардунски.

"Ние в община Руен, не сме морска община, но все пак нашите хора се възползват от туризма - имаме работна ръка от нашата община, която работи в туризма и е важно това летище да работи на пълен капацитет", допълни кметът Ахмед Мехмед.

Според Янчо Парушев, член на Съюза на собствениците в Слънчев бряг, трябва да има конкуренция между летищата във Варна и Бургас. "Трябва да има дори отделно управление, независимо от Варна и трябва най-накрая държавата да влезе в прерогативите си и да контролира този процес", допълни той.

Подобно е мнението и на Валентин Атанасов, председател от сдружение „Рафаел - инфо, култура, туризъм“. "Другото е свързано с това да има яснота кога, от кога, в какъв период ще бъде затворено летището, за да може да се планира всичко, касаещо това затваряне и съответно да се пренасочат туристите към логистични варианти, които да са удобни или алтернативни", посочи той. 

Предстои да бъде организирана и друга среща по темата за развитието на Летище Бургас. 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Котел ще впечатлява испански туристи с традиции, история и красива природа

Oт месец март тази година в община Котел ще посрещат испански туристи. Котел и Жеравна са включени в програмите на един от най-големите испански туроператори – „Mapa Tours“. Той е част от бранд, който е един от най-силните на латиноамериканския пазар. Партньор за осъществяването на идеята е Асоциация „Рафаел-инфо, култура и туризъм“...

публикувано на 19.01.25 в 12:00

Двойно се увеличава бюджетът за развитие на малките населени места

Двойно ще се увеличи бюджетът за развитие на малките населени места по подхода „Водено от общностите местно развитие“. Това каза заместник-министърът на земеделието и храните д-р Лозана Василева по време на работна среща в ресорното министерство. Общият бюджет по подхода е близо 740 млн. лева.  За общини с население по-малко от 15 хил. жители,..

публикувано на 18.01.25 в 14:10

ИПИ: Вратата за еврото е отворена от 1 януари 2026 г.

Вратата е отворена за еврото от 1 януари 2026 година. Това е изводът на Института за пазарна икономика след вчерашните данни за инфлацията през декември, разпространени от Евростат. Новосформираното правителство също изведе членството в еврозоната като водещ приоритет за управлението си. Към декември 2024 г. средногодишната инфлация в България е 2,6%,..

публикувано на 18.01.25 в 13:05

България е получила 32 млрд. лева от еврофондовете за годините членство в ЕС

България е получила 32 милиарда лева от европейските фондове за периода на членството на страната ни в Европейския съюз.  Това показват данните от анализ на Института за пазарна икономика, според който най-много са парите за инфраструктура. От 2007 г. насам, всеки регион на страната е харчил най-много европейски средства за изпълнението на големи..

публикувано на 18.01.25 в 12:10

Ускоряване на инфлацията в еврозоната до 2,4%, а в България до 2,1%

Годишната инфлация в еврозоната се ускорява през декември 2024 г. до 2,4% спрямо 2,2% месец по-рано, показват данните на Евростат. В целия Европейския съюз индексът се покачва до 2,7% от 2,5% през ноември. Данните са изключително важни, тъй като върху тях се базират оценките за готовността на България за присъединяване към еврозоната. Според..

публикувано на 17.01.25 в 16:37

Жилищни сгради и спортна зала може да бъдат изградени на терена на Колодрума в Бургас

Инвестиционните намерения на „САРИЕЛ“ АД върху терена на бившия Колодрум в Бургас бяха представени на с реща на инвеститора Димитър Колев, общински съветници, представители на спрортни клубове и граждани. Тя бе организирана от председателя на общинския съвет Михаил Хаджиянев. Проектът и историята на терена представи арх. Димитър Георгиев,..

обновено на 16.01.25 в 22:22

Община Царево с проект за модернизация на рибарското пристанище

Общинският съвет одобри план-сметката на приходите и разходите на общинската администрация за дейности за 2025 г. по Закона за местните данъци и такси. С едноминутно мълчание в памет на д-р Николай Гавраилов започна заседанието на местния парламент в Царево. В началото на заседанието се прие единодушно предложението за избора на д-р Рафаил Елевтеров..

публикувано на 16.01.25 в 15:30