„Това, което споделят не е по-различно от това, което наблюдаваме на национално ниво. Липсва подкрепа на терен, което се опитваме да разрешим, да дадем модел точно с тази програма и с този опит. За съжаление, много често от университета излизат недостатъчно подготвени за реалността, която ги очаква в училище. Имаш един начин на подготовка, реалността те блъсва, няма кой адекватно да те подкрепи в работата ти и избираш в един момент да се развиваш в друга кариерна област, което е изключително голяма загуба, и то най-вече за учениците“, казва Петрова.
Според нея има и друг фактор: неправилното разбиране за това какво е и какво не е учителската професия:
„За съжаление, в обществото продължава да битува нагласата, която се прехвърля и на хората, които записват педагогически специалности, че да си учител означава да имаш три месеца ваканция, да си тръгваш на обяд и да нямаш никакви други ангажименти. Педагогическата професия отдавна не е това. Тя става все по-комплексна, изискват се все повече знания, умения и все по-голяма мотивация от начинаещите педагози. Изключително неприятно е ако си влязъл в професията с едни очаквания и разликата между очакванията и реалността те откаже“.
На подобно мнение е и зам.-кметът Ненов.
„Преподавателите, които двата бургаски университета извеждат, са изключително добре подготвени теоретично, но определено има нужда от още повече практика в реалната класна стая. На всички тези преподаватели е необходима допълнителна подкрепа в ситуации, свързани с управлението на класната стая, на дисциплината, как да индивидуализират подхода си спрямо конкретното дете. Това са предизвикателства, когато човек се изправя едва когато застане на „бойното поле“ на образованието и за които няма достатъчно подготовка“, казва той.
Работата на наставниците ще включва те да влизат и наблюдават учебния час на по-младия си колега и обратното – новопостъпилият да влиза и наблюдава часовете на по-опитния, така че опитът да бъде предаден, но не в теоретичен разговор, а директно в работата с децата, посочи Петрова.
Задачата на наставника не е той да каже какво трябва да се случва, а напротив – да изгради самостоятелност в човека, когото подкрепя, и да му помогне той сам да осъзнае кои са неговите силни страни, кои са областите за подобрение, как най-ефективно да работи за тях, а не да е просто човек, който влиза, размахва пръст и си тръгва, и те оставя да се справяш както можеш, допълни тя.
Обучението се осъществява по програмата на Община Бургас „Млади учители“.
„Във връзка с устойчивото нарастване на доходите в предучилищното и училищното образование, учителската професия стана атрактивна и все повече млади, а вече и не толкова млади хора се преориентират към педагогическата кариера. Всички тези новоназначени преподаватели имат нужда от допълнителна подкрепа, тъй като реалностите на класната стая вече се променят. Всички тези промени ни доведоха до това да развием съществуващата програма „Млади учители“ по един нов начин и не само да ги награждаваме, а и активно да ги подкрепяме като учители“, обясни Михаил Ненов.
От една страна, повишаването на учителските заплати води до по-голям интерес към конкурсите за учители и за свободно място вече имаме случаи с 20 или 30 кандидати, много от които са завършили скоро, посочи Михаил Ненов. От друга, расте различно, много по-свързано с технологиите поколение, което поставя нови предизвикателства пред педагозите.
Сега педагогическите специалности са освободени от такси с цел държавата да стимулира увеличаването на приема там, където има очакван голям недостиг на специалисти. Пред БНР – Бургас Ненов коментира този въпрос на фона на предвижданото от правителството освобождаване от такси на всички студенти по държавна поръчка
„Облекчаването на таксите в педагогическите специалности създава възможност за по-голяма конкуренция там. Това повишава и качеството на самото преподаване. Друг е въпросът дали генералното освобождаване на образованието от такси ще има в дългосрочен план добри резултати, но засега поне успява да генерира интерес.
Ако погледнем статистиката на кандидатстване в различните направления на висшето образование, ние можем много лесно да видим, че с най-голямата популярност се ползват специалности като „Предучилищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика“ и на другия полюс с най-малкия интерес се ползват специалности като „Физика“. Давам този пример, защото тук очевидно не това дали е платено или безплатно обучението, а степента на трудност и количеството материал и сложността му, които трябва да се покрият от студента, са решаващи за неговия избор. Накратко казано: не на всекиго му се учи толкова много, дори и да е безплатно. Въпросът е отворен до каква степен това облекчаване на таксите наистина ще стимулира задържането на млади специалисти в направления, които са все по-малко популярни“, каза той. На въпрос дали ще се постигне тази цел той отговори: „Съмнявам се“.
Интервютата с Михаил Ненов и Мирена Петрова чуйте в прикачените файлове.
В бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров” се проведе вторият ден на конференцията „Полското & българското електронно здравеопазване – възможности и перспективи. Полска телемедицинска мисия в България”. Събитието събра водещи български и полски експерти, институции и компании, които обсъдиха иновациите и перспективите за развитие на електронното..
Деца ще учат немски език с творческо ателие в Етно кафенето и музей в Бургас. Събитието се подготвя съвместно с дамите от Coworking Family Burgas. На 24 ноември (неделя), от 11.00 ч. до 14.00, часа организаторите очакват всички любознателни деца, които искат да научат повече за немския език и култура. „Децата ще могат да срещнат нови приятели, да..
Ученици от Професионалната гимназия по транспорт в Бургас се завърнаха с награди от изложението "Младежко техническо творчество 2024", съобщават от Общината. "Участието в изложението ни предостави уникална възможност да покажем какво сме научили в училище и да обменим опит с млади таланти от цялата страна. Горди сме с постигнатите резултати и..
Основното училище „Свети Климент Охридски“ в Бургас чества 140 години от своето основаване . Няколко години след Освобождението на България в тогавашното село Атанасово, сега жилищен комплекс „Изгрев“, един предприемчив човек решава да събере няколко любознателни деца, които да обучава. По този начин се дава началото на хронология от..
Проф. д.н. Вяра Гюрова даде начало на обучението в магистърска програма „Образователен мениджмънт“ във Филиала на СУ в Бургас. Тя е преподавател, автор и съавтор на над 100 публикации (книги, студии, статии). Да се обучават в бургаския филиал са избрали студенти от Бургас, Варна, Добрич, Сливен, Ямбол, Кърджали. Магистърската програма "Образователен..
На официална церемония днес, в Експозиционен център Флора ще бъдат отличени най-добрите математици в Бургас и региона. Инициативата е финалният етап от първото състезание по математика на Ротари клуб Бургас, което събра над 400 младежи, разпределени в пет възрастови групи. Целта е да се насърчат учениците към логическото мислене и към интерес за..
Достъпът до качествено образование е един от най-острите проблеми в малките и погранични общини, подчерта служебният просветен министър проф. Галин Цоков в Елхово, където участва в дискусия насочена към проблемите в образователната сфера в общините с отрицателен демографски прираст. Достъпът до качествено образование в малките населени места е..
В бургаския университет „Проф. д-р Асен Златаров” се проведе вторият ден на конференцията „Полското & българското електронно здравеопазване –..