Taylor Swift е една от най-влиятелните звезди в момента от двата бряга на Атлантика. Тя е в топ 10 в радио класациите на Америка, Великобритания и цяла Европа. В последните радио класации на някои страни в Източна Европа, включително и България няма нито една песен на Taylor Swift в топ 10 (интересно, но не е по темата), но станции от Лос Анджелис до Ню Йорк, Лондон и Берлин поставят нейни парчета на тежка ротация. В световен мащаб Swift е фактор, който движи музикалната индустрия. Най-новият й албум не е точно нов, но успя да достигне номер едно и в Америка, и във Великобритания.
Става дума за презаписаната и преиздадена версия на 1989 - албум излязъл първоначално през 2014-та. Но за какво Taylor презаписа и преизидаде този албум и с какво нейното действие е важно за музикалната индустрия?
Всичко започна през 2019-а, когато звездата обяви, че ще презапише първите си шест албума и след това стъпка по стъпка тя предостави на феновете нови версии на стари песни.
Taylor взе решение за това след като Scooter Braun (познат като дългогодишен мениджър на Justin Bieber) купи Big Machine Music Group - лейбъл, за който Swift записва. През 2018 тя се премества в Republic и се опитва да изкупи оригиналните си мастър записи, но не успява като обвинява Braun в “непрестанен, манипулативен тормоз.” Така тя попада под ударите на рестрикции, които не й позволяват за определено време да презаписва стар материал под шапката на нов лейбъл. След като рестрикциите падат се стига до презаписване на стар материал и призив от нейна страна към феновете и радиостанциите да пускат само преиздадените версии на песните от времето й в Big Machine Music Group.
Подобни преиздадени версии в миналото е имало от артисти като Frank Sinatra и бандата Def Leppard, но грамаданският успех на Swift сега прави темата на преден план в момента и лейбъли обмислят дали да не променят правилата.
Съществуването на времеви рестрикции за презаписване са нормално явление в договорните отношения между лейбъли и творци. Една от целите е чисто икономическа - да не се правят допълнителни печалби от договор, който е изтекъл, по-конкретно печалби в полза на нов лейбъл, който ползва вече измислен и създаден продукт.
По информация на Billboard неотдавна вероятно под влиянието на успеха на преиздадените албуми на Taylor Swift големите лейбъли като Universal Music Group, Sony Music Entertainment и Warner Music Group са променили договорите си като в някои случаи има изисквания да се изчакват “безпрецедентните” 10, 15 и дори 30 години за презаписване на материал след като изпълнителят напусне лейбъла.
Рестрикциите, обаче към момента така или иначе не се приемат добре заради традицията, която позволява по-голяма свобода. От друга страна лейбълите искат да покажат, че са заемали важно позиция в разработването на една звезда. Josh Binder, адвокат представящ звезди като SZA, Doechii и Marshmello обобщава за Billboard потенциалната позиция на лейбълите:
“Ако ще похарчим куп пари да създадем този бранд с теб, то не би трябвало да се опитваш да създаваш записи за конкуренция с нас.” Binder подчертава, че подобни ситуации с презаписване се случват рядко и че новите условия в договорите не са най-големия проблем в тях, по-голям от контролът върху мастър записите, което всъщност бе основната причина за действията на Swift.
Но в крайна сметка дали е са оправдани опасенията на лейбълите за вълна от презаписи, които да им бъркат джоба? Добре е да се запитаме колко други изпълнители освен Taylor притежават потенциала и мотивацията да постигнат такива големи успехи при презаписване на голяма част от каталога си и дали броят им е толкова голям, че да оправдава масово променяне на договорни отношения.
Междувременно да се върнем на 1989 (Тaylor’s Version). По преработката звездата е работила усърдно и в крайна сметка е успяла да събере отново ключови елементи, които допринесоха за качеството преди около десетилетие. В Instagram тя специално благодари на емблемата в съвременния рап Kendrick Lamar:
“Това, че Kendrick се върна и презаписа Bad Blood, за да мога аз да си възстановя и притежавам тази творба, от която съм толкова много горда е сюрреалистично.”
Резултатът от преиздадената компилация? Зашеметяващ. Албумът дебютира на върха в Billboard 200 като постигна най-доброто представяне за албум от гледна точка на продажби от успеха преди осем години на друга ярко светеща звезда - Adelе с албума й 25. И отговорът е “да” ако се питате дали презаписаната версия на 1989 се е представила по-добре в Щатите от оригинала.
Taylor с новия си шампион има още по-голяма преднина като женският изпълнител с най-много номер едно (13 на брой). Тринадесет албума до върха в Billboard 200 е изпратил и Drake. Пред тях са само Jay-Z (14) и The Beatles (19).
На Острова 1989 (Taylor’s Version) е най-продаваният албум в рамките на една седмица от началото на годината досега. Това е 11-ти шампион на Taylor във Великобритания и това я прави женския изпълнител с най-много номер едно албуми през 21-ви век. В класацията на всички времена пред нея е само Madonna (с общо 12 албума). Иначе Тhe Beatles са пред всички с 16 албума на върха.
Следващата седмица в Мюзик Пойнт Акцент: суперфенове със средства от анонимни донори и предприемани от тях действия за изпращане на любимия им изпълнител на върха в престижни чартове.
Не пропускайте двучасовото предаване Мюзик Пойнт за хитовете на Америка и Великобритания с водещ Младен Петков в неделя от 19 по БНР Бургас.
ОТВОРИ ОЧИ ОТ 7 ДО 10 С БНР-БУРГАС НА 16 МАЙ! Тайната на напредъка е да започнеш… Добро утро в четвъртък! Ако го започнем с кафе и усмивка, пътят ще е по-лесен! Впускаме се и в информационния поток със сутрешния ефир на БНР – Бургас. Ето какво сме ви приготвили във времето до 10.00 ч. Напрежението сред синдикатите на железничарите,..
Задава се протест във висшето образование. На 20 май вузовете няма да приемат студенти, защо и възможно ли е увеличение на заплатите в Бургас. По тези и други теми отговарят КНСБ. Кои са проектите реализирани със средства по ОП "Транспорт", ще обобщим след 17 часа. Също тогава ще ви представим каузата на хотелиера-бегач Силвия Кьосева. Освен това..
Плановете са половината от свършената работа. Но не можем да планираме абсолютно всичко, трябва да се оставим и животът да ни изненада с нещо. Добро утро в сряда! Повече приятни изненади пожелаваме от сутрешния екип на БНР – Бургас. Ето какво сме ви приготвили във времето до 10.00 ч. Има ли ръст на бежанците от Украйна у нас и на каква..
Случаите на трафик на хора продължават. Тенденциите за продажба на новородени деца в Гърция и Кипър, и сексуалната експлоатация са все същите както преди няколко години. Има обаче и нови случаи за които ще разкажем в първия час. Повече от стотина свидетели разпитват по делото с автобуса с мигранти, който погуби двама бургаски полицаи на Трапезица...
Никога не ти се дава мечта, без да ти се даде и шанс да я осъществиш. Добро утро във вторник, леко с мечтите в началото на делника, за да не закъснеете за там за където сте тръгнали! Екипът ни днес – звукорежисьор е Ваня Желева, новините представя Петя Михова, водещ е Стефка Бакърджиева. Ето темите в сутрешната ни програма от 7 до 10 ч: -..
Темите в предаването: 9 души вече са задържани при специализираната полицейска операция за изборна търговия в бургаския квартал „Горно Езерово“. Той осъмна под полицейска блокада. На място бе и Даниела Костадинова, какво обясниха местни жители и от бургаските полиция и прокуратура, ще чуем обобщението. Над 20 средни училища и..
Дъждът изми лицето на деня и на 13 май влизаме на чисто в новата седмица. Добро утро! Паркиране, ремонти и рехабилитация на инфраструктурата преди началото на летния сезон е темата на фокус днес в ефира на БНР-Бургас. Отиваме до един от курортите оп Южното Черноморие-Китен. След новините в 8 часа ще чуем кметът Николай Марков. В..
Случаите на трафик на хора продължават. Тенденциите за продажба на новородени деца в Гърция и Кипър, и сексуалната експлоатация са все същите както преди..
Плановете са половината от свършената работа. Но не можем да планираме абсолютно всичко, трябва да се оставим и животът да ни изненада с нещо. Добро..
Задава се протест във висшето образование. На 20 май вузовете няма да приемат студенти, защо и възможно ли е увеличение на заплатите в Бургас. По тези и..